Gå til innhold

Hvitt på gjester

Anbefalte innlegg

Gjest ~Alwa~
Skrevet

Jeg skal i bryllup i morgen og har et sort skjørt jeg gjærne vil bruke med en hvit topp til. Er dette like ille som en hvit kjole og fy fy mener dere? Både skoletter og veske vil være sort, og etter været å dømme en jakke eller lignende over.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skal i bryllup i morgen og har et sort skjørt jeg gjærne vil bruke med en hvit topp til. Er dette like ille som en hvit kjole og fy fy mener dere? Både skoletter og veske vil være sort, og etter været å dømme en jakke eller lignende over.

Nei, jeg synes det går bra.

Men det er jo noen som tom. hevder at man ikke skal bruke svart, så det kan jo tenkes at noen reagerer likevel. Hvordan er bryllupet? Er det avslappende, hyggelige folk uten spesielle nykker, ville jeg ha brukt antrekket. Er det et bridezilla-bryllup bør du kanskje ta noe annet.

Gjest Lorna
Skrevet

Så lenge du ikke kan forveksles med bruden må det da gå bra, og det høres ikke ut som om det er noen fare for det. Det får da være grenser for måte på for hysteri.

Gjest ~Alwa~
Skrevet

Skal (bør) man ikke bruke sort heller??? Nå står det mellom dette antrekket og en sort kjole :overrasket:

Jeg kjenner ikke brudeparet så godt faktisk, og det gjør jo det hele enda værre, men jeg tror de er ganske avslappa og greie selv. Bryllupet står på et lite sted så driter du deg ut i forhold til antrekket kan du ta deg f### på at det blir lagt merke til og snakka om. Muligens ikke av brudeparet, men 130 andre gjester :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Skal (bør) man ikke bruke sort heller??? Nå står det mellom dette antrekket og en sort kjole :overrasket:

Jeg kjenner ikke brudeparet så godt faktisk, og det gjør jo det hele enda værre, men jeg tror de er ganske avslappa og greie selv. Bryllupet står på et lite sted så driter du deg ut i forhold til antrekket kan du ta deg f### på at det blir lagt merke til og snakka om. Muligens ikke av brudeparet, men 130 andre gjester :forvirret:

De mest ekstreme mener at man ikke skal bruke svart, men jeg tror de fleste ikke har noe problem med det.

Så lenge brudeparet er avslappet og greie, er det ikke noe å bekymre seg for. Du kan jo eventuelt snakke med andre du kjenner om hva de skal ha på seg?

Første gjest

Gjest ~Alwa~
Skrevet (endret)
Så lenge du ikke kan forveksles med bruden må det da gå bra, og det høres ikke ut som om det er noen fare for det. Det får da være grenser for måte på for hysteri.

Jeg vet, men er det noe jeg har lært av å lese innlegg på forumet her i 6 år så er det at man aldri går trygt i bryllup, for ALT kan bli lagt merke til, påpekt å reagert på. No offence bride`s to be :sjenert:

De mest ekstreme mener at man ikke skal bruke svart, men jeg tror de fleste ikke har noe problem med det.

Så lenge brudeparet er avslappet og greie, er det ikke noe å bekymre seg for. Du kan jo eventuelt snakke med andre du kjenner om hva de skal ha på seg?

Første gjest

Problemet er at jeg ikke vet hvem som skal dit siden jeg ikke kjenner brudeparet så godt, og jeg skal være med brudgommens forlover. Så man kan vel si jeg føler meg litt utilpass med å gå i dette bryllupet i utgangspunktet. Jeg aner jo ikke om eller hvem jeg kjenner der.

Endret av ~Alwa~
Skrevet

Det ville vært helt fino for meg!

Piglet

Gjest Korrekt
Skrevet

En bryllupsdag er primært brudens dag (brudgommer bryr seg som regel ikke så mye), og da synes jeg det er rett og rimelig at man følger brudens regler og vanlige konvensjoner mht klær og annet. Er det så vanskelig å kjøpe en Skikk og bruk-bok og følge det som står der? Har man ikke antrekk i "godkjent" stil /farge, er det vel mulig å få lånt noe av en venninne hvis man har dårlig råd. Uansett synes jeg alle kvinner burde ha en eller to kjoler som passer til slike anledninger som bryllup hengende i skapet. Da slipper man å lure på dette hver gang og man slipper å såre noen eller å få følelsen av å være upassende kledt. Ta litt hensyn til bruden også, hun har som regel styret med dette i flere år og det er ikke nødvendig å gjøre noe man vet er upassende. Har man ikke råd til antrekk får man heller bli hjemme.

