Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har lenge kjent meg forferdelig sliten, ekstremt trøtt etter jobb og må tvinge meg til å lage middag før jeg legger meg og må sove etter jobben. Husarbeid klarer jeg knapt å gjøre utenom helgene. Våkner om natta med hjertebank og med tankene på problemstillinger på jobb. Har sug i magen nesten hele tiden, noen ganger også vondt. Knyter seg i brystet. Jeg, som aldri har hatt hodepine, plages stadig vekk med det. Kommer snikende utover dagen. Det rare er at jeg trives kjempegodt på jobb, ikke konflikter. Men det er travelt, omsorgsyrke, gjør gjerne det lille ekstra for de jeg jobber for, sier aldri nei hvis jeg blir spurt om å ta litt ekstra ansvar her og der. Har ikke noe forhold til min fastlege, og vet ikke om dette i det hele tatt er noe å diskutere med ham? Er knapt borte fra jobb, annet enn en og annen sykedag hos barna. Har ikke vært sykemeldt siden jeg var gravid for mange år siden. Føler meg litt "på tuppa", at jeg er i ferd med å møte veggen. Er det noen som kan si noe om sine erfaringer med utbrenthet?
Gjest Honkytonk Woman Skrevet 22. juni 2007 #2 Skrevet 22. juni 2007 Hei Nå er ikke jeg noen lege, men dette kan høres ut som symptomer på utbrenthet ja. Har hatt det som deg for et par år siden pga stress og mas på skolen pluss flere problemer på hjemmbane. Var ekstremt trøtt, kunne en periode nesten ikke åpne øynene pga "tunge" øyelokk, hadde hjertebank, pustebesvær osv. Du sier du er en jente som har vanskelig for å si nei. Det hadde jeg også. Jeg synes det er viktig at du tar deg en tur til legen så han han/hun ta noen prøver for å utelukke fysisk sykdom. Tror dessuten det kan være godt å få prate ut om noe plager deg på jobb eller hjemme. Leger er faktisk vant med slikt! Det er viktig at du tar hensyn til dine egne behov og lærer deg å si nei oftere(men dette vet du vel sikkert ). Vær så snill å ikke ta lett på dette! Da kan det bli enda verre. Vær åpen ovenfor legen din og venner/familie(hvis du klarer, jeg vet hvor vanskelig det kan være). Husk: Tar du deg selv på alvor så blir du bedre! Selv er jeg frisk nå etter å ha hatt slike symptomer d skisserer i nesten et år Ønsker deg lykke til
Jalp Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 (endret) Det fysiske og mentale henger sammen. Slik du beskriver det, kan det faktisk tenkes at du er på vei inn i en situasjon der du får diagnosen utbrent. Det er viktig å komme seg til legen NÅ, fordi dette kan utvikle seg til en alvorlig depresjon hvis du ikke begynner å lytte til signalene kroppen din forsøker å sende deg. Situasjonen kan beskrives slik: Man har i utgangspunktet to batterier. Dagsbatteriet som tappes om dagen og fylles om natten. Så har vi grunnbatteriet som man kan bruke av når det virkelig røyner på. Hvis dagsbatteriet stadig tappes og ikke får tilstrekkelig påfyll, vil man bruke av grunnbatteriet. Etter en stund vil du kunne få symptomer slik du beskriver. Andre blir svimle og atter andre kan få et alvorlig illebefinnende som til forveksling kan ligne hjerteinfarkt. Veldig typisk at du ikke greier å koble av skikkelig fra jobb. Tankene om jobben kverner og kverner i hodet ditt og du får ikke til å slappe av. Kom deg til fastlegen din og fortell vedkommende nøyaktig hva du føler og kjenner på. Dette må du gjøre nå før dette evt. utvikler seg til å bli noe du kan slite med resten av livet. Nå er det på tide å ta vare på seg selv. Endret 22. juni 2007 av Jalp
Rosalie Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 Jeg er også på det stadiet der, og hadde det ikke vært for at jeg skal ut i ferie om to uker, hadde jeg gått til legen nå og fått en sykemelding. For har gått på veggen en gang tidligere og da brukte jeg over et halvt år på å komme meg opp igjen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå