Daiquiry Skrevet 23. juni 2007 #21 Skrevet 23. juni 2007 Jeg er IKKE troende, men vil gifte meg i kirken. Jeg kommer til å servere alkohol på festen og skal ha hvit kjole selv om jeg ikke er jomfru. Vi er i 2007 ikke 1807....
Gjest Bodillen Skrevet 24. juni 2007 #22 Skrevet 24. juni 2007 Jeg er veldig enig med Sativa her. Urovekkende mange har feil fokus i fht giftemålet sitt. Det som teller mest er det som i den store sammenhengen egentlig ikke betyr en dritt - som fargen på serviettene, bordkortenes design, hvordan den stygge presten vil ødelegge brudebildene osv. Vi er ikke-troende, medlemmer av HEF og giftet oss borgelig. For oss ville det blitt fullstendig feil å tre inn i en kirke og love en gud vi ikke tror på å holde sammen til døden skiller oss. Det kunne vi faktisk ikke love - de fleste kan ikke det. Vi har heller ikke døpt barna våre. Hvorfor skulle vi stå i kirken og lyve for presten på spørsmålet om vi ville oppdra barnet i den kristne tro? No way. Greit nok at dette er en tradisjon, men når innholdet ikke betyr en tøddel bør man faktisk avstå. Da har det hele utspilt sin rolle. Altfor mange mennesker er kun i kirken i forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup. Resten av tiden betyr kirken null og niks. Jeg fatter ikke at folk har mage til sånt hykleri og likegyldighet til egne verdier og livssyn. Jeg synes det rett og slett er overfladisk og pinlig.
Arkana Skrevet 24. juni 2007 #23 Skrevet 24. juni 2007 Altfor mange mennesker er kun i kirken i forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup. Resten av tiden betyr kirken null og niks. Jeg fatter ikke at folk har mage til sånt hykleri og likegyldighet til egne verdier og livssyn. Jeg synes det rett og slett er overfladisk og pinlig. Nettopp!
Hedda-78 Skrevet 24. juni 2007 #24 Skrevet 24. juni 2007 Enig med Bodillen. Jeg har stor respekt for de som er genuint religiøse og gjør sine valg utifra det. Men jeg mener det er respektløst ovenfor de troende og ovenfor kirken, å gifte seg i kirken av andre grunner enn religiøse. Selv valgte vi å gifte oss gjennom HEF. Min veninne valgte å gifte seg i kirken, til tross for at de ikke er troende. Vi har diskutert religion en del og er enige om det meste. Jeg var sterkt uenig i deres valg, men jeg holdt kjeft fra den dagen de forlovet seg og bestemte seg for kirkebryllup.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2007 #25 Skrevet 24. juni 2007 Enig med Bodillen. Jeg har stor respekt for de som er genuint religiøse og gjør sine valg utifra det. Men jeg mener det er respektløst ovenfor de troende og ovenfor kirken, å gifte seg i kirken av andre grunner enn religiøse. Selv valgte vi å gifte oss gjennom HEF. Min veninne valgte å gifte seg i kirken, til tross for at de ikke er troende. Vi har diskutert religion en del og er enige om det meste. Jeg var sterkt uenig i deres valg, men jeg holdt kjeft fra den dagen de forlovet seg og bestemte seg for kirkebryllup. Så om noen som er medlem av statskirken gifter seg i statskirken, er det respektløst om de ikke "tror" nok, etter dine definisjoner?
Hedda-78 Skrevet 24. juni 2007 #26 Skrevet 24. juni 2007 Tro er ikke noe som går an å måle, så det er umulig for noen å vite hvor mye noen tror, om det går an å si på den måten. Men i dette tilfellet hadde brudparet høyt og tydelig utbasunert at de IKKE tror, og da mener jeg det blir respektløst, ja. Overfladisk. Men som sagt la jeg meg ikke opp i deres valg, det hadde vært respektløst av meg... Men jeg har ikke noe til overs for folk som velger religøse handlinger ut ifra ikke-religiøse motiv, hvis du skjønner hva jeg mener.
Bente:) Skrevet 24. juni 2007 #27 Skrevet 24. juni 2007 Jeg skjønner poenget til Tådstarter og er helt enig!!! Hvorfor henge seg opp i smådetaljer ang. farger på kjoler osv. når man faktisk foretar en vielse i statskirken når man ikke er kristen.... For vår del så vies vi ute av en prest, jeg er medlem av statskirken, men kan ikke kalle meg kristen. Samtidig så blåser jeg en lang marsj i farger gjestene ankommer i!! Håper bare at vi får en flott dag hvor alle trives og har det gøy
Piglet Skrevet 24. juni 2007 #28 Skrevet 24. juni 2007 Jeg gifter meg i kirken, selv om jeg ikke er kristen. Det skyldes at kjæresten er kristen og at det betyr mye for han. Det har ikke vært en lett beslutning, men kompromisser er jo en viktig ting for kunne leve sammen. Når det er sagt, har jeg vært opptatt av at vi skal ha et ordentlig kirkebryllup, med salmer, tekstlesning etc. Det er nettopp av respekt for kjæresten min og familen hans, og fordi jeg ikke synes man skal hykle med noe som er viktig og dyrebart for andre. Derfor har jeg også vanskelig for å forstå at noen vil gifte seg i kirken, hvis ikke noen av partene har noen form for tro. Ikke minst i Norge hvor det er et kjempefint og høytidlig alternativ gjennom HEF. Å ville gifte seg i kirken, men gjøre alt for å unngå kristen innhold er helt uforståelig og ganske respektløst i mine øyne. Piglet PS Vi undersøkte muligheten for å få en vigsler fra HEF ned hit, men de har desverre ikke juridisk vigselsrett i utlandet.
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. juni 2007 #29 Skrevet 24. juni 2007 Jeg gifter meg i kirken, selv om jeg ikke er kristen. Det skyldes at kjæresten er kristen og at det betyr mye for han. Det har ikke vært en lett beslutning, men kompromisser er jo en viktig ting for kunne leve sammen. Når det er sagt, har jeg vært opptatt av at vi skal ha et ordentlig kirkebryllup, med salmer, tekstlesning etc. Det er nettopp av respekt for kjæresten min og familen hans, og fordi jeg ikke synes man skal hykle med noe som er viktig og dyrebart for andre. Derfor har jeg også vanskelig for å forstå at noen vil gifte seg i kirken, hvis ikke noen av partene har noen form for tro. Ikke minst i Norge hvor det er et kjempefint og høytidlig alternativ gjennom HEF. Å ville gifte seg i kirken, men gjøre alt for å unngå kristen innhold er helt uforståelig og ganske respektløst i mine øyne. Jeg må innrømme at jeg tenker noe annerledes enn deg. Hos oss er også mannen troende, og jeg ikke. Jeg ønsker ikke å fjerne alt kristent innhold fra seremonien, siden vi har valgt å gifte oss i kirken. Men vi er enige i at vi ikke kommer til å velge de aller mest religiøse sangene. Inni meg har jeg lyst til å gjøre det så nøytralt som mulig, fordi jeg ønsker å være mest mulig komfortabel med situasjonen. Jeg er ikke fullstendig komfortabel med å gifte meg i kirken, men gjør det fordi det betyr mye for samboeren. Jeg føler da et behov for å sette mitt fingeravtrykk på vielsen også.
Piglet Skrevet 24. juni 2007 #30 Skrevet 24. juni 2007 Jeg må innrømme at jeg tenker noe annerledes enn deg. Hos oss er også mannen troende, og jeg ikke. Jeg ønsker ikke å fjerne alt kristent innhold fra seremonien, siden vi har valgt å gifte oss i kirken. Men vi er enige i at vi ikke kommer til å velge de aller mest religiøse sangene. Inni meg har jeg lyst til å gjøre det så nøytralt som mulig, fordi jeg ønsker å være mest mulig komfortabel med situasjonen. Jeg er ikke fullstendig komfortabel med å gifte meg i kirken, men gjør det fordi det betyr mye for samboeren. Jeg føler da et behov for å sette mitt fingeravtrykk på vielsen også. Jeg forstår hva du mener, og jeg prøver og gjøre det samme. Vi velger bl.a. en sang som vi sang mye på den folkehøyskolen vi møtte hverandre på, og som ikke er en salme. Min argumentasjon går mere på at når man faktisk går med på å gifte seg i kirken, bør man også respektere at det har et religøst innhold. Men det betyr jo ikke at det ikke kan tilpasses det enkelte parret og det er jo generelt kirken åpen for... Piglet
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. juni 2007 #31 Skrevet 24. juni 2007 Min argumentasjon går mere på at når man faktisk går med på å gifte seg i kirken, bør man også respektere at det har et religøst innhold. Men det betyr jo ikke at det ikke kan tilpasses det enkelte parret og det er jo generelt kirken åpen for... Piglet Det er jeg enig i. Når man gifter seg der må man godta religiøst innhold. Men det virker som en del prester er åpne for å tilpasse til de ulike parene.
MayaM Skrevet 24. juni 2007 #32 Skrevet 24. juni 2007 Nå er jeg kanskje litt rar, men jeg mener at mye av våre verdier og menneskesyn er det samme selv om man er kristen eller ei. Og de aller fleste jeg kjenner på begge sier er enige om at bibelen er rettledende i akkurat verdier. Selv om man er kristen er det ikke sagt at man ikke kan ha sex, drikke alokohol o.l. Noen velger å velge den stramme linje, andre ikke. Jeg synes alle skal få velge det som passer dem. Jeg skal også være enig i at det er for meg rart at noen velger å henge seg opp i klær til gjester, verdien på gavene o.l. Men det tror jeg har med verdisyn og oppdragelse. Vi velger alle hva vi skal legge vekt på i livet som viktig og mindre viktig. Det som blir ekstra viktig og ekstra vanskelig er å respektere dem som ikke legger vekt på de samme tingene som oss.
amles Skrevet 25. juni 2007 #33 Skrevet 25. juni 2007 Tidene forandrer seg.. Vi lever i et moderne samfunn, og det å hoppe bukk over enkelte tradisjoner er helt naturlig i forhold hvordan samfunnet har utviklet seg. Nå er det heldigvis sånn at vi har flere valgmuligheter enn de hadde før i tiden, og jeg synes at hver og en skal få lov til å velge og vrake det de måtte ønske for at de skal få den dagen de vil ha.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2007 #34 Skrevet 25. juni 2007 Og du som er hvit brud, du er da selvfølgelig jomfru? Hvis ikke skulle du hatt svart brudekjole nemlig. Hvor har du fått dette tullet fra?? Grunnen til at man valgte hvit var for å vise at man hadde råd til å kjøpe en kjole man ikke brukte igjen. Et velsandssymbol, ikke et kyskhetssymbol!
lisse Skrevet 25. juni 2007 #35 Skrevet 25. juni 2007 (endret) Jeg er troende, min kommende mann er ikke like troende som meg, men han har et sterkt ønske om å gifte seg i kirken. Ingen av oss er jomfruer, men jeg kommer heller ikke til å gå i helt hvit kjole pga nettopp dette, jeg velger en champagne farget kjole- selv om jeg "burde" ha gått i sort kjole føler jeg ikke det faller i smak...jeg er ikke så opphangt i hva man burde gjøre, men heller i hva man har lyst til. Vi lever i 2007 og jeg tror neppe at tradisjoner følges lenger på grunnlag av hvordan de oppsto, nå gjør man mye fordi man synes det er hyggelig eller man synes det er fint. Jeg tror uansett at et par som ikke er kristne (hverken bruden eller brudgommen) burde gifte seg i en kirke fordi det blir rart i mine øyne, men synes for all del de burde gjøre det om de ønsker. Vi skal ha alkohol i bryllupet, det er ingenting som tilsier at troende folk ikke kan drikke- alt med måte vet du. Endret 25. juni 2007 av lisse
Majabeth Skrevet 25. juni 2007 #36 Skrevet 25. juni 2007 Nå er det jo enkelte "tradisjoner" (jfr. sort kjole= ikke jomfru) som blir endra på over tid. Som en annen her preiserte så var hvit kjole noe kun de som hadde råd til det brukte. De fleste måtte nok nøye seg med kanskje en ny svart som de kunne bruke igjen mange flere ganger. Da passet ikke en hvit brudekjole... Over tid har nok tradisjoner en tendens til å endre seg, man tar til seg en annen betydning av dem, man kan glemme hvorfor det egentlig var sånn og sånn...Og da lager man sin egen oppfatning av det. Og for ordens skyld: Jeg er medlem av statskirken og ser på meg selv som troende. Om jeg er troende nok i dine øyne er en annen sak. Gifter meg i helt hvit kjole, og nei, jeg er ikke jomfru Ja, vi skal ha alkohol til festen...
Gjest Sativa Skrevet 25. juni 2007 #37 Skrevet 25. juni 2007 Og for ordens skyld: Jeg er medlem av statskirken og ser på meg selv som troende. Om jeg er troende nok i dine øyne er en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #38 Skrevet 13. september 2007 Jeg er IKKE troende, men vil gifte meg i kirken. Jeg kommer til å servere alkohol på festen og skal ha hvit kjole selv om jeg ikke er jomfru. Vi er i 2007 ikke 1807.... Slenger meg på her. Er jo medlem av kirken begge to. både døpt og konfirmert. det er et fåtall som tenker på om de som gifter seg i kirken er kristne eller ei. det jeg hører rundt er at de som gifter seg hos byfogden, reiser bort o.l ikke vil ha så mye oppmerksomhet og styr rundt det.
Stine66 Skrevet 13. september 2007 #39 Skrevet 13. september 2007 Denne tråden viser egentlig aller mest hvor mange det er som ikke leser hovedinnlegget skikkelig, men som setter klørne ut for å forsvare seg selv med en gang Godt innlegg, trådstarter, diskusjonen ble litt borte i alle forklaringer på hvorfor man gifter seg i kirka. Men jeg håper også at de fleste ikke er så ekstreme på bryllupsfronten som det kan høres ut her inne
Betsy Skrevet 13. september 2007 #40 Skrevet 13. september 2007 Hehe, ser poenget til TS... Usannsynlig mange (bridezillas) som henger seg opp i gjestenes antrekk og at regler som passer brudeparet skal følges til punkt og prikke, mens regler som kanskje ikke passer så bra, er ikke så farlig å følge heller. Selv gifter jeg meg ikke i kirken (det passer seg ikke slik, dessverre), men jeg ville vel aller helst hatt en kristlig vielse. Hva gjestene har på seg, får være opp til dem selv - jeg skal ha hvit/kremhvit kjole.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå