Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Jeg har fått beskjed om at jeg har B12-mangel. Jeg har s-kobaaminer på 163 og jern på 16. Er det noen som kan gi meg mer forklaring på dette her? Har jeg mye mangel? Aner ikke hva disse tallene betyr... Er dette farlig? Hva bør jeg gjøre?
Gjest Silmarill Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Jeg har fått beskjed om at jeg har B12-mangel. Jeg har s-kobaaminer på 163 og jern på 16. Er det noen som kan gi meg mer forklaring på dette her? Har jeg mye mangel? Aner ikke hva disse tallene betyr... Er dette farlig? Hva bør jeg gjøre? Dette kan du jo spørre legen din om, men jeg mener at du ikke har jernanemi da Kvinner har anemi ved verdier under 12 Det andre vet jeg ikke hva er. Legen din vet jo hva du bør gjøre evt. gi deg noe mot dette vil jeg tro.
Ce'Nedra Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Begynn med B12-injeksjoner. Man merker fort at man blir mer kvikk og opplagt. Mange som har lave verdier av dette som må ta slike injeksjoner.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #4 Skrevet 26. juni 2007 Begynn med B12-injeksjoner. Man merker fort at man blir mer kvikk og opplagt. Mange som har lave verdier av dette som må ta slike injeksjoner. Jeg tok en runde noen uker med B-12 sprøyter en gang i uka. Merket ingen forskjell jeg.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #5 Skrevet 26. juni 2007 Jeg har nå fått TrioBe tabletter som jeg skal gå på. En annen ting jeg lurer på er hvordan/hvor lurt det er å prøve å bli gravid når man har mangel på jern og B12. Noen som vet dette? Syns jeg leste et sted at det kunne skade babyen, men finner ikke igjen stedet jeg leste det...
Gjest Pax Skrevet 26. juni 2007 #6 Skrevet 26. juni 2007 Er dette farlig? Hva bør jeg gjøre? Tja, du blir trøtt og sliten fordi du er blodfattig (både jern og b12 er viktig i den sammenhengen) samt at mangel på b12 kan gi depresjon og ustabil psyke. Jeg har perisiøs anemi, og får derfor jevnlig b12-sprøyter. Jeg blir ikke så lett deppa som før, er sikker på at det har sammenheng med b12. Ang. hva du kan gjøre, så bør du ta jerntabletter sammen med c-vitamin, ser at du også har fått b12 tabletter. På lang sikt bør du lese litt om kosthold og ernæring, slik at du kan spise mat som er rik på jern og b12.
Gjest Pax Skrevet 26. juni 2007 #7 Skrevet 26. juni 2007 En annen ting jeg lurer på er hvordan/hvor lurt det er å prøve å bli gravid når man har mangel på jern og B12. Noen som vet dette? Syns jeg leste et sted at det kunne skade babyen, men finner ikke igjen stedet jeg leste det... Det vet jeg ikke, men jeg ville ventet til lagrene dine har bygget seg opp igjen. Det er ikke lang tid det er snakk om, 2 - 3 måneder. Du vil trenge tiden for å komme til hektene igjen. Og når du er frisk og opplagt, øker du nok sjansen for å bli gravid også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå