Abraxas Skrevet 13. september 2007 #41 Skrevet 13. september 2007 (endret) ..... Endret 21. juni 2009 av Abraxas
Kathja Skrevet 13. september 2007 #42 Skrevet 13. september 2007 Jeg er ikke troende, heller ikke forloveden min. Vi kommer ikke til å gifte oss i kirka, fordi jeg hadde ikke følt meg vel med det. Selv meldte jeg meg ut av statskirken, noe min forlovede ikke har gjort (så godt som alle er jo medlem, kristen eller ikke...) Synes egentlig det er litt feil å gifte seg i "guds navn" og slikt, når man faktisk ikke er kristen i det hele tatt. Kirken burde ikke være statsbestemt, kan ikke forstå hvorfor kristne ønsker å ha så enormt mange ikke-troende som medlemmer! Er jo helt feil. Men jeg har sånn sett forståelse for de som gifter seg der fordi de a) ikke bryr seg om at de ikke tror på det som blir sagt av presten eller b) fordi det er tradisjon Men jeg mener fortsatt det er litt galt egentlig
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #43 Skrevet 13. september 2007 Vi er ikke kristne, men skal gifte oss i kirken. Men jeg har respekt for de som er det og religionen i seg selv, så jeg har jo ikke noe IMOT å gifte meg der. Så da ble det der siden jeg ikke vet så mye om andre muligheter. Føler ikke at jeg har mindre rett til å gifte meg i kirken enn kristne, for jeg betaler jo like mye skatt som finansierer kirken. Hvis kirken skal være kun for kristne må den løsrives fra staten som vi alle hører til. Måtte nok ha betalt dersom samboeren min ikke tilhørte kirken. Han er ikke kristen han heller, bare på "papiret". Selv er jeg pinsevenn på papiret, og min begravelse må betales for av pinsemenigheten. Kom til å tenke på noe nå. Litt rart av kirken. Er ingen av den medlemmer så må man betale for å gifte seg der. Men dersom de betaler er det liksom det samme? Jaja, de trenger vel penger de og. Kan sikkert diskuteres i det uendelige dette her, hehe Ikketroende pinsevenn.
Demonio Skrevet 15. september 2007 #44 Skrevet 15. september 2007 Vi gifter oss i kirken. Jeg er oppvokst som kristen, men så ble jeg 12-13, og da skulle jeg være skikkelig rebelsk, så jeg sa at jeg ikke var kristen og slikt.. Dro den til og med så langt at jeg konfimerte meg borgerlig. Snakk om sinte foreldre! Men etter at jeg fikk Sarah Martine har jeg sett hvor "dårlig" jeg var, og jeg har på en måte forstått hvem jeg er. Hehe! Så jeg er kristen. Jeg har alltid vært kristen, men i en periode var det ikke like kult, derfor gjorde jeg alt omvendt.. Men kjolen skal være hvit/kremhvit, selv om jeg ikke er jomfu, akkurat.. Og ang det med alkohol, det blir nok servert alkohol fordi om jeg er kristen osv.. Jeg selv drikker ikke, men har gjester som drikker, så hvorfor ikke?
Gjest Ballerina Skrevet 15. september 2007 #45 Skrevet 15. september 2007 Vi skal gifte oss i kirken, men jeg er ikke kristen. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi giftet oss med HEF. Nå har det seg jo sånn at man er to som skal gifte seg, og da må man noen ganger legge bort sine ønsker
Gjest Linn24 Skrevet 17. september 2007 #46 Skrevet 17. september 2007 Vi skal gifte oss i kirken og vi er ikke kristene, men den kirken vi skal gifte oss i betyr en del for oss. vi ble begge konfirmert der og gikk ved siden av hverandre opp kirkegulvet. vi hadde planer om å gifte oss i år, men kirken skulle pusse opp, så vi utsatte det til neste år selv om vi hadde mulighet til å velge en annen kirke. det var uaktuelt for oss å velge en annen.
Smusse Skrevet 17. september 2007 #47 Skrevet 17. september 2007 Jeg og samboeren min er ikke kristne, men vi skal gifte oss i kirke likevell. Begge to er også døpt og konfirmert i kirke så vi føler det er riktig for oss å gifte oss i kirken. Om andre mener det blir feil så får de bare gjøre det. Det er jo hva vi selv mener som er det viktigste for oss
Gjest nimbus Skrevet 18. september 2007 #48 Skrevet 18. september 2007 He he, nei ingen av oss ser på oss selv som kristne, jeg er medlem i statskirka, men det er fordi det er et tiltak å melde seg ut, hadde man måttet melde seg inn hadde jeg ikke gjort det. (ja, du kan nok argumentere med at å døpe og konfirmere seg er å melde seg inn, men dåp har man sjelden kontroll over selv, og konfirmasjon er for de fleste jeg kjenner en pengeinnsamling. Og konfirmerer man seg borgelig risikerer man å få mindre penger av gamle tanter etc...) Likevel valgte vi å gifte oss for en prest, hovedsaklig fordi det var den beste måten å få gifte oss ute i en ørken (ambassadene er mye vanskligere å få med seg ut). Og jeg er glad vi gjorde det, det var en utrolig romantisk seremoni, med lite snakk om gud/jesus! (kan man bruke flere ord på å si så lite...?) Jeg hadde hvit kjole, selv om jeg definitivt ikke er jomfru, og vi hadde masse alkohol! Men; jeg har ingen problem med at folk kommer i hvit, rød eller svart kjole, eller joggedress for den saks skyld... (hadde både hvit og rød kjole blant gjestene) Og jeg vurderte selv svart kjole (fordi det er pent, ikke på grunn av min forgangne jomfrudom), men de fleste prinsessekjoler er nå en gang hvite, og prinsesse ville jeg være! Jeg er ikke opptatt av reglene i det hele tatt, kirkelig (er det et ord?) bryllup var praktisk, hvit kjole var pent og alkohol er godt...
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #49 Skrevet 18. september 2007 Med fare for avsporing.. Du sa ørken sa du? Hvor var det hen?
Gjest Linn24 Skrevet 18. september 2007 #50 Skrevet 18. september 2007 He he, nei ingen av oss ser på oss selv som kristne, jeg er medlem i statskirka, men det er fordi det er et tiltak å melde seg ut, hadde man måttet melde seg inn hadde jeg ikke gjort det. (ja, du kan nok argumentere med at å døpe og konfirmere seg er å melde seg inn, men dåp har man sjelden kontroll over selv, og konfirmasjon er for de fleste jeg kjenner en pengeinnsamling. Og konfirmerer man seg borgelig risikerer man å få mindre penger av gamle tanter etc...) Likevel valgte vi å gifte oss for en prest, hovedsaklig fordi det var den beste måten å få gifte oss ute i en ørken (ambassadene er mye vanskligere å få med seg ut). Og jeg er glad vi gjorde det, det var en utrolig romantisk seremoni, med lite snakk om gud/jesus! (kan man bruke flere ord på å si så lite...?) Jeg hadde hvit kjole, selv om jeg definitivt ikke er jomfru, og vi hadde masse alkohol! Men; jeg har ingen problem med at folk kommer i hvit, rød eller svart kjole, eller joggedress for den saks skyld... (hadde både hvit og rød kjole blant gjestene) Og jeg vurderte selv svart kjole (fordi det er pent, ikke på grunn av min forgangne jomfrudom), men de fleste prinsessekjoler er nå en gang hvite, og prinsesse ville jeg være! Jeg er ikke opptatt av reglene i det hele tatt, kirkelig (er det et ord?) bryllup var praktisk, hvit kjole var pent og alkohol er godt... Det må jo bare være super romantisk. :love:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå