Gå til innhold

"Blir vel å..."


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kan noen forklare meg hvorfor enkelte skriver/sier dette? Noen eksempler kan være:

"Vi blir vel å grille i dag, dersom været holder seg"

("Vi kommer vel til å grille i dag, ...")

og

"Jeg blir å ta ferie i juli, tenker jeg"

("Jeg kommer til å ta ferie i juli, tenker jeg")

Jeg skjønner det ikke :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Dette er østlandsdialekt, hadde aldri hørt eller sett det før jeg fikk venner på østlandet.

Skriftlig korrekt norsk tviler jeg sterkt på at det er.

Det går an å skrive "Det blir vel til at vi griller i dag".

Et annet østlandsfenomen:

Ballen gikk mellom vindu.

Høh tenkte jeg første gang jeg så det, det må da minst mangle ett vindu her? Men vedkommende mente gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg forbinder dette med nordlandsdialekt (evt. andre nordnordske dialekter).

Jeg er østlending, og jeg har aldri hørt noen si det før jeg ble kjent med en nordlending.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte at det sannsynligvis var dialekt ja, men jeg lurer likevel på hvor det kommer fra. Hvorfor har det blitt slik? Vanligvis kan man jo se en slags sammenblanding av flere uttrykk i slike vendinger, men her ser jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Tenkte at det sannsynligvis var dialekt ja, men jeg lurer likevel på hvor det kommer fra. Hvorfor har det blitt slik? Vanligvis kan man jo se en slags sammenblanding av flere uttrykk i slike vendinger, men her ser jeg det ikke.

Jo det er jo nettopp det det er:

Jeg blir vel å ta ferie i juli.

- er en sammenblanding av

Jeg kommer til å ta ferie i juli.

og

Det blir vel til at jeg tar ferie i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det (født og oppvokst i Oslo). Det har nok med dialekt å gjøre ja, for jeg tror ikke jeg ville ha skrevet det slik.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint ha sagt det, men neppe skrevet det.

Og ja, i byen jeg kommer fra sier folk "mellom vinduet" (og "mellom døra"). Jeg har aldri tenkt på at det er "feil" helt til en innflytter i byen kommenterte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så irriterende! Jeg har ikke folk si elelr skrive dette men hvis jeg hadde hørt/sett det ville jeg ikke ha forstått hva de mente.

Jeg ville ha spurt personen om han/hun har skole/innlæringsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så irriterende! Jeg har ikke folk si elelr skrive dette men hvis jeg hadde hørt/sett det ville jeg ikke ha forstått hva de mente.

Jeg ville ha spurt personen om han/hun har skole/innlæringsproblemer.

Hvorfor i alle dager skulle du spurt om det? Godt du nå har lært at det er dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Elfrida

Sikkert at det er dialekt? Jeg kjenner folk fra forskjellige kanter av landet men har aldri hørt noen si det i det hele tatt. Kan noen nevne en dialekt der alle bruker denne formuleringen? Er fra Oslo selv for øvrig.

"Jeg blir vel å..." høres helt feil ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så irriterende! Jeg har ikke folk si elelr skrive dette men hvis jeg hadde hørt/sett det ville jeg ikke ha forstått hva de mente.

Jeg ville ha spurt personen om han/hun har skole/innlæringsproblemer.

Så alt du ikke forstår eller har kunnskap om har opphav i læringsproblemer. Forresten var det mye feil i det du skreiv, settning uten verb er en større feil en slang i dagligtalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frysepulver

Jeg er fra østlandet (Akershus) og ingen her sier det. Jeg forbinder det veldig med nordnorsk dialekt.

En venninne av meg er egentlig nordlending eller tromsværing (?) og når hun slår om til den andre dialekten sin kan hun si "æ blir væl å reise nerøve" og sånn...

Jeg kan si "det blir vel no grilling hos Mons til helgen" - men det sier kanskje mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg kan si "det blir vel no grilling hos Mons til helgen" - men det sier kanskje mange?

Det er korrekt å si "det blir vel noe grilling ..." i motsetning til "det blir vel å grille ..." som ikke er korrekt.

Jeg har sett en hel haug med tråder her inne som starter med

"Hvordan <substantiv> (eks. hus, båt, fest ... etc) har dere?"

Det irriterer meg grenseløst. Det heter "Hvilken <substantiv> har dere?" eller "Hva slags <substantiv> har dere?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"Ka slags plan har du førr sommern, ska du reis nån plass?", sa den ene trønderen til den andre

"Om æ ska på feri? Æ blir vell å færra te høtta tru æ", sa den andre trønder til den første

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...