*Mina* Skrevet 21. juni 2007 #21 Skrevet 21. juni 2007 la oss si at en har 1000 kr i mnd 400kr i busskort 100kr i kino 200 kr i mat til de gangene en ikke liker maten som blir laget på internatet eller en blir sulten etter kveldsmaten. (vi hadde egne kjøkken for å lage mat) 100kr i vaskemiddel, såpe og toalettsaker. 200kr i snop (50 kr uken) =1000kr Da blir det ikke mye igjen i klær... Hvorfor må de ha busskort til 400 kr? Regner med at skolen ikke ligger så langt vekke, og gjør den det har de vel rett på gratis busskort. Er det for å komme seg rundt, blir vel det en prioritering som de må ta. For alle må ikke ha busskort til 400 kr hver eneste måned. Prioriterer de å bruke 200 kr på mat, er det vel deres valg. Og snakker vi ikke her om at ungdommen skal lære å bruke pengene riktig?
Gjest Marillia Skrevet 21. juni 2007 #22 Skrevet 21. juni 2007 Hvorfor må de ha busskort til 400 kr? Regner med at skolen ikke ligger så langt vekke, og gjør den det har de vel rett på gratis busskort. Er det for å komme seg rundt, blir vel det en prioritering som de må ta. For alle må ikke ha busskort til 400 kr hver eneste måned. Prioriterer de å bruke 200 kr på mat, er det vel deres valg. Og snakker vi ikke her om at ungdommen skal lære å bruke pengene riktig? Busskortet skal kanskje dekke hjemreise hver helg? Når det gjelder maten, så vet jeg at det kan være veldig nødvendig å legge inn litt penger til ekstra mat, for tro du meg; det er ikke alltid like god mat på internat I tillegg kan det være (av forskjellige årsaker) at man ikke rekker middag, og da er det ikke bare å gå inn på kjøkkenet å smøre seg mat. Jeg synes kr 1000,- i måneden kan bli litt lite når h*n skal dekke alle utgifter selv, så jeg hadde lagt til mer penger, og gitt en fast sum hver måned. Så får det bli opp til h*n å klare seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #23 Skrevet 21. juni 2007 Hvis 16-åringen ikke har peiling på økonomi, ville jeg ha delt opp beløpet i begynnelsen, enten hver uke eller hver 14. dag til å begynne med. Etter en stund kan man gå over til en gang i måneden. Jeg ville også ha satt med ned sammen med h*n og satt opp et busjett over hva man trenger per måned, snakket om at så og så mye bør spares slik at klesutgifter blir dekket osv. Deretter er det viktig å være konsekvent. Er det fullstendig krise, kan et lån innvilges, men da kommer det mindre på kontoen framover til lånet er tilbakebetalt. (Og ikke nok penger til snop, kino eller alkohol er ikke krise, bare ting som ikke penger til nødvendig transport, skolebøker, egenandel hos lege, osv.)
*Mina* Skrevet 21. juni 2007 #24 Skrevet 21. juni 2007 Busskortet skal kanskje dekke hjemreise hver helg? Når det gjelder maten, så vet jeg at det kan være veldig nødvendig å legge inn litt penger til ekstra mat, for tro du meg; det er ikke alltid like god mat på internat I tillegg kan det være (av forskjellige årsaker) at man ikke rekker middag, og da er det ikke bare å gå inn på kjøkkenet å smøre seg mat. Jeg synes kr 1000,- i måneden kan bli litt lite når h*n skal dekke alle utgifter selv, så jeg hadde lagt til mer penger, og gitt en fast sum hver måned. Så får det bli opp til h*n å klare seg selv. Jeg ville betalt hjemreisen til en 16 åring
Gjest kinny Skrevet 21. juni 2007 #25 Skrevet 21. juni 2007 jeg må bare fortelle om hvordan jeg klarte meg som 16 åring. Da jeg var 16 flyttet jeg sammen med samboeren min. mamma og svigermor betalte husleien vår mens vi betalte alt annet. vi hadde ca 6000,- i mnd. Dette gikk kjempefint! alt dette gikk til klær, mat, alt til huset osv. jeg er i dag 21 år, og har bodd borte siden da. da jeg var 18 bodde jobbet jeg som lærling, og siste året hadde jeg ca 10 000,- i mnd som gikk til husleie 3500,- i mnd, strøm, internett, kabeltv, mat og klær. (hadde ikke bil) Samboeren hadde ikke jobb på dette tidspunktet, så jeg betalte mat for oss begge to. SÅ: 1000,- for en 16 åring som FÅR mat, synes jeg er akkurat passe. jeg har lært masse av å ha lite penger som må rekke til mat og klær.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #26 Skrevet 21. juni 2007 På en måte synes jeg 1000 kr i måneden høres litt lite ut. Samtdig er det ikke mange år siden jeg levde på studielån, og da hadde jeg ikke mer enn 1000 kr igjen til klær, kontantkort og fornøyelser når husleie, mat og bøker var betalt. Og det gikk jo helt fint! Men hvis dere har tenkt å starte med en slik ordning at han får en viss sum utbetalt i måneden når han flytter på internat til høsten, så kan det kanskje være greit å prøve litt på det allerede nå i sommer? Så får du en viss ide om hvordan det kommer til å gå?
liv Skrevet 21. juni 2007 #27 Skrevet 21. juni 2007 jeg tror jeg ville strukket meg til 1600kr mnd, eventuelt 1200 om de ikke trenger busskort, og heller betalt hjemreiser...
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2007 #28 Skrevet 26. juni 2007 Er det en menneskerett for en 16-åring å ha plenty penger til kontantkort, snop, kino, ekstraklær osv? Man MÅ ikke ha ny vinterjakke hvert år. Jeg hadde villet prøve med 1000 kr i måneden, så fikk han bruke det året til å lære hva penger er verdt. Det kommer godt med når han skal studere, og senere etablere seg.. Om man har stort forbruk, trenger man desto større inntekt, evt. tar opp forbrukslån og alt slikt tull. Om han trenger større ting, så får han heller høre med mor og far om de kan sponse det (vinterjakke, ordentlige vintersko etc). Kommentarer om at "det kan hende han treffer nye folk med andre interesser, og da FÅR BEHOV for masse nytt sportsutstyr" synes jeg er litt teite. Skal unger alltid ha alt de peker på?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå