Gå til innhold

interiørdesigner


Gjest designberta

Anbefalte innlegg

Gjest designberta

Sitter som mellom barken og veden og lurer på om jeg skal utdanne meg som interiørdesigner eller bedriftsleder.

Noen der ute som jobber som interiørdesigner, eller som har noen peiling på om det er et lønnsomt yrke?

Hvordan er etterspørselen etter interiørdesignere?

Vil på en måte ikke ta en utdannelse som jeg ikke får jobb i. :sjenert:

Hadde vært supert med innspill fra noen som jobber som interiørdesignere, eller kjenner noen som er det. :)

Hvordan er lønna, hva jobber man eksakt med?

Kan jeg regne med å få en sikker jobb, eller er det heller små sjanser for å få oppdrag?

Med den boligbyggingen som foregår i dette landet skulle det vel egentlig ikke være noe problem, men har snakket med venner som sier det er et usikkert marked for interiørdesignere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

hvilken interiør utdannelse tenker du på?

hvilke intresser har du?

hva tror du at du ville blitt mest "lykkelig" av å jobbe med?

hvordan er markede der du bor?

kunne du eventuelt kombinert disse to utdanningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Det kommer for det første an på hva slags utdannelse det er snakk om, og for det andre hva du har tenkt å gjøre med den utdannelsen. Hvis du har tenkt å ta ett års utdannelse på næringsakademiet, NKF e.l er det jo svært mange av de som ender opp med å jobbe i interiørbutikker. Hvis du derimot har tenkt å starte opp eget firma kan sikkert utdannelsen være relevant nok.

Hvis du tenker at noen skal ansette deg for å drive med interiørdesign er det nok nødvendig med lengre utdannelse, og for å få det må du vel kanskje til utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest designberta
Det kommer for det første an på hva slags utdannelse det er snakk om, og for det andre hva du har tenkt å gjøre med den utdannelsen. Hvis du har tenkt å ta ett års utdannelse på næringsakademiet, NKF e.l er det jo svært mange av de som ender opp med å jobbe i interiørbutikker. Hvis du derimot har tenkt å starte opp eget firma kan sikkert utdannelsen være relevant nok.

Hvis du tenker at noen skal ansette deg for å drive med interiørdesign er det nok nødvendig med lengre utdannelse, og for å få det må du vel kanskje til utlandet?

Jeg tenker å gjøre ferdig min master i innovasjon og ledelse, og ta interiørskolen på NKI på deltid samtidig eller etter ferdig mastergrad. Det står i fagbeskrivelsen til NKI at man blir interiørkonsulent og kan jobbe med plantegninger og innredning i boliger. Er veldig gira på å planlegge innredning av rom, finne praktiske løsninger og slikt.

Jeg vil bruke utdannelsen min til å starte egen bedrift etter jobb for andre noen år, bygge opp erfaring gjennom jobbing og deretter starte mitt opp eget.

Tror nok jeg blir mer lykkelig av å jobbe med design enn å sitte på kontor og gi ordrer til andre hele dagen. En kombinasjon av de to utdannelsene hadde sikkert vært en ide. Men man skal jo også kunne leve av jobben sin, og ikke risikere å jobbe på Obs syv dager i uka fordi man ikke får seg jobb.

Jeg har gått to år på tegning, form og farge på videregående, så jeg har litt basiskunnskaper som kan være nyttige å ta med seg. Jeg har alltid vært interessert i tegning og liker å bruke min kreative side.

Er usikker på hvordan markedet er her jeg bor. Bor et stykke nord for Nordland, så det er vel ikke det største markedet akkurat :ler:

Men på den annen side hadde det ikke vært meg imot å f.eks. flytte til Trondheim og etablere seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Jeg er masterstudent i interiørarkitektur ved Kunsthøgskolen i Oslo, som er en av de to stedene man kan ta denne utdannelsen i Norge (det andre stedet er ved Kunsthøgskolen i Bergen), så jeg kan jo forsøke å svare på det du spør om.

Da jeg startet på utdannelsen min visste jeg svært lite hva jeg gikk til, valgte å ta to år ved interiørlinja ved MI (nå heter det vel Norges Kreative Fagskole - som også er den eneste fagskolen med interiørkonsulentutdanning som er godkjent av NOKUT). Lærte veldig mye, men hadde hele tiden i bakhode at jeg ville lære mer. Valgte derfor å ta en bachelorgrad i interiørdesign i England, et mye mer teknisk kurs i forhold til MI, i tillegg til at det var mer fokus på konseptoppbygging og ideen bak designet.

Interiørarkitektutdanningen er 5 år, 3 år på bachelor som etterfølges av en 2-årig mastergrad.

Som interiørarkitekt jobber man med alt fra private hjem til kontorer, utesteder, utstillinger, butikker og alt mulig annet. Den delen som omhandler private hjem, som får svært mange (meg inkl) til å interessere seg for interiørfaget er derfor en svært liten del av det hele. Gjennom et prosjekt så vil man hele tiden ha god kontakt med kunden for å utvikle et konsept (noe unikt, en rød tråd gjennom det hele) som passer til kundens kravspesifikasjon, jobbe med planløsninger, tegne tekniske tegninger av spesiallagede løsninger (skap/benker/dører/bord/osv) slik at snekker kan bygge de, ta ut materialer/farger/møbler/belysning, tegne belysningsplan, visualisere ideene slik at kunden forstår de, sette opp prisoverslag, ha kontakt med håndtverkere +++ Mye jobb både før man setter en strek på tegnearket til lenge etter at den siste streken er satt. Det estetiske blir bare en side, fungerer det ikke i praksis så hjelper det ikke hvor pent det ser ut ;)

Markedet for interiørarkitekter er for tiden godt, de aller fleste som går ut fra KHiO/KHiB har ingen problemer med å få seg jobb. Er man dyktig er det ikke noe problem. De som kommer utenlands fra sliter heller ikke, annet enn at man ikke nødvendigvis har så mange kontakter. Som interiørarkitekt kan man jobbe både hos arkitekter og i rene interiørarkitetfirma, i tillegg til å starte for seg selv. Det siste synes i hvertfall jeg det er greit å vente med til man har litt erfaring og kontakter. Interiørarkitekter utfyller en rolle som ikke kommer til å forsvinne så markedet vil være der, selv om det selvsagt kan gå ned.

Dersom man velger å satse på en interiørkonsulentutdanning så er nok jobbmarkedet noe vanskeligere, det er svært mange som ender opp med å tegne kjøkken/bad i stedenfor å jobbe med det de lærer på skolen (mange av de jeg gikk sammen med på MI gjør dette). Det er ikke så mange interiørarkitektfirmaer/arkitektfirmaer som ansetter interiørkonsulenter, derfor ender de ofte opp i butikker. Dersom man er flink og ønsker å satse så er det fullt mulig å starte sitt eget firma, kjenner etpar som gjør det. Felles for de er at de var voksne damer som visste hva de ville og som allerede hadde et kontaktnett.

Angående lønn så ligger begynnerlønn for interiørarkitekter mellom 330.000-360.000 i følge Afag. Som lønnet praktikant (student i lengere praksis - kortere praksis er ofte ulønnet) så ligger lønnen mellom 120-150 kr pr time. Lønnen for interiørkonsulenter ligger vel litt lavere og ned til vanlig butikkstillingslønn (rundt 250.000 i årslønn er vel tariff?) - som selvstendig næringsdrivende er det selvsagt fint mulig å tjene mer (og mindre).

For mer informasjon:

BA ved Kunsthøgskolen i Oslo

MA ved Kunsthøgskolen i Oslo

BA ved Kunsthøgskolen i Bergen

MA ved Kunsthøgskolen i Bergen

Norske interiørarkitekters landsforening

Norges Kreative Fagskole

Norske interiørkonsulenters forening

Arkitektnytt

ArkitekturN (tidligere Byggekunst)

Håper dette var til noe hjelp, dersom det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre så skal jeg forsøke å svare.

Jeg stortrives i hvertfall, føler jeg har mange muligheter og jeg har lært vanvittig mye de siste årene. Skal begynne å jobbe deltid som praktikant snart og gleder meg vanvittig mye til å lære mer om hvordan det er ute i det virkelige liv (har tidligere hatt kortere praksisperioder). :sol:

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest designberta
Jeg er masterstudent i interiørarkitektur ved Kunsthøgskolen i Oslo, som er en av de to stedene man kan ta denne utdannelsen i Norge (det andre stedet er ved Kunsthøgskolen i Bergen), så jeg kan jo forsøke å svare på det du spør om.

Da jeg startet på utdannelsen min visste jeg svært lite hva jeg gikk til, valgte å ta to år ved interiørlinja ved MI (nå heter det vel Norges Kreative Fagskole - som også er den eneste fagskolen med interiørkonsulentutdanning som er godkjent av NOKUT). Lærte veldig mye, men hadde hele tiden i bakhode at jeg ville lære mer. Valgte derfor å ta en bachelorgrad i interiørdesign i England, et mye mer teknisk kurs i forhold til MI, i tillegg til at det var mer fokus på konseptoppbygging og ideen bak designet.

Interiørarkitektutdanningen er 5 år, 3 år på bachelor som etterfølges av en 2-årig mastergrad.

Som interiørarkitekt jobber man med alt fra private hjem til kontorer, utesteder, utstillinger, butikker og alt mulig annet. Den delen som omhandler private hjem, som får svært mange (meg inkl) til å interessere seg for interiørfaget er derfor en svært liten del av det hele. Gjennom et prosjekt så vil man hele tiden ha god kontakt med kunden for å utvikle et konsept (noe unikt, en rød tråd gjennom det hele) som passer til kundens kravspesifikasjon, jobbe med planløsninger, tegne tekniske tegninger av spesiallagede løsninger (skap/benker/dører/bord/osv) slik at snekker kan bygge de, ta ut materialer/farger/møbler/belysning, tegne belysningsplan, visualisere ideene slik at kunden forstår de, sette opp prisoverslag, ha kontakt med håndtverkere +++ Mye jobb både før man setter en strek på tegnearket til lenge etter at den siste streken er satt. Det estetiske blir bare en side, fungerer det ikke i praksis så hjelper det ikke hvor pent det ser ut ;)

Markedet for interiørarkitekter er for tiden godt, de aller fleste som går ut fra KHiO/KHiB har ingen problemer med å få seg jobb. Er man dyktig er det ikke noe problem. De som kommer utenlands fra sliter heller ikke, annet enn at man ikke nødvendigvis har så mange kontakter. Som interiørarkitekt kan man jobbe både hos arkitekter og i rene interiørarkitetfirma, i tillegg til å starte for seg selv. Det siste synes i hvertfall jeg det er greit å vente med til man har litt erfaring og kontakter. Interiørarkitekter utfyller en rolle som ikke kommer til å forsvinne så markedet vil være der, selv om det selvsagt kan gå ned.

Dersom man velger å satse på en interiørkonsulentutdanning så er nok jobbmarkedet noe vanskeligere, det er svært mange som ender opp med å tegne kjøkken/bad i stedenfor å jobbe med det de lærer på skolen (mange av de jeg gikk sammen med på MI gjør dette). Det er ikke så mange interiørarkitektfirmaer/arkitektfirmaer som ansetter interiørkonsulenter, derfor ender de ofte opp i butikker. Dersom man er flink og ønsker å satse så er det fullt mulig å starte sitt eget firma, kjenner etpar som gjør det. Felles for de er at de var voksne damer som visste hva de ville og som allerede hadde et kontaktnett.

Angående lønn så ligger begynnerlønn for interiørarkitekter mellom 330.000-360.000 i følge Afag. Som lønnet praktikant (student i lengere praksis - kortere praksis er ofte ulønnet) så ligger lønnen mellom 120-150 kr pr time. Lønnen for interiørkonsulenter ligger vel litt lavere og ned til vanlig butikkstillingslønn (rundt 250.000 i årslønn er vel tariff?) - som selvstendig næringsdrivende er det selvsagt fint mulig å tjene mer (og mindre).

For mer informasjon:

BA ved Kunsthøgskolen i Oslo

MA ved Kunsthøgskolen i Oslo

BA ved Kunsthøgskolen i Bergen

MA ved Kunsthøgskolen i Bergen

Norske interiørarkitekters landsforening

Norges Kreative Fagskole

Norske interiørkonsulenters forening

Arkitektnytt

ArkitekturN (tidligere Byggekunst)

Håper dette var til noe hjelp, dersom det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre så skal jeg forsøke å svare.

Jeg stortrives i hvertfall, føler jeg har mange muligheter og jeg har lært vanvittig mye de siste årene. Skal begynne å jobbe deltid som praktikant snart og gleder meg vanvittig mye til å lære mer om hvordan det er ute i det virkelige liv (har tidligere hatt kortere praksisperioder). :sol:

Mye nyttig i det svaret. :)

Men hva er da forskjellen på en interiørarkitekt og en interiørdesigner? Er ikke det stort sett det samme? En interiørdesigner tegner vel ikke bare møbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

en interiørarkitekt har som regel 5 års utdannelse.

du kan også gå interiørskolen bolig miljø, interiøskolen offentlig miljø og bolig styling hoss NKI. etter endt utdannelse kan du søke om tiltelen interiørarkitekt.

interiøskonsulent og interiørdesigner er ikke beskyttet så i bunn å grun kan alle kalle seg det.

kjenner noen som har gått interiøskolen hoss nki og 2 år på mi begge har fått jobb på arkitektkontor etter på.

nki og mi er mye det samme, men noen sier Nki er bedre

lykke til md valgene.

det er krevende studier med mye jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest designberta
en interiørarkitekt har som regel 5 års utdannelse.

du kan også gå interiørskolen bolig miljø, interiøskolen offentlig miljø og bolig styling hoss NKI. etter endt utdannelse kan du søke om tiltelen interiørarkitekt.

interiøskonsulent og interiørdesigner er ikke beskyttet så i bunn å grun kan alle kalle seg det.

kjenner noen som har gått interiøskolen hoss nki og 2 år på mi begge har fått jobb på arkitektkontor etter på.

nki og mi er mye det samme, men noen sier Nki er bedre

lykke til md valgene.

det er krevende studier med mye jobbing.

Jepp, er nok klar over det. :)

Har jeg misforstått eller er MI det samme som Norges Kreative fagskole? Kan jeg ta fjernundervisning hos dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Du har helt rett.

Usikker på om Mi har nettstudier, men det står sikkert på hjemmesiden deres eller du kan ringe de å spørre.

hoss NKi kan du ta både fjernundervisning og klasseundervisning.

tror det er mulig og ta en kombi utgave også, betal 10.000 ekstra eller noe åsså få noen timer hver 14.dag med undervisning.

2 år på Mi koster 120-180.000kr

2 år på NKI koster 20- 50.000kr klasseundervisning hver dag hvert jeg ikke prisen på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Mye nyttig i det svaret. :)

Men hva er da forskjellen på en interiørarkitekt og en interiørdesigner? Er ikke det stort sett det samme? En interiørdesigner tegner vel ikke bare møbler?

Hvem helst kan kalle seg både interiørdesigner og interiørarkitekt, men:

Interiørarkitekter MNIL (medlem av NIL) har (i hovedsak) minimum 4,5 års utdannelse på høyere nivå (høyskole/universitet).

Interiørdesignere/konsulenter er utdannet ved de forskjellige fagskolene (Norges Kreative Fagskole/Næringsakademiet/etc) eller ved nettstudier (feks NKI).

Jeg har som sagt tatt begge deler og det er store forskjeller i forhold til hvor dypt man går inn i materiale og hvor teknisk bakgrunn man får. Det sier seg vel selv at man lærer mer etter 4,5 år på høyskole/universitet i forhold til 6 måneder med nettstudier.

kjenner noen som har gått interiøskolen hoss nki og 2 år på mi begge har fått jobb på arkitektkontor etter på.

nki og mi er mye det samme, men noen sier Nki er bedre

Det er fullt mulig å få seg jobb med kun fagskoler, men det er heller unntaket enn regelen. Som sagt, av de jeg gikk sammen med på MI (nå Norges Kreative Fagskole) så er det kun noen få som jobber hos interiørarkitektfirma/har sitt eget firma. De aller fleste tegner kjøkken/bad, noen har byttet beite eller utdannet seg videre.

Jeg gikk selv på MI (som nå heter Norges Kreative Fagskole) og er veldig fornøyd med de to årene jeg tok der. Det har mye å si at man har gode lærere, men vi hadde etpar som hadde begynt på NKI og deretter funnet ut at de ville ha flere utfordringere og startet derfor på MI i stedenfor. Det å kunne være i et klassemiljø framfor å ta det via nett er også et pluss, man lærer utrolig mye av å kunne hjelpe hverandre og se hva andre får til. Norges Kreative Fagskoles interiørutdanning er også den eneste fagutdanningen i Norge som er godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

Har jeg misforstått eller er MI det samme som Norges Kreative fagskole? Kan jeg ta fjernundervisning hos dem?

Norges Kreative Fagskole het tidligere MI, de har ikke fjernundervisning, men har både heltids og deltidsutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest designberta

Ja, lengre utdannelse gir jo bedre grunnlag for en god jobb. Men hørte noe om at markedet er mettet for interiørarkitekter.

Ville det kanskje gi bedre sjanser for jobb om jeg har en master i ledelse og innovasjon på universitetsnivå, i tillegg til to år utdanning innen interiørdesign?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Ja, lengre utdannelse gir jo bedre grunnlag for en god jobb. Men hørte noe om at markedet er mettet for interiørarkitekter.

Ikke som jeg har merket noe til i hvertfall, de jeg kjenner som gikk ut i år er allerede i jobb, jeg har fått meg en deltidsstilling hos et firma fordi de har så mye å gjøre at de må ha hjelp. Men nå utdannes det ikke så mange interiørarkitekter i Norge, så selv om det er mange som tar utdannelsen sin i utlandet så renner det ikke over med de. Da er det nok litt flere som utdannes interiørkonsulenter og det er som sagt nok vanskeligere å få jobb med en lavere utdanning (jamf. de jeg kjenner fra da jeg gikk på MI), men det er heller ikke umulig der, om man er flink og jobber hardt.

Ville det kanskje gi bedre sjanser for jobb om jeg har en master i ledelse og innovasjon på universitetsnivå, i tillegg til to år utdanning innen interiørdesign?

I utgangspunktet ja, du vil nok stille høyere enn de som kun har to år med fagskole, men i bunn og grunn så kommer det helt an på hvor flink du er. Du kan ha så høy utdannelse som bare det, men dersom du har en portefølje som ikke viser at du tenker litt anerledes og spennende, har peiling på materialbruk, kan tegne teknisk og er generelt sett dyktig så hjelper det veldig lite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest designberta
Ikke som jeg har merket noe til i hvertfall, de jeg kjenner som gikk ut i år er allerede i jobb, jeg har fått meg en deltidsstilling hos et firma fordi de har så mye å gjøre at de må ha hjelp. Men nå utdannes det ikke så mange interiørarkitekter i Norge, så selv om det er mange som tar utdannelsen sin i utlandet så renner det ikke over med de. Da er det nok litt flere som utdannes interiørkonsulenter og det er som sagt nok vanskeligere å få jobb med en lavere utdanning (jamf. de jeg kjenner fra da jeg gikk på MI), men det er heller ikke umulig der, om man er flink og jobber hardt.

I utgangspunktet ja, du vil nok stille høyere enn de som kun har to år med fagskole, men i bunn og grunn så kommer det helt an på hvor flink du er. Du kan ha så høy utdannelse som bare det, men dersom du har en portefølje som ikke viser at du tenker litt anerledes og spennende, har peiling på materialbruk, kan tegne teknisk og er generelt sett dyktig så hjelper det veldig lite ;)

Ja, regner med det er mye bruk av datamaskiner i konstruksjoner?

Men finnes det noen gode norske dataprogrammer du vet om som jeg kan benytte for å trene meg på å sette opp planløsninger. Vet at AutoCAD skal være ganske bra, men vil gjerne ha et program som kan brukes av norske brukere. Vet du om noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-
Ja, regner med det er mye bruk av datamaskiner i konstruksjoner?

Men finnes det noen gode norske dataprogrammer du vet om som jeg kan benytte for å trene meg på å sette opp planløsninger. Vet at AutoCAD skal være ganske bra, men vil gjerne ha et program som kan brukes av norske brukere. Vet du om noen?

Bruker data til tekniske tegninger ja, men det betyr ikke at de gjøres av seg selv ;) Det benyttes mye forskjellig, det er ikke et program som blir brukt av alle: Autocad er da et av programmene, andre er bla. ArchiCAD, Vectorworks, SketchUp, Rhino, Microstationosv. Selv har jeg brukt både ArchiCAD og Vectorworks + at jeg holder på å lære litt MIcrostation, men foretrekker Vectorworks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Jeg synest at det er virkelig viktig å like sin jobb. Hvis du elsker det - hvorfor ikke. Du må huske om at det ert en bred bransjen og du mu velge ei lita ting til seg selv. I det siste var jeg hos interiørdesigner til å finne et  garderobeskap Soverom er ikke så stor og vi hadde problemer med det. Han hjalp oss og gav gode råder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 den 13.12, karl1991 skrev:

Jeg synest at det er virkelig viktig å like sin jobb. Hvis du elsker det - hvorfor ikke. Du må huske om at det ert en bred bransjen og du mu velge ei lita ting til seg selv. I det siste var jeg hos interiørdesigner til å finne et  garderobeskap Soverom er ikke så stor og vi hadde problemer med det. Han hjalp oss og gav gode råder.  

Du har kommentert i en 11 år gammel tråd. TS er sikkert ferdig utdannet og godt ute i arbeidslivet for lengst.

Anonymkode: 358bd...481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...