Gjest bærta Skrevet 25. juni 2007 #1 Skrevet 25. juni 2007 Hva er det egentlig man må gjøre for å bare bli gift? Det virker som det står i en hemmelig jentebok en plass. Det er iallefall vanskelig å finne info om det på nettet. Bare om sære tilfeller. Så: Vi er begge norske, ikke gift. Har lyst til å gifte oss i en drive-through sak i Las Vegas f.eks Vil det være gyldig? Må vi gjøre noe før eller etter? I såfall hva? Lager de websider de som styrer med det i kommunen eller hvem det nå er som styrer med slikt. Å gjøre noe før blir litt sært, så håper vi slipper det. -lost in taff
lisse Skrevet 25. juni 2007 #2 Skrevet 25. juni 2007 Hvis du vil gifte deg i LV så må du nok til disse kapell sidene på nettet direkte og booke tid (eller bare møte opp). Der vil dere finne drive though weddings fra 20 dollar til store og kostbare bryllup opp til flere 10 000 av dollar. Jeg tror at dere må gifte dere i LV og så ta med disse papirene tilbake til norge å få de godkjent etter norsk lov, men tror ikke du trenger å gjøre noe annet enn å bestille reise før dere drar. Litt usikker på hvordan det er med navn og pass og slikt, men regner med at passene er gyldige så lenge dere er registrert med samme navn i hjemlandet, det kan jo ta 14 dager fra dere sa ja til navnene er endret, om dere ønsker navne endring så klart.
Gjest Veronica Mars Skrevet 25. juni 2007 #3 Skrevet 25. juni 2007 Dere må i hvert fall ha prøvingspapirer klare først. Men jeg tor uansett ikke at dere kan gifte dere i sånne drive through chapels, jeg tror norske statsborgere bare kan giftes ved ambassader eller sjømannskirker i utlandet.
Gjest Bærta Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Takk for svar! Vil jo helst leke spontant Las Vegas bryllup..så da er det kjipt om man må signere ting på forhånd i Norge...kan man ikke bare bli gift i sammen slengen i såfall? Hvor tropper man opp med papirene? Byfogden? Hadde ikke tenkt å skifte navn. Det blir så komplisert i disse dager -litt mindre lost in taff
Gjest Bærta Skrevet 25. juni 2007 #5 Skrevet 25. juni 2007 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437426 Hjelp så mange skjema!! Må man ha forlover for å gifte seg? Trodde det bare var sånn kristent opplegg. Kan man ikke bare sende inn en SMS... <:-) Sukk....så vanskelig alt må være...Skulle tro felles huslån i 10 år var bekreftelse nok Ja, jeg er over 30 år
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437426 Hjelp så mange skjema!! Må man ha forlover for å gifte seg? Trodde det bare var sånn kristent opplegg. Kan man ikke bare sende inn en SMS... <:-) Sukk....så vanskelig alt må være...Skulle tro felles huslån i 10 år var bekreftelse nok Ja, jeg er over 30 år Skulle ikke tro det var nødvendig med forlover, nei. Det eneste en forlover (formelt) trenger å gjøre er jo å bekrefte at du ikke er i slekt med den du skal gifte deg med og at evt tidligere ekteskap er oppløst. Skulle jo tro at man i dagens informasjons-/overvåkningssamfunn skulle klare å ha oversikt over det uten en forlover. For alt denne vet så kan du jo være gift allerede.
Gjest Partnerskap, kanskje? Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Ja, det er merkelig. Kikket litt på skjemaene for partnerskap. Der er det mindre strenge krav til "forlover". Der er forlover det samme som vitne og trenger ikke oppgi så mye informasjon. Kan to av forskjellig kjønn inngå partnerskap tro? Synes det er veldig ubehagelig å peke ut en bestemt venninne som liksom skal offentlig utlyses som "den beste". Og vennegjengen tar dette med ekteskap så veldig høytidelig, mens jeg egentlig driter i det. (skilte foreldre og alt det der...) En annen artig ting med disse skjemaene er at man skal fylle ut om man har noen kjønnsykdommer eller er i slekt. Tror de at folk ikke har sex før de gifter seg, eller? hehe...nei...vet ikke om jeg har sterk nok psyke til dette..
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Man kan vel gifte seg i tinghuset og hvis jeg ikke husker 100% feil så kan vel også helt random personer være vitner til et slitk giftemål.
Gjest Bærta Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Det hadde vært topp! Men i følge skjemaet må man dessverre signere på at man "kjenner personen kjempegodt" og dets like. Men kanskje det ikke er så nøye i praksis? Burde vært ok å bruke vaskedama i gangen slik de kan med partnerskap.
Gjest Veronica Mars Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 Den som skriver under på forlovererklæring må være noen som kjenner deg godt, men den som er vitne under vielsen kan være en hvilken som helst person.
*Emma* Skrevet 25. juni 2007 #11 Skrevet 25. juni 2007 (endret) Du må ikke signere prøvingspapirer på forhånd her hjemme om du gifter deg i LV. Nå kan det selvfølgelig være ulike regler fra stat til stat (det vet jeg ikke) men vi giftet oss i Florida nettopp. Da måtte vi dra til et courthouse der borte på forhånd (dvs feks dagen før du vil gifte deg) eller noen firmaer ordner dette for deg pr post - da skal det kun bekreftes at deres signaturer er ekte...feks av en politimann......for å få en marriagelicence. På denne skal du bekrefte om du har vært gift før etc samt at navn, adresser osv osv føres på. Du får attesten med deg fra courthouse'et (eller får den i posten alt ettersom du velger å fikse det på forhånd eller reise til et courthouse.) og leverer den til presten som skal vie dere. Han signerer på den også må den sendes til et sted i USA (jeg husker ikke hvor - men det vet de garantert der borte) for at du skal få en "apostille" stempel/brev ved siden av som bekrefter at ekteskapet er gyldig i USA. Når du kommer hjem må du vente et par uker på at papirene dine skal komme fra USA m apostillestempelet. Såfort de kommer sender du dem til likningskontoret du hørere til sammen med eventuelle navneendringspapirer også tar det en ukes tidfør ekteskapet også er gyldig her hjemme. Det er bare tull at du kun kan gifte deg på ambassader og i sjømannskirker. Vi ble viet av amerikansk prest for amerikansk rett og er nå lovlig gift i Norge Endret 25. juni 2007 av *Emma*
Gjest Veronica Mars Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 Det er bare tull at du kun kan gifte deg på ambassader og i sjømannskirker. Vi ble viet av amerikansk prest for amerikansk rett og er nå lovlig gift i Norge Oi, så bra. Da har visst jeg hørt helt feil, hvis det er så enkelt er det jo bare å kjøre på. Dere trengte ikke å ha med vitner som kjenner dere for å få marriage license heller da?
*Emma* Skrevet 25. juni 2007 #13 Skrevet 25. juni 2007 Du har nok rett i at det kan ha vært sånn FØR. For det var veldig mange som sa til oss at vårt ikke kom tilå være gyldig her hjemme og at vi måtte gifte oss på rådhuset her i tillegg. Men det måtte vi altså ikke. Vi hadde forlovere med oss som signerte på papirere sammen med presten den dagen vi giftet oss. Så jeg vet ikk ehvordan det er å reise HELT alene. Jeg tror forøvrig jeg har hørt at man kan "låne vitner" der borte og at det ikke trenger være noen som kjenner personen godt. Det var ei her på KG som giftet seg i LV for en stund siden og jeg mener de dro helt alene uten gjester. Men slikt finner man ut av omman ringer litt rundt - der borte vel og merke.
Gjest Bærta Skrevet 25. juni 2007 #14 Skrevet 25. juni 2007 Tusen takk!!! Det hørtes litt enklere ut! Vi kan jo prøve iallefall! Festen kan vi ta etterpå. Da slipper jeg iallefall å "stå brud". Får angstanfall av å tenke på det Skal avgi rapport dersom det går i boks
*Emma* Skrevet 25. juni 2007 #15 Skrevet 25. juni 2007 Som sagt må du bare huske å få dette apostille stempelet/brevet. Uten dette tror jeg ikke de godkjenner det her hjemme. Lykke til!
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juni 2007 #16 Skrevet 25. juni 2007 Ja, det er merkelig. Kikket litt på skjemaene for partnerskap. Der er det mindre strenge krav til "forlover". Der er forlover det samme som vitne og trenger ikke oppgi så mye informasjon. Kan to av forskjellig kjønn inngå partnerskap tro? Synes det er veldig ubehagelig å peke ut en bestemt venninne som liksom skal offentlig utlyses som "den beste". Og vennegjengen tar dette med ekteskap så veldig høytidelig, mens jeg egentlig driter i det. (skilte foreldre og alt det der...) En annen artig ting med disse skjemaene er at man skal fylle ut om man har noen kjønnsykdommer eller er i slekt. Tror de at folk ikke har sex før de gifter seg, eller? hehe...nei...vet ikke om jeg har sterk nok psyke til dette.. Da jeg ble gift måtte forloveren bekrefte at jeg ikke hadde kjønnssykdommer ... eller kanskje jeg husker feil. Jeg husker at jeg syntes det var rart hva det var forventet at forloveren skulle vite om meg ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå