Gå til innhold

Svart kjole i sommerbryllup?

Fremhevede innlegg

Gjest Leiababe
Skrevet
Er ikke det i katolske kirker?

Sikkert.. :) Har egentlig ikke peil. Noen som sa det i et bryllup jeg var i en gang, at det "passet" seg ikke med bare skuldre i kirken. Og det var ikke et katolsk bryllup. Men er ikke helt enkelt å følge med på hva som er "rett" og ikke. Må nesten bare gjøre det en føler for selv tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss kan de komme i det som de føler seg vel i, unntatt helhvit lang kjole da ;) (da kan det nok tenkes jeg hadde reagert litt)

Skrevet

Jeg ville nok ikke gått i svart kjole i et bryllup, men det er meg. Jeg hadde ikke følt meg vell i det i et sommerbryllup. Men om noen andre ville hatt på seg en svart kjole så hadde ikke jeg hatt noen rett til å si noe negativt om det. Folk må få gå i det de føler seg vel i. :)

Å gå i kirken uten tildekte skuldre er visst fortsatt en skikk som er veldig fysj-fysj.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Å gå i kirken uten tildekte skuldre er visst fortsatt en skikk som er veldig fysj-fysj.

Men hva med alle brudene i stroppeløse kjoler? Er det unntak for dem, eller er det greit så lenge man har slør?

Skrevet
Men hva med alle brudene i stroppeløse kjoler? Er det unntak for dem, eller er det greit så lenge man har slør?

Hehe, jeg vet ikke. Tipper på at det er gjestene som skal dekke til skuldrene sine i kirken når det er bryllup.

Jeg fikk i alle fall høre fra mange da jeg skulle i bryllup i mai at jeg måtte huske å dekke til skuldrene mine i kirka, ettersom jeg hadde kjole med bare stropper ;)

Skrevet
Jeg personlig syntes ikke svart kjole passer i bryllup. Og iallefall ikke når det er på sommeren. Får meg til å føle litt begravelses følelse, iallefall i kirken, når damer kommer i sort. Men det er nå meg da.....

Jeg er enig med deg i dette. Får også begravelsesfølelse av svarte klær i en kirke. Synes i alle fall at man bør ha et lyst sjal e.l. hvis man vil bruke sort kjole i et bryllup. Da er det imidlertid greit.

Skrevet

Personlig er jeg veldig glad i sort og mørke farger, men jeg ville nok ikke gått i sort i et bryllup. Synes på en måte det virker litt dystert, og bryllup er jo en veldig gledelig anledning. Ville nok i alle fall valgt et farget sjal til, eventuelt annet tilbehør i farger,

Skrevet

Jeg har ingen problemer med svart kjole i bryllup. Det gir da ikke mer "begravelsesfølelse" med svart kjole i bryllup enn en svart kjole i hvilken som helst annen fest? Svart er en vanlig farge i mange selskapsanledninger og gjerne noe mange har i skapet allerede. Jeg synes det må være greit å bruke det man har hvis man har lyst og ikke være nødt til å kjøpe noe nytt fordi feste man skal i er et bryllup.

Skrevet

Jeg var ikke klar over at det var så mange regler å følge når det gjelder klær og farger før jeg begynte å planlegge mitt eget bryllup.

Det at vi ikke lever på 1800-tallet mer synes ikke jeg bør bety at skikk og bruk-boken skal kastes, og at alle "uskrevne regler" skal slettes. Det som er problemet er at det ser ut til at sånn ca 50% av oss har lært disse tingene/reglene på en eller annen måte, mens resten av oss ikke har lært det, og ikke bryr oss om det i det hele tatt. Da blir det et problem for en jente som setter pris på god etikette, som steller i stand bryllup, når gjestene ikke en gang skjønner dresscoden.

Som sagt setter jeg pris på visse skikk og bruk-regler, men det er vanskelig å vite når de gjelder og ikke.. Hvorfor lærer man ikke skikk og bruk på skolen f.eks? Hvorfor er det ingen som rydder opp i disse reglene og lager en ny skikk og bruk bok som passer bedre i tiden vi lever i?

hehe, jeg tror jeg skal skrive på invitasjonen:

"Antrekk: dress/kjole/bunad/pent. Du velger selv om kjolen er lang eller kort, utringet eller ikke, rød grønn, sort eller hvit. Skjørt og topp kan brukes istedet for kjole. Farge på dress/skjorte/slips spiller heller ingen rolle." DA blir det vel ingen tvil vel? :ler:

Hvis det hadde vært viktig for meg at ingen skulle komme i sort, rødt, grønt eller hvitt, tror jeg at jeg hadde laget en side på hjemmesiden vår hvor jeg hadde limt inn aktuelle klipp fra skikk og bruk om emnet. For jeg hadde ikke forventet at alle vet sånt. :riste:

Gjest Gjest
Skrevet
Hehe, jeg vet ikke. Tipper på at det er gjestene som skal dekke til skuldrene sine i kirken når det er bryllup.

Jeg fikk i alle fall høre fra mange da jeg skulle i bryllup i mai at jeg måtte huske å dekke til skuldrene mine i kirka, ettersom jeg hadde kjole med bare stropper ;)

Jeg hadde stroppeløs brudekjole, men dekket til skuldrene mine i kirken.

Skrevet

Det er jo en viss fare for at en skiller seg ut da, særlig i et sommerbryllup, der de fleste høyst sannsynlig kommer i lyse farger.

Selv er jeg typen som gjerne går i sort når alle andre går i pastell, og det kunne ikke falt meg inn å innordne meg etter slike uskrevne regler.

Gjest Sativa
Skrevet
Det er jo en viss fare for at en skiller seg ut da, særlig i et sommerbryllup, der de fleste høyst sannsynlig kommer i lyse farger.

Ja, sant, men det er sikkert en sortkledte vant til allikevel,

Selv er jeg typen som gjerne går i sort når alle andre går i pastell, og det kunne ikke falt meg inn å innordne meg etter slike uskrevne regler.

Jeg hadde innordnet meg etter det dersom det spesifikt sto i invitasjonen. Jeg kler ikke lyse farger, og har kledd meg i svart i et par bryllup. I det ene ble det visst noen kommentarer fra de eldre gjestene, men so what. Hadde noek blitt en og annen kommentar hvis jeg plutselig etter et langt sort liv skulle finne på å ikle meg lys rosa eller noe. Jeg vet at det finnes kjoler som ikke er pastell eller sorte, og det har jeg også brukt ved et par anledninger. Men trives ikke akkurat med meg selv sånn.

Skrevet
Jeg har ingen problemer med svart kjole i bryllup. Det gir da ikke mer "begravelsesfølelse" med svart kjole i bryllup enn en svart kjole i hvilken som helst annen fest? Svart er en vanlig farge i mange selskapsanledninger og gjerne noe mange har i skapet allerede. Jeg synes det må være greit å bruke det man har hvis man har lyst og ikke være nødt til å kjøpe noe nytt fordi feste man skal i er et bryllup.

Det er vel ikke så mange andre fester man går i kirken heller da ;) Det er mest derfor jeg tenker begravelse. Itillegg syntes jeg det ikke passer med en sort kjole på sommeren. Liker du ikke lyse klær, er det bedre med en brun eller mørk beige kjole, syntes nå jeg....

Skrevet

Forloveren min skal faktisk ha svart kjole, så da kommer vel folk virkelig til å sperre opp øynene.. :fy_fy:

Hun følte seg mest vel i den kjolen, og den var kjempefin på henne (hun er litt kraftig også) og det er vel det viktigste.

Skrevet

Skjönner ikke helt det der med "begravelsesfölelse" jeg. Det er vel omtrent like sannsynelig at alle de kvinnelige gjestene kommer i svart kjole som at de kommer i rosa kjole og om noen går i svart, andre går i rosa, andre igjen går i blå og noen i grönn kjole så ser det vel ikke akkurat ut som et begravelsesfölge? :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...