Gå til innhold

Svart kjole i sommerbryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører noen sier at en helst ikke skal bruke svart kjole i bryllup.. Ikke at jeg bryr meg da, er flere som skal ha på svart i vårt bryllup.. ;) Men hører folk si at det ville jeg ikke hatt nei...

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart, men fikk faktisk dette spørsmålet fra en av gjestene våre i går om det gjorde oss noe om hun kom i sort kjole i bryllupet.

Jeg svarte som sant er at jeg personlig ikke ville ha valgt en helsort kjole til bryllup og at mannen min også ville ha anbefalt meg om å ha gått med en annen farge, men at det faktisk ikke gjør oss noen verdens ting om folk dukker opp i helt sort kjole i vårt eget bryllup.

Jeg synes det finnes alt for mange regler for så alt for mye, så det at jeg selv ikke ville ha gått med sort er bare fordi jeg selv ønsker å pynte meg med mer sommerlige og "lykkelige" farger enn det sort tross alt er på en dag som i et bryllup.

Likevel hadde det vært kjipt om alle hadde troppet opp i sort kjole da... :sjenert:

Skrevet

Det synes jeg ikke gjör noe. Det viktigste er at gjesten föler seg vel og fin. Menn går jo i sort dress, hvorfor skal ikke kvinner kunne gå i sort kjole?

Skrevet

Helt greit med sort kjole! Det at gjestene føler seg vel er jo det viktigste! Det hadde vært underlig å se venner som nesten alltid går i sort plutselig komme i en skrikende farget kjole!

Skrevet

Helt OK med svart kjole for meg i hvert fall.

Skrevet

Det syns jeg er helt ok. Sort er jo lekkert uansett :)

Men personlig ville jeg nok valgt tilbehør i enlys farge ihvetrfall...foråmuntre det opp litt :)

Skrevet

I det siste bryllupet jeg var i, så var det et par av de andre gjestene som hadde sorte kjoler. Fikk høre noen kommentarer av andre igjen som synes dette ikke passet seg, men jeg forsto ikke helt den kritikken. De var jo så flotte og elegante.

Skrevet (endret)

E

Endret av Kosemose
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg ville ikke tenkt noe spesielt om folk som kom i svart kjole i bryllup.

Men jeg skal i bryllup til en kamerat av samboeren i sommer, og må innrømme at jeg verken tør å gå i svart, hvitt eller rødt. Tåpelig egentlig. Hadde det vært noen jeg kjenner, så hadde jeg bare spurt.

Skrevet

Jeg personlig syntes ikke svart kjole passer i bryllup. Og iallefall ikke når det er på sommeren. Får meg til å føle litt begravelses følelse, iallefall i kirken, når damer kommer i sort. Men det er nå meg da.....

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Etter at jeg begynte å lese på KG har jeg fått et ganske anstrengt forhold til bryllupp.

Jeg med. Ante ingenting om disse reglene før jeg begynte å henge på KG. Blir nå livredd for å dødelig fornærme noen av ren uvitenhet.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

pike28: Når noen spør om noe sånt, er det vel enklere å si at ja, det er helt greit, eller nei, helst ikke. Når du sier at det er helt greit, men at du selv ikke ville gjort det, så ser jeg fort for meg at hun tror du ikke vil hun skal ha svart kjole, men at du ikke tør å si det. Jeg ville fort tolket det sånn, og kjøpt meg ny kjole.

Skrevet
pike28: Når noen spør om noe sånt, er det vel enklere å si at ja, det er helt greit, eller nei, helst ikke. Når du sier at det er helt greit, men at du selv ikke ville gjort det, så ser jeg fort for meg at hun tror du ikke vil hun skal ha svart kjole, men at du ikke tør å si det. Jeg ville fort tolket det sånn, og kjøpt meg ny kjole.

Hmmm, du sier noe..... Burde nok ha sagt at "ja, det er helt greit" fordi det er jo det jeg mener. At jeg selv ikke ville ha valgt helt svart kjole er jo ikke så interessant i dette tilfelle. Skal prøve å overbevise personen om at det faktisk er helt greit :klem:

Forøvrig så skal mamma gå i rødt skjørt og søsteren i en fargenyanse av min egen kjole, så det burde være helt klart at ting ikke er så farlig hos oss :sjenert:

Skrevet

Synes ikke sorte kjoler passer seg, da må de i alle fall være spritet opp med et fargerikt skjerf eller sko.

Synes det er greit det er en "regel" på akkurat dette. Hadde vært trist om både menn og kvinner kom i sort og det så ut som en begravelse i stedet.

Skrevet

hadde ikke brydd meg om noen av gjestene mine dukket opp i svart kjole

Skrevet

Jeg synes sort kjole er fint, også til bryllup.

Skrevet

Uff, dette er så vanskelig! Jeg har en svart kjole som er helt grei til å bruke i bryllupet, at den er "pyntet" nok. Men jeg tørr jo ikke gå med den! Var ute å kjøpte meg ett svart skjørt, enn pent linskjørt, men nå finner jeg ingen topp som jeg kunne tenke meg å bruke til den. Alle toppene som selges er jo tunikelignende, og det synes jeg ikke er fint til ett langt skjørt. Så jeg tror jeg må bruke denne sorte kjolen mi, men vil det hjelpe på om jeg kjøper meg ett rosa, rødt eller annet farget sjal og hadde rundt? Er jeg "godkjent" da? Bruden sa for øvrig at jeg kunne jo gå med den svarte kjolen min når vi var ute på shopping etter klær, så det er jo greit for henne. Men jeg vil ikke ha kommentarer på hva jeg går med fra de andre gjestene i bryllupet.. :sprettoy:

Gjest Sativa
Skrevet

Hva skal vi med alle disse gammeldagse reglene? Hvis vi skal oppføre oss slik de gjorde på den tiden da alle disse tåpelige retningslinjene ble laget, så burde vi jo gjøre det skikkelig. Da får sannelig bruden slutte å jobbe, for deretter å kun eksistere for å føde barn, og for å tjene mannen sin. Ferdig middag klokke fire hver dag, dessert hver søndag, hjemmebakst til kaffen hver dag, huset plettfritt, alt er ryddig og strøkent til enhver tid, du selv er velstelt og lekker som en liten konfekt fra tidlig morgen til sen kveld osv.

Eller skal vi rett og slett blåse en lang marsj i dette klovneriet som stammer fra en tid da alt ble bestemt av menn og svigermødre?

Jeg har ihvertfall blitt både oppgitt, sjokkert og provosert over alle disse tåpelige reglene som egentlig ikke er regler, men nedarvede og videreførte skikker fra en verden som overhodet ikke ligner den verden vi lever i i dag.

Jeg gidder rett og slett ikke gifte meg. Fordi jeg fikser ikke alt maset og alle reglene som skal følges i følge andre. Og hadde jeg giftet meg, så hadde jeg ikke ofret en tanke på hva slags klær gjestene skulle gå i. En sort kjole hadde da vært mitt minste problem, hadde vel antakelig blitt mye mer kvalm og sjokkert over tante Tuttas grelle kjerringkjole i "korrekt" fargekode og de gamle damenes foldeskjørt og pene bluser med brosje i halsen og blåfargede permanenthår. Men for all del, det hadde ikke ødelagt dagen, og jeg hadde ikke sladret om det på KG etterpå, fordi INGEN ER LIKE! Og mange av oss kan rett og slett ikke disse reglene, og går i bryllup i nydelige sorte kjoler, helt uvitende om at noen nesten må sitte på toalette og gråte gjennom middagen fordi jeg har besudlet bryllupet med mitt begravelsesantrekk.

Gjest Leiababe
Skrevet

Jeg synes sort er pent, og hadde ikke hatt problemer med det. Men ville da som andre har nevnt hatt tilbehør i litt freshere farger. I alle fall om sommeren. Folk må gå i det de føler seg vel i, ikke henge seg opp i alle mulige "regler". Og husk, ikke bare skuldre i kirken, er det ikke en regel for det og da ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Og husk, ikke bare skuldre i kirken, er det ikke en regel for det og da ;)

Er ikke det i katolske kirker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...