Gå til innhold

Planlegger tur til Firenze og Toscana


gard

Anbefalte innlegg

Hei

I løpet av de siste årene har min kone og jeg vært på et par turer til Italia. I 2003 reiste vi til Milano og Venezia (se reisebrev og bilder på http://gardkarlsen.com/italy_milan.htm ) og i 2005 dro vi til Roma (se reisebrev på http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm ). Ci har kost oss på turene der og vi har hele tiden snakket om å reise tilbake for å besøke f.eks. Firenze. Nå ser det ut som vi får muligheten i slutten av juli og vi håper å kunne tilbringe ca 10 dager i området. Jeg har kjøpt DK Eyewitness guide for Firenze og Toscana og håper at den blir levert i løpet av få dager fra Amazon.co.uk :-)

Vår initielle plan er å sjekke ut Firenze i noen dager, kanskje ta noen organiserte turer for å se på en vingård eller noe som er mat relatert (jeg kunne godt tenkt meg en omvisning for å se hvordan Parmigiano Reggiano blir laget) etc. Vi lurer også på om vi kanskje bør ta en leiebil i noen dager for å se området.

Så jeg trenger råd og tips :-) Hvor bør en bo i Firenze? Noen hoteller som er anbefalt? (hadde håpet å komme under 100€ men det er kanskje ikke realistisk). Noen som har restauranter å anbefale? Er det best å bruke Firenze som base? Eller er det lett å leie en bil å finne hoteller i de mindre byene i Toscana? Er det noen som har brukt hotwire for å bestille hotell i Firenze? Hva med anbefalte tours til en vingård? Noen som har erfaringer? Masse spørsmål her :ler: Takk på forhånd for input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Hvis man har tenkt til å gå i museene så må man nesten booke billetter på forhånd, for køene er kjempelange for de som ikke har forhåndsbestilt. Det gjelder særlig Accademia og Uffizi. Man kan bestille billetter på nett.

Det er dødsmye turister i Firenze, det er en ganske liten by, i hvert fall gamlebyen som de fleste turister trekkes til, så det kan virke som det omtrent ikke er annet enn turister der. Noen prøver å benytte seg av det, og prisene er deretter i de verste turistfellene. Mange taxisjåfører tar fantasifulle rundturer osv.

Jeg har bodde her i fjor høst: http://www.sanniccolo.it/ing/apartments_rates.htm

Det er ikke supersentralt, rundt 25 minutter gange til man er midt i sentrum, men med busstopp nesten rett utenfor. Frokosten er kjip. På plussiden får man en hel leilighet med mulighet til å lage seg mat selv, det er rent og pent, og forholdsvis stille. Det er vasking hver dag - og de tar oppvasken.

Jeg trivdes her, det virket trygt og greit. Men er man der bare for en helg eller langhelg kan det hende det blir for langt unna sentrum for noen. Og det er jo ikke under 100 euro akkurat. Jeg vil tro at i juli er prisene omtrent på det som står som ’max’…

Derfra var det gangavstand til en masse restauranter i området rundt Santa Croce, hvor det i hvert fall var flertall av italienere.

Parmigiano Reggiano lages ikke i Toscana.

Lucca er en veldig søt by, Greve er et fint utgangspunkt for å besøke vingårder og smake på Chianti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parmigiano Reggiano lages ikke i Toscana.

Jeg er klar over det :-) Men med leiebil så burde det vel være mulig å kjøre dit eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke

Jeg reiste rundt i Toscana i fjor - og kan bare si en ting; gled dere! Toscana er virkelig bare helt nydelig - jeg skal definitivt tilbake - mange ganger!

Vi tok fly til Milano, og første dagen tok vi tog derfra til San Gimignano (via Firenze, Parma, Bologna, til endestoppet Poggibonsi - en liten busstur fra San Gimignano). Det var en nydelig by, men litt for mye turister der!

Deretter var vi 3 dager i Siena, som var en veldig grei base for utflukter syns vi. Vil si at Siena var tett opp mot Firenze når det gjaldt vakre bygninger og steder. Vi tok en dagstur til middelalderborgen Monteriggioni med buss fra Siena. Det er nok sikkert mye mer behagelig og lettvint å leie bil skulle jeg tro, for det ble en del stressing med å finne riktige busser/tog, f.eks. når vi skulle til Monteriggioni måtte vi gå et godt stykke siden bussen ikke gikk helt opp til borgen (og det var litt slitsomt i over 30 grader midt i juli). Men vi reiste jo på low-budget og var forberedt på det meste :)

Vi var også noen dager i Cortona, som er min favorittplass av de stedene vi besøkte. Det tok vel ikke mer enn 3 timer med tog fra Firenze dit (til Camucia, så en liten busstur opp i fjellsiden til Cortona.) Vil anbefale dere å sove flere steder enn Firenze, da får dere sett så mye mer! Montepulciano og Montalcino som ligger i nærheten av Cortona skal visst også være veldig fint, vi rakk dessverre ikke å reise dit.

Siste stopp i Toscana var Firenze, der vil jeg bl.a. anbefale Uffizi, tur i byen med guide, Santa Croce, duomoen, og medbragt lunch i Boboli hagen bak Palazzo Pitti. Å se solnedgangen over Firenze fra Piazza Michelangelo var også nydelig! (vi brukte vel rundt 35 min. å gå dit fra området ved duomoen, går sikkert busser dit og). Siden vi som sagt var på en lavbudsjetts tur så vil jeg ikke anbefale hotellet vi sov på i Firenze, for det var det verste i løpet av de 2 ukene vi var i Italia. :ler: Vi bestilte foresten bare noen få netters overnatting før vi reiste ned, og så gikk vi innom på internettcafeer og sendte mail/ringte til hoteller/pensjonater etterhvert som vi reiste.

Fordi om det ikke er i Toscana så må jeg bare anbefale området Cinque Terre, som er et av de vakreste stedene jeg har sett! Sjekk ut: www.cinqueterre.it. Det er 5 små "byer" som ligger på rekke og rad, med tog, båt og sti imellom. Vi gikk kjærlighetsstien fra Manrola til Riomaggiore.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig det Solsikke sier, spesielt det om at det er for mange turister i San Gimignano. Men stedet ligger midt i tykkeste Toscana, så bussturen dit er nydelig.

I Firenze kan jeg anbefale å overnatte her. All e overnattingsstedene deres er "rimelige" til Firenze å være og bra standard. Både Johanna Uno og Due ligger sentralt nok til at det er en passelig gåtur fra det historiske sentrum.

Ellers må jeg bare anbefale å stikke innom Po-sletten og de mange småbyene der som er fulle av kunstskatter.

Endret av Idril Melwasúl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt Firenze som base for oppholdet. Det kan være grusomt varmt der om sommeren, så jeg ville heller funnet et hotell i området rundt. Det er korte avstander og godt utbygd veinett. Anbefaler å leie bil. Det er ikke langt å kjøre til Parma. I området der er det flere osteprodusenter som mer enn gjerne gir deg en omvisning. Men for alt hva du gjør: Ikke ta med deg bil inn til sentrum av Firenze. Mange gater er stengt, og det er veldig mye enveiskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Italiafrelst

Gled dere! Toscana er et kjempeflott reisemål :)

Var der for et par år siden i juni i 12 dager. Vi leide bil og reiste rundt. Fløy til Pisa med Norwegian, en overnatting der, kjørte oppover til Cinque Terre, et par timers kjøring, hvor vi bodde i en bitteliten fjellandsby.

Et par dager senere kjørte vi videre til Firenze og bodde der i tre netter. En nydelig by! Det er mye å se i Firenze, mange inntrykk bare ved å rusle rundt, noen "must" er etter min mening:

- En tur i toppen av kuppelen på Duomo. Mange bratte trappetrinn, men verdt slitet - en fantastisk utsikt over Firenze.

- Ponte Vecchio

- Palazzo Pitti, med Boboli hagene som er en helt fantastisk flott park bak palasset.

- En spasertur til Piazzale Michelangelo.

Kjørte videre fra Firenze til en liten by en halvtimes kjøretur fra Siena. Der bodde vi på en gammel vingård i fem-seks netter.

