Eve Luna Skrevet 25. juni 2007 #1 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg har en strihåret dachs. En jakthund altså. Og hun er glad for å komme seg ut og jakte. Vi går tur med henne 3 ganger om dagen. Noen ganger 4. Jeg har en fast rute som jeg bruker å ta og den tar ca 20 - 25 min. Som oftest som varierer jeg den ruten med å ta svinge litt her og der og utvide ruten litt slik at vi ikke alltid går samme ruten. Men så begynte jeg å lure om hunder egentlig liker å ha en fast rute eller liker de variasjon. Er de vanedyr som liker forutsigbarhet, slik at de vet hva som kommer bak neste sving eller liker de nye spennende ruter? Jeg tenker bare på hvor mye variasjon i turer jeg bør ha, eller om hun trives best hvis vi går samme ruten hver gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. juni 2007 #2 Del Skrevet 25. juni 2007 Etter min erfaring så liker de begge deler - på den faste ruten går det kanskje andre hunder som markerer og setter igjen lukt. Da vil hunden snuse på det, markere over, kjenne igjen samme hund nesten tur, markere over igjen osv. Jeg merker f.eks at hvis jeg ikke har gått min faste rute på en del dager, så vil hun snuse og markere mye oftere enn ellers. Samtidig synes de det er kjempespennende og gå nye steder - kjenne helt nye lukter, erfare nye ting osv. Ja takk, begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 26. juni 2007 #3 Del Skrevet 26. juni 2007 Hunder vil markere, om det er en alfa i allefall. Jeg går turer som er ganske faste, men ikke alltid, men Lady får alltid markere i sitt nabolag først. Da her han fornøyd, bortsett fra når det er løpetid da, og det er jo vanlig. (lady er en hanne, og heter ikke lady, men...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweetdana Skrevet 8. juli 2007 #4 Del Skrevet 8. juli 2007 Kommer vel litt an på hunden også. Om vi går ruter utenom det vanlige, setter hun seg bare ned og ser trist på meg. Akkurat som hun spør HVORFOR MÅ VI GÅ HER Da er det bare å droppe alt av nytenkning og vende tilbake til den faste løypa. Etter overtalelse blir hun jo med og går nye veier, men har ikke den samme gnisten da som de faste. Mulig jeg har en litt sær hund da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå