Gå til innhold

Muffins!


Gjest Alyx

Anbefalte innlegg

Noen som har vært på kaffebrenneriet og smakt på deres ypperlige muffins med skogsbær??

De er uansett helt kongelige, og jeg er totalt avhengig. Men mitt forsøk på å lage selv ble ikke særlig, altfor bleke og luftige. Selv om de ble gode på sitt vis.

Noen som har en oppskrift på muffins som er litt "tyngre" eller grovere ? Jeg tenker ikke på sunne muffins, de skal være søte.

Jeg er passe desperat!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det er de du er ute etter, men her er i allefall min favorittmuffinsoppskrift.

Amerikanske Muffins (6 store, 12 vanlige)

2,5 dl melk

1 egg

¾ dl matolje

4,8 dl hvetemel

3 store ts bakepulver

en klype salt

1,5 dl sukker

Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning. Fyll i store muffinsformer som ligger i muffinsbrett. Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter.

Forslag til smakstilsetning:

* sjokoladebiter, evt bytt ut litt av melet med kakao

* revet gulrot (bruk gjerne brunt sukker i stedet for hvitt, + litt kanel og kardemomme)

* revet eple/epleterninger + kanel (gjerne brunt sukker istedet for hvitt)

* most banan + hakkede mandler

* blåbær eller andre bær

* revet appelsinskall + bytt ut litt melk med appelsinjuice

* finhakket aprikos + hakkede pecannøtter

* 1 ss kaffepulver + hakket sjokolade

* hakket krokanrull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er kjempegode! De har jeg prøvd, det er ikke dem. Tror jeg har prøvd to-tre oppskrifter til nå, ja jeg er despo som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre hvem som leverer muffins til kaffebrenneriet, og så ringe og be om oppskriften? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det gjør de nok når de hører en søt og sjarmerende jente! Desperate times, calls for desperate measures you know ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vet ikke om det er de du er ute etter, men her er i allefall min favorittmuffinsoppskrift.

Amerikanske Muffins (6 store, 12 vanlige)

2,5 dl melk

1 egg

¾ dl matolje

4,8 dl hvetemel

3 store ts bakepulver

en klype salt

1,5 dl sukker

Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning. Fyll i store muffinsformer som ligger i muffinsbrett. Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter.

Forslag til smakstilsetning:

* sjokoladebiter, evt bytt ut litt av melet med kakao

* revet gulrot (bruk gjerne brunt sukker i stedet for hvitt, + litt kanel og kardemomme)

* revet eple/epleterninger + kanel (gjerne brunt sukker istedet for hvitt)

* most banan + hakkede mandler

* blåbær eller andre bær

* revet appelsinskall + bytt ut litt melk med appelsinjuice

* finhakket aprikos + hakkede pecannøtter

* 1 ss kaffepulver + hakket sjokolade

* hakket krokanrull

Jeg har tenkt å lage sjokolademuffins. Hvor mye av melet skal jeg bytte med kakao? Og hvis jeg skal ha sjokolade i tillegg... er det bare å hakke det grovt å ha de i røren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å lage sjokolademuffins. Hvor mye av melet skal jeg bytte med kakao? Og hvis jeg skal ha sjokolade i tillegg... er det bare å hakke det grovt å ha de i røren?

2-3 ss, det bestemmer du egentlig selv. Og hakket sjokolade har du bare rett i røren ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra
Jeg vet ikke om det er de du er ute etter, men her er i allefall min favorittmuffinsoppskrift.

Amerikanske Muffins (6 store, 12 vanlige)

Disse laget jeg for første gang i kveld :sikle: Jeg tok oppi ca 1,5 ss kakao, da ble det lyse sjokolademuffins. De får bein å gå på, jeg er slettes ikke sikker på at det blir noen smak på mannen som kommer hjem i kveld.

Kjemperaske å lage var de og, jeg vurderer å ramme inn oppskriften og henge på veggen, lett tilgjengelig ved plutselige besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra
Hva med sjokoladetrekk? Ikke melis, men sånn hard som stivner på.

Det enkleste er vel å knekke sjokolade i småbiter og smelte i vannbad med littebittegranne melk? Det burde vel fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite dumt spørsmål... hvilken kakao? Oboy eller sånn spesiell til kaker?

Oboy har ikke så kraftig sjokoladesmak som kakao og er også mye søtere, så jeg ville definitivt brukt vanlig kakao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite dumt spørsmål... hvilken kakao? Oboy eller sånn spesiell til kaker?

Vil vel kanskje ikke tro Oboy går under katogorien kakao men sjokoladepulver.. Kakao er vel heller det du finner i butikken og det står kakao utenpå, samt er mye mørkere enn sjokoladepulver (ikke at farge kan sjekkes i butikken da) ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Vil vel kanskje ikke tro Oboy går under katogorien kakao men sjokoladepulver.. Kakao er vel heller det du finner i butikken og det står kakao utenpå, samt er mye mørkere enn sjokoladepulver (ikke at farge kan sjekkes i butikken da) ;) .

Takk for svar :) Er håpløs innenfor alt som har med mat og gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...