Skrevet

Jeg ville ikke brukt hvit topp til sort skjørt i bryllup - ikke pga at det er "forbudte" farger, men fordi det er for stor kontrast mellom de to fargene. Hva med å kjøpe seg en topp i en annen farge?

Skrevet

Jeg kommer seriøst ikke til å bry meg om hva noen av gjestene mine har på seg, så lenge de ikke stiller nakne eller i brudekjole!

Gjest Gjest
Skrevet

Siden du er så usikker, vil jeg anbefale å velge noe annet. Siden du er bekymret for hva andre skal mene og du ikke kjenner brudeparet særlig godt, hadde i hvert fall jeg styrt unna de mest usikre fargene og fargekombinasjonene.

Oppfatningen av å ikke gå i sort, er nok ikke forbeholdt ”ekstremtilfellene”. Jeg har fått flere forespørsler fra mine gjester om det er ok å gå i sort, og vi er verken formelle eller særlig opptatt av skikk og bruk. Hvitt ville jeg uansett styrt unna, med mindre du bruker farget sjal eller lignende til.

Dette er min oppfatning nettopp fordi du er så usikker på hva som ”aksepteres” i dette bryllupet og hva andre vil mene.

Lykke til! :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg hadde syntes det var helt greit, men hvis man skal følge reglene man brukte før, så skal gjestene ikke ha:

- hvitt, brudens farge

- svart, sorgens farge

- rødt, tar for mye oppmerksomhet

og kvinner skal ikke gå i grønt, da det betyr at hun har liggi med brudgommen.

Men jeg hadde ikke brydd meg så lenge ingen kommer i en stor, hvit kjole :)

Skrevet

Svart skjørt med hvitt topp synes jeg er helt greit. Så lenge du ikke forveksles med servitørene..

Skrevet
Jeg hadde syntes det var helt greit, men hvis man skal følge reglene man brukte før, så skal gjestene ikke ha:

- hvitt, brudens farge

- svart, sorgens farge

- rødt, tar for mye oppmerksomhet

og kvinner skal ikke gå i grønt, da det betyr at hun har liggi med brudgommen.

Men jeg hadde ikke brydd meg så lenge ingen kommer i en stor, hvit kjole :)

Neinei, man skal ikke gå i rødt, for da har man ligget med brudgommen. Grønt skal man ikke gå i, fordi det tiltrekker seg underjordiske, og de var man redd i gammel overtro. ;)

Skrevet

Så egentlig er det ikke så mange farger man kan ha på seg??? Hmmm, det blir egentlig ganske kjedelig: Bruden er hvit, alle damene er rosa og alle menn er svarte... :klø:

Så lenge ingen tropper opp nakne, i brudekjole eller er mann og har tenkt å debutere i kjolen sin (jfr. annen tråd for litt tilbake), kan du komme i hva du vil for min del!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg ville ikke brukt hvit topp til sort skjørt i bryllup - ikke pga at det er "forbudte" farger, men fordi det er for stor kontrast mellom de to fargene. Hva med å kjøpe seg en topp i en annen farge?

??? Er det forbudt med kontraster også? Jeg syns det høres greit ut med hvit topp og svart skjørt. Er man virkelig så nøye på det nå til dags? Jeg syns alle disse reglene blir veldig hysteriske. Ville aldri brydd meg om hva noen dukket opp i i mitt bryllup. Men merker jeg er engstelig for hva man kan ha på seg i andres, særlig hvis man ikke kjenner brudeparet så godt. Trodde likevel poenget var å ikke ligne bruden. Det gjør man vel neppe med hvit overdel og svart skjørt. Siden du ikke er helsvart, vil det heller ikke virke så sørgelig.

Skrevet

Men finnes det noe så kjedelig som svart og hvitt sammen? Blir veldig servitøraktig, ja.... Men har man spreke smykker, en bolero i fin farge eller en sprek farge på vekse og sko, kan man sikkert gå i hvitt/svart.

Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe som helst. Hvorfor i all verden skulle ikke du kunne gå i det?

Ei god venninne av meg hadde på seg et beige skjørt og en lang hvit topp i bryllupet mitt. Jeg reagerte ikke på det i det hele tatt, kunne ikke falt meg inn å nekte gjestene mine å ha på seg hvitt. Ingen kunne forveksles med meg den dagen uansett!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Men finnes det noe så kjedelig som svart og hvitt sammen? Blir veldig servitøraktig, ja.... Men har man spreke smykker, en bolero i fin farge eller en sprek farge på vekse og sko, kan man sikkert gå i hvitt/svart.

:ler: Men skal man nekte noen visse antrekk fordi man syns de er for kjedelige?

Jeg syns forøvrig svart og hvitt sammen kan være kjempefint (selv om jeg syns det er finest med en hvitfarge som ikke er kritthvit).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...