Gå til innhold

Brystreduksjon og amming

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Til dere som har tatt brystreduksjon og fått barn i ettertid.

Hadde dere problemer med amming av babyen eller gikk det helt fint?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg tok reduksjon mellom mine to barn. Med nr 1 ammet jeg så det suste. Fikk beskjed fra kirurgen at dette kom sikkert til å gå greit etter reduskjonen også. Var veldig glad da jeg hadde råmelk under svangerskapet. MEN- da gutten min ble født så hadde jeg ikke så mye melk, nei. Klarte å pumpe ut (gjorde det noen ganger for å sjekke hvor mye melk jeg hadde) på det meste ca 20 -30 ml. Dette er ikke noe, så jeg måtte gi mme i tillegg. Etter 9 uker orket jeg ikke mer og ga kun mme.

Har gått greit, men skulle ønske jeg hadde klart å amme. Mitt råd: hvis du planlegger barn i nærmeste framtid så vent med brystreduksjonen. Leger kan si hva de vil, men det er bedre å høre på de som snakker av erfaring.

Et spørsmål til deg - hvis du allerede har tatt operasjonen - er du fornøyd? Har du hatt noen komplikasjoner?

Gjest prestekrage
Skrevet

Nå har det ikke vært aktuelt for min del enda, men kan jo si litt om hva jeg ble fortalt på sykehuset i forb med reduksjonen.

Da vesla ble født fikk jeg aldri melk. Om dette var fordi brystene var gigantiske eller om det skyldes veslas dramatiske premature fødsel vites ikke.

Men da jeg ble operert sa legen at sannsynligheten for at jeg kunne amme evt neste barn faktsisk var STØRRE etter operasjonen. Dette fordi melkekanalene var strukket og ødelagt pga de store brystene. Og jeg er sålangt villig til å tro han. Ser jo bare brystvortene mine. Før operasjonen hadde jeg innovervendte brystvorter som aldri ble stive.

I dag blir de det!!

Men- som sagt- ettersom jeg ikke har fått flere barn enda vet jeg jo ike med sikkerhet hvordan det vil gå...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde råmelk, men amming fungerte ikke som d skulle.. var sinnsykt vondt og fikk kraftig betennelse i begge brystene. Endte opp med å gi nan jeg. Å småen er så sunn og frisk nå så, ikke noe stress m d nei :tommel:

Skrevet

Ei venninne av meg har tatt brystreduksjon og hun kunne ikke amme.

Skrevet

Kunne pumpe 20-30 ml, holdt ut i 5 uker og ga mme i tillegg. Fikk da kraftig betennelse og ga opp. Angrer likevel ikke på operasjonen. (I tillegg var barnet mitt prematurt og sugesvakt, og det hjalp jo ikke akkurat på...)

Skrevet

Har ei venninne som slet veldig. Hun hadde også råmelk. På sykehuset ville de absolutt ha henne til å amme. Men ungen var ikke fornøyd i det hele tatt. Hun er faktisk bitter på sykehuset som gjorde den første tiden så ekstra slitsom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...