mzluze Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Nå har akkurat denne diskusjonen vært oppe uttallig, og mange svar. Jeg velger å vri litt på spm'et ut ifra hva noen har fortalt at de gjør. Noen svar går ut på at barnet får barnetrygden, evt litt mer, og må stå for alt untatt mat & husleie selv. Mitt spm er da....funker dette? er det noen som har dårlig erfaring ? Søler barnet vekk alle pengene slik at foreldrene må betale de nye vinterskoene likevel? Barnet kan jo liksom ikke gå i joggesko på vinteren heller... I mitt tilfelle dreier det seg om en gutt som fyller 16 i august. Han leer ikke en finger i huset uten at man lager kjeft og bråk først. Noe jeg faktisk ikke orker mer. Han skal i august bo på internat i forbindelse med skole, og jeg lurer da på om det er en god ide å sette fex barnetrygden på hans konto hver mnd og fortelle at det....er det han får. Klær/godis/kino osv må han da budsjettere med og fikse selv. Jeg er redd det går "åt skogen", men jeg skulle så gjerne sett at han lærte hva penger er verdt....
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har ingen erfaring med så store barn, men er absolutt av den oppfatning at barn kan ha godt av å lære seg litt "the hard way". Det er selvsagt viktig at man følger opp og er konsekvent. Man lærer fint lite av å få penger likevel dersom det er tomt på kontoen.
Gjest Miss Cutie Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Syns det er knall å lære dem dette. For om han sløser bort pengene de 3 første mnd og du er konsekvent. Ja da lærer han kjapt. Om du gir opp og gir han ekstra, så lærer han kun at han kan bruke opp pengene på gøy for han har jo deg. Da er det ikke så nøye. Lykke til med valget. Endret 20. juni 2007 av Miss Cutie
Ulrikke Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 La ham lære av sine egne feil, ja! Og skulle han feile de første par mnd (hvis han ikke er vant til sånne ting, så kan det jo faktisk gå litt skeis selvom han prøver), så hjelper det ikke å komme hjem til mamma. Evt kan du jo dele det opp i to, sånn at han får halvparten hver 14.dag - det kan kanskje være mindre sjanse for å gå på en smell i starten da!
Gjest =tentacle= Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Høres ut som det kommer til å gå åt skogen, ja Jeg ville ikke ha gjort det nå, når han starter på scratch i forhold til å ta ansvar for noe selv. Det kan være greit hvis han i utgangspunktet har vintertøy og sko allerede, selv om de ikke er så kule som årets kolleksjon blir. Regn med at han får nye interesser med nye kamerater og kanskje trenger utstyr til sport og aktiviteter han ikke har vært med på før. Det er også formildende hvis han har en konto med sparepenger han kan ta fra mellom utbetalingene, for å få relativt små beløp porsjonsvis kan gjøre det utrolig vanskelig å kjøpt en litt mer kostbar ting, for ikke snakke om full vinterbekledning i rett tid på høsten. En helgejobb er en fin ting å motivere ham til. Myk start med faste lommepenger som ikke skal dekke klær og utstyr, men derimot snacks, fritid, toalettsaker og alle de andre småutgiftene, synes jeg høres bedre ut. Så kan dere gjerne kjøre ham hardt til våren med fullt ansvar. Endret 20. juni 2007 av =tentacle=
Deidre Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Nei, jeg ville absolutt ikke gjort noe slikt. Barnetrygden er ikke stor! Kan han ikke få dekket klær og sko av dere, slik at barnetrygden kan øremerkes fornøyelser? Jeg synes i alle fall det er mye å forvente at en 16-åring skal disponere kun ca. 1.000 kr. pr. mnd, og at disse pengene også skal holde til klær og sko. Han er jo under utdannelse, og det er jo bare rett og rimelig at foreldrene da bidrar så langt de evner?
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Jeg mener det må være mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Om barnetrygden ikke strekker til og man supplerer med andre midler, eller om barnetrygden kun går til fornøyelser, går vel ut på det samme. Pengene forsvinner, enten de heter barnetrygd eller ikke. Å lære en 16-åring ansvar i forhold til pengebruk er absolutt på sin plass. Dette er vel på ingen måte å unnlate å bidra med hjelp til barna sine, man lærer dem bare å disponere midlene man har til rådighet. Jeg synes imidlertid det er en forutsetning at det er nok penger til disposisjon.
liv Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Jeg fikk 1000kr mnd da jeg var 16 og gikk på solkehøgskole for 10 år siden, det dekket det meste jeg trengte der. Vi fikk jo mat og sånt i skolepengene. Så de 1000 kr dekket vanlige klær og billigere sko, fornøyelser lommepenger på turene og buss, måtte jeg ha noe dyrere som en god jakke, vintersko eller leie skiutstyr og sånt så fikk jeg litt ekstra. Skolepengene ble dekket av stipend fra lånekassen.
Deidre Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Jeg mener det må være mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Om barnetrygden ikke strekker til og man supplerer med andre midler, eller om barnetrygden kun går til fornøyelser, går vel ut på det samme. Pengene forsvinner, enten de heter barnetrygd eller ikke. Å lære en 16-åring ansvar i forhold til pengebruk er absolutt på sin plass. Dette er vel på ingen måte å unnlate å bidra med hjelp til barna sine, man lærer dem bare å disponere midlene man har til rådighet. Jeg synes imidlertid det er en forutsetning at det er nok penger til disposisjon. Ja, jeg forstår hva du mener, men jeg mener at barnetrygden er altfor liten til at han kan greie seg med kun den hele måneden. Trådstarter sier jo nettopp at hun vurderer å s til ham at det er det han får, og kun det. Da blir det jo litt feil å supplere med mer når disse pengene (helt sikkert) tar slutt?