Dette var et supert utgangspunkt for dagsturer rundt i distriktet. Besøkte de fleste kjente Toscanske småbyene, men et par stykker falt ekstra godt i smak. Bla Pienza og Volterra.

Har dere lyst på strand og soling er det heller ikke så langt å kjøre til nasjonalparken Maremma ved kysten, med sine lange strender.

Sjekk ut www.agriturismo.it for bestilling av overnatting på vingårder o.l.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for linker :-) Jeg fikk forresten min guidebok på onsdag. Jeg er ganske imponert over Amazon.co.uk. Jeg bestilte boken på nett på søndag og på onsdag lå den i min postkasse i Stavanger :-)

Jeg føler at jeg begynner å få en liten oversikt nå og foreløpig seg planen omtrent slik ut:

Fly til Firenze og tilbringe de første 3-4 dagene der. Deretter plukker vi opp en leiebil på flyplassen og kjører avgårde til Pisa, sjekker ut det skjeve tårn før vi dra til Siena området og finner en fin plass å bo (det var noen flotte plasser på http://www.agriturismo.it/Toscana/vacation_rentals_siena.htm )

Ser for meg at vi kan bruke dette om en base for å sjekke ut Montalcino, San Gimignano, Pienza, Montepulciano, Chianti etc. Jeg tror vi vil ha ca 10 dager totalt til rådighet.

Høres dette ut som en god plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som vår plan for tur senere i sommer! men vi skal også legge inn noen dager ved kysten. Har snakket endel med folk som er kjent i området, bl a en italiensk kollega, og tror du har nevnt de samme stedene hun tipset oss om.

Jeg vil anbefale deg å stikke innom Volterra, en veldig spennende etrusker-by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne deg på Solsikkes forslag; sett av en dag eller to til å se Cinque Terre, kjempefint og kjempekoselig. Ville ikke bodd i Firenze, der er det varmt og utrooolig mye turister, syntes det var mye koseligere å bo i en liten landsby et stykke fra og så heller ta byturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bodd på dette hotellet i det jødiske kvarteret i Firenze link. Det ligger i middelalderdelen av byen, 5 min fra Santa Croce, som forøvrig er den nydeligste kirken i Firenze, med en liten klosterhage. Og jeg er enig i at Cortona er nydelig.

Og for all del, ikke ta med bil inn i Firenzes gater, et mareritt. Det er store parkeringsplasser rundt byen, med gangavstand til sentrum.

Vi har også bodd på vinårder i Toscana, det er koseligere enn å bo midt i en by om sommeren. eller man kan kombinere dette. Uansett er leiebil å anbefale, da rekker man å se mange fine plasser utenfor allfarvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi kommer til å være noen dager i Firenze først og da uten bil. Deretter skal vi prøve å finne en vingård som vi skal bo på i Siena området. Da har vi 5-6 dager på oss der til å sjekke ut mange av de mindre byene i Toscana :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest nimbus

Hvis dere liker shopping bør dere dra på factory outlets, ligger en del rett utenfor firenze, der får man designer klær, sko og vesker til halve prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei

Nå har vi akkuratt kommet hjem fra turen. Det ble ikke så mye tid til shopping på denne turen..men det var en utrolig fin tur med flott vær, god mat, god vin etc :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra Toscana i går. Har hatt en helt herlig tur. Ville bare tipse om Hotel Maxim i Firenze. Det kunne ikke lagt mer sentralt, midt mellom Uffizi og Duomo. Det er rent og rolig (hvertfall med rom mot bakgård) og det har AC. Betalte €98 for trippelrom for tre voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Første det av reisebrevet er nå klart...det fokuserer på mat og drikk i Firenze. Dette er bare en "special preview" :-)

http://gardkarlsen.com/eating_drinking_Florence_Italy.htm

Som dere vil se er ikke alt klart enda. Jeg har skrevet hele reisebrevet og min stakkars korrekturleser (min kone) jobber nå med å luke vekk alle mine skrivefeil. Men jeg håper at resten vil bli klart snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...