Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Arg! Jeg er helt forferdelig solbrent på ryggen og skuldrene (ikke ellers). Jeg har lært leksa mi, glemte meg bort i dag bare...Men hva gjør jeg?? Sove med eller uten t-skjorte? Klarer ikke smøre meg selv for jeg rekker ikke bak og i tillegg er det sinnsykt vondt å vri seg. Finner ikke aloe vera salva mi heller. Det er for sent å kjøpe noe noe som helst sted. Hvordan skal jeg sove i natt? Med eller uten t-skjorte?

Hjelp meg :sur:

Endret av Joyce
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bruk yoghurt naturell...klin deg inn med det så mye du klarer....

Skrevet

Kanskje et fuktig kjølig håndkle...?...

Skrevet

Kjøl ned huden med isposer, eller en pose fryste grønnsaker om du har det liggende. Deilig og svalende! Husk å smøre med fuktighetskrem også. Sist jeg var solbrent foretrakk jeg å ligge helt stille i senga uten dyne og helst uten å røre meg :sprettoy:

Gjest DyneTryne
Skrevet

Eller bare gjøre som meg med hummerkropp og bite tenna sammen :grine:

Har en aftersun liggende, men vet ikke om den hjelper, og tror den bare vil svi.

Skrevet
Bruk yoghurt naturell...klin deg inn med det så mye du klarer....

Nå stod jeg opp igjen. Klokka er halv fem på natta og jeg får ikke sove. Youghurt naturell er kanskje det rareste jeg har hørt, men helt tilfeldigvis har jeg en helt ny boks (kjøper aldri den). Skal smøre meg inn og legge meg igjen. Har et veldig fuktig håndkle og, men det svir veldig etter en stund....

Takk for masse gode råd! :tommel:

Et spm: Trekker denne youghurten inn, eller skal den liksom bare være der?

Skrevet (endret)
Nå stod jeg opp igjen. Klokka er halv fem på natta og jeg får ikke sove. Youghurt naturell er kanskje det rareste jeg har hørt, men helt tilfeldigvis har jeg en helt ny boks (kjøper aldri den). Skal smøre meg inn og legge meg igjen. Har et veldig fuktig håndkle og, men det svir veldig etter en stund....

Takk for masse gode råd! :tommel:

Et spm: Trekker denne youghurten inn, eller skal den liksom bare være der?

Yougurt er faktisk veldig bra mot solbrenhet. Når jeg og broren var små så var vi ofte solbrente og da ble den delen som er solbrent smurt inn med yougurt, en tykt lag og latt det være på, men eller uten t-skjorte på, i hvertfall en halv dag. Men vi brukte å sove med det. Altså vi ble solbrente på ryggen så vi sov på magen med yougurt på ryggen.

Og yougurt trekker ikke inn. Men den tørkes ut og du fjerner det når det har tørket. og smører eventuelt på nytt.

Men en annen råd vi fikk når broren min ble veldig solbrent i syden var kalsium tabletter. Han kjøpte brusende kalsium tabletter som settes i vann og drikkes mens det bruser. Det hjalp det også.

Endret av May Helen
Gjest Gjest
Skrevet
Kjøl ned huden med isposer, eller en pose fryste grønnsaker om du har det liggende. Deilig og svalende! Husk å smøre med fuktighetskrem også. Sist jeg var solbrent foretrakk jeg å ligge helt stille i senga uten dyne og helst uten å røre meg :sprettoy:

Jeg ville vært forsiktig med is rett på huden, da risikerer du å få forfrysninger i tillegg til solbrentheten.

Skrevet (endret)
Yougurt er faktisk veldig bra mot solbrenhet. Når jeg og broren var små så var vi ofte solbrente og da ble den delen som er solbrent smurt inn med yougurt, en tykt lag og latt det være på, men eller uten t-skjorte på, i hvertfall en halv dag. Men vi brukte å sove med det. Altså vi ble solbrente på ryggen så vi sov på magen med yougurt på ryggen.

Og yougurt trekker ikke inn. Men den tørkes ut og du fjerner det når det har tørket. og smører eventuelt på nytt.

Men en annen råd vi fikk når broren min ble veldig solbrent i syden var kalsium tabletter. Han kjøpte brusende kalsium tabletter som settes i vann og drikkes mens det bruser. Det hjalp det også.

Jeg skjønner! Jeg tror jeg heller skal bruke det på kroppen når jeg er ute eller noe. Jeg mener virkelig ikke å vær utakknemlig her, men youghurten begynte å lukte surt etterhvert og jeg slet litt med ikke å kaste opp rett og slett :tristbla:

Skal finne meg litt aloe vera i dag. Mamma har;)

Endret av Joyce
Skrevet (endret)
men youghurten begynte å lukte surt etterhvert og jeg slet litt med ikke å kaste opp rett og slett :tristbla:

Skal finne meg litt aloe vera i dag. Mamma har;)

Hvis du kommer rett inn fra sola og ser at du er solbrent, kan det hjelpe å ta på en høy solfaktor/block, så man får stoppet opp forbrenningen et hakk, og så gå over på yoghurt etter noen timer.

Det er det jo for sent til nå, og egentlig for yoghurt også, men hvis jeg mot all formodning har blitt solbrent, jeg pleier å kline TYKT på, og når det begynner å størkne så vidt, vasker jeg det vekk med en myk, våt klut. Så gjør jeg enten det samme igjen, eller tar på fuktighetskrem i store doser og går og legger meg.

Drikk mye vann og gift deg med fuktighetskremen, ikke gjør noe som kan dehydrere kroppen din! (Som feks å drikke alkohol og røyke...)

Ikke gå ute med yoghurten på deg! Du må jo holde deg inne når det er på det verste, skal ikke mer enn noen minutter til i sola for å svi svidd hud enda mer. Vær fullstendig tildekket de kommende dagene, og hvis du eksponeres for sol, bruk block!

Og seff, ha alltid med deg solfaktor, så du slipper å bli brent! ;)

Endret av Rainbow Brite
Gjest Gjest
Skrevet

Et veldig godt tips er å bruke brannsalve!

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hydrokortisonsalve som kjøptes respetfritt på apoteket.

Gjest Piper
Skrevet

Del en tomat i to og gni tomaten på huden som er solbrent, for det er det beste du kan bruke.

Skrevet

Gammel tråd, men aloe vera er fin.

Skrevet

Sist jeg ble solbrent fikk jeg råd av moren til en venninne om å ta en allergitablett, noen som vet hvorfor?

Gjest Gjest
Skrevet
Sist jeg ble solbrent fikk jeg råd av moren til en venninne om å ta en allergitablett, noen som vet hvorfor?

Kanskje fordi hun mente at huden fikk en allergisk reaksjon da den ble solbrent :vetikke:

Ville heller ha valgt å smøre på noe svalende.

Skrevet

Aftersun er iallefall bortkastede penger, bruk heller Spenol! Det koster nesten ingenting, og er like bra! Jeg bruker å ha med meg to flasker til syden.

Skrevet

Det stilner kløen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...