*Mina* Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Nei, jeg ville absolutt ikke gjort noe slikt. Barnetrygden er ikke stor! Kan han ikke få dekket klær og sko av dere, slik at barnetrygden kan øremerkes fornøyelser? Jeg synes i alle fall det er mye å forvente at en 16-åring skal disponere kun ca. 1.000 kr. pr. mnd, og at disse pengene også skal holde til klær og sko. Han er jo under utdannelse, og det er jo bare rett og rimelig at foreldrene da bidrar så langt de evner? Jeg forventer faktisk at en 16 åring skal klare seg på mye mindre enn 1000 kr i måneden, for det er ikke min oppgave å jobbe meg ihjel for at barna skal kunne bruke opp pengene på tull og tøys. Klær behøver ikke koste mye, for det er ingen som sier at ungdommene må ha en bukse til 1000, ei heller sko til 1000-1500. Det er også noe som heter å spare, og ønsker barna seg noe må de lære at de må spare til de litt dyrere tingene. Derfor syns jeg 1000 kr høres mer enn nok ut, så lenge det ikke skal dekke mat også.
Deidre Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Jeg fikk 1000kr mnd da jeg var 16 og gikk på solkehøgskole for 10 år siden, det dekket det meste jeg trengte der. Vi fikk jo mat og sånt i skolepengene. Så de 1000 kr dekket vanlige klær og billigere sko, fornøyelser lommepenger på turene og buss, måtte jeg ha noe dyrere som en god jakke, vintersko eller leie skiutstyr og sånt så fikk jeg litt ekstra. Skolepengene ble dekket av stipend fra lånekassen. Men husk, det er 10 år siden. 1000 kr. i dag er ikke mye.
liv Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 Det var det jeg skulle frem til, det er ti år siden og jeg fikk dekket dyrere kleskjøp ved siden av!
Deidre Skrevet 20. juni 2007 #13 Skrevet 20. juni 2007 Det var det jeg skulle frem til, det er ti år siden og jeg fikk dekket dyrere kleskjøp ved siden av! Akkurat! Beklager.
liv Skrevet 20. juni 2007 #14 Skrevet 20. juni 2007 la oss si at en har 1000 kr i mnd 400kr i busskort 100kr i kino 200 kr i mat til de gangene en ikke liker maten som blir laget på internatet eller en blir sulten etter kveldsmaten. (vi hadde egne kjøkken for å lage mat) 100kr i vaskemiddel, såpe og toalettsaker. 200kr i snop (50 kr uken) =1000kr Da blir det ikke mye igjen i klær...
Deidre Skrevet 20. juni 2007 #15 Skrevet 20. juni 2007 la oss si at en har 1000 kr i mnd 400kr i busskort 100kr i kino 200 kr i mat til de gangene en ikke liker maten som blir laget på internatet eller en blir sulten etter kveldsmaten. (vi hadde egne kjøkken for å lage mat) 100kr i vaskemiddel, såpe og toalettsaker. 200kr i snop (50 kr uken) =1000kr Da blir det ikke mye igjen i klær... For ikke å snakke om kontantkort.
Gjest Silmarill Skrevet 20. juni 2007 #16 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Sønnen min på 16 år får ca, kr. 400; i uka + at vi betaler kr.435; pr. gitartime i uka utenom. Må legge til at kontantkort, kinobesøk med "godis" og evt. klær han "ikke trenger" betaler han selv som oftest. Månedskort betaler vi. Endret 20. juni 2007 av Silmarill
liv Skrevet 20. juni 2007 #17 Skrevet 20. juni 2007 la oss si at en har 1000 kr i mnd 400kr i busskort 100kr i kino 200 kr i mat til de gangene en ikke liker maten som blir laget på internatet eller en blir sulten etter kveldsmaten. (vi hadde egne kjøkken for å lage mat) 100kr i vaskemiddel, såpe og toalettsaker. 200kr i snop (50 kr uken) =1000kr Da blir det ikke mye igjen i klær... For ikke å snakke om kontantkort. Ble ikke penger igjen til det
Rosalie Skrevet 20. juni 2007 #18 Skrevet 20. juni 2007 ...Og det budsjettet var nøkternt, Liv! Hva med at han også beholder deler av borteboerstipendet sitt? Jeg syns han bør ha 2000 i måneden, men da må han dekke alt selv, med unntak av evt skoleturer i skolens regi.
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #19 Skrevet 20. juni 2007 Ja, jeg forstår hva du mener, men jeg mener at barnetrygden er altfor liten til at han kan greie seg med kun den hele måneden. Trådstarter sier jo nettopp at hun vurderer å s til ham at det er det han får, og kun det. Da blir det jo litt feil å supplere med mer når disse pengene (helt sikkert) tar slutt? Da tror jeg vi er enige: Fast sum (barnetrygd eller ikke pluss eventuelt noe mer), men ikke påfyll dersom fristelsene blir så store at gutten feildisponerer.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #20 Skrevet 21. juni 2007 Sønnen min får månedskort og kontantkort av oss, + ca. 300 kr.pr. mnd. I tillegg selger han søndagsaviser og tjener mellom 800 og 1000 på det. Vi holder han med vanlige klær. Han spør sjelden etter penger. 15.år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå