Gå til innhold

Uønsket hårvekst

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er så fortvilet... Jeg er en 38 år gammel kvinne og har et stort problem. Jeg har i mange år vært plaget med uønsket hårvekst i ansiktet, det begynner å bli så plagsomt at jeg ikke ser noen ende på det. Jeg kan ikke snakke med folk i sterkt sollys, da må jeg holde en hånd foran nedre del av ansiktet for å skjule det, jeg napper og høvler av det verste, så kommer det svarte prikker før jeg får tak i hårene med pinsett, en evig kamp. Har prøvd elektrolyse, laser etc. men ingenting hjelper. Det er bart og skjegg, ikke som en mann, men tydelig svarte kraftige hår, ikke tett i tett men nok til at det viser. Har alltid en barberhøvel i veska, i tilfelle jeg blir lenge vekke, for det vokser så fort ut igjen at jeg tar ikke sjansen på å ikke få det vekk i tide. En håpløs situasjon som jeg føler meg helt alene om å ha, men det er nok veldig mange blant mine medsøstre. HÅper det er noen av dere som leser dette som kan fortelle om samme problem som meg, hadde vært godt å ha noen i samme situasjon. Hårvekst er et tabutema, det er liksom lite kvinnelig. H ar normal hårvekst på kroppen og kroppen viser en jo ikke hele dagen heller. Mine nærmeste venninner sier at de aldri har sett noe, men det er følelsen, jeg har det og fjerner etter beste evne... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig at ikke laser skal hjelpe deg...? Da svir man av hårrøttene og håret skal ikke kunne vokse opp igjen. Hvis ikke salongen du var hos hjalp deg, må du ta kontakt med en annen.

Skjønner dette er plagsomt, men ikke høvle og nappe i hvert fall, dte gjø ting bare verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg har akkurat det samme problemet som deg, hår i ansiktet som er utrolig plagsomme!

Jeg har også prøvd laser, som ikke virket fordi hårene var for lyse, og nå går jeg til elektrolyse. Det tar jammen lang tid, men jeg synes jeg ser små forbedringer.

Jeg har hår både på haka og på kinnene, og har også store problemer med å snakke med folk i sterkt lys, og jeg liker heller ikke at folk tar på ansiktet mitt, siden hårene stikker.. :(

Dette var nok ikke særlig oppmuntrende, men det er ialle fall flere som har det som deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Akkurat som meg, sterkt sollys er en plage... skikkelig deprimerende. Men jeg får bare lære meg å leve med elendigheten. Jeg er også livredd for å få en klem eller bli berørt i ansiktet, rykker hodet vekk, ser sikkert ikke særlig glup ut da, men jeg stikker jo så veldig. Godt å høre at jeg ikke er alene om dette. Var hos lege og fikk laser og hun sa det var utrolig mange med samme problem som meg, godt å høre uten at jeg ønsker noen dette. Er så misunnelig på jentene rundt meg som har glatt og hårfri hud... men men, de har kanskje andre ting igjen... Takk for kommentarer. Jeg har nappet og barbert vekk det verste i mange år, så skaden er nok gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som en lege kan hjelpe med, det kan være en hormonforstyrrelse og en tabelett kur ol kan da være til hjelp.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke slik at laser kan hjelpe alle. Ideelt sett skal man da ha lys hud og mørke hår. Å ha mørk hud og mørke hår funker like lite som å ha lys hud og lyse hår. Hørte om en jente som fikk alvorlig forbrenning i ansiktet, hun var av pakistansk opprinnelse og hadde mørk hud. Slik hud "suger til seg" mer av de skadelige laserstrålene. Har man lyse hår "tar" ikke laseren nok. Du sier at elektrolyse heller ikke hjalp. Det forskes jo hele tiden, så forhåpentligvis dukker det opp en metode som hjelper deg også!

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei alle dere med uønsket hårvekst!

har dere hørt om PCOS? (Polycystic Ovarial Syndrom)

Økt hårvekst etter mannlig mønster er et av sympomene. Andre symptomer er hårtap på hodet, vektøkning (insulinresistens), uregelmessig mens (med barnløshet som en konskvens), uren hud... Alt fordi manglende eggløsning (eggene løsner ikke, men utvikler seg til cyster på eggstokkene) fører til bl. a. økt testosteronnivå.

Dette er ikke særlig kjent, men forholdsvis utbredt (ca 10% av kvinner i fruktbar alder utvikler det), og det finnes ingen kur, men en del forholdsregler.

Sjekk ut denne siten, der er også mange råd mot uønsket hårvekst, og mye info (om enn på veldig amerikansk vis...;-):

www.soulcysters.com

Lykke til, jenter!

Hilsen Lina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...