Gjest lillebøll Skrevet 18. juni 2007 #1 Del Skrevet 18. juni 2007 Når dere quoter andre får dere noen ganger lyst til å rette skrivefeilene? Rart spørsmål, men tok meg plutselig i å rette alt som var rød strek under i et innlegg jeg siterte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 18. juni 2007 #2 Del Skrevet 18. juni 2007 Nei, det blir jo brudd på siteringsreglene - men det hender jeg får lyst til å slenge på en (sic) eller (!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 18. juni 2007 #3 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Jeg får lyst, ja, men gjør det aldri. Sikkert noen som klør i fingrene når de ser mine slurvefeil også. Endret 18. juni 2007 av Alou Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 19. juni 2007 #4 Del Skrevet 19. juni 2007 Når dere andre får dere noen ganger lyst til å rette skrivefeilene? Rart spørsmål, men tok meg plutselig i å rette alt som var rød strek under i et innlegg jeg siterte Får veldig lyst ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hobgoblin Skrevet 19. juni 2007 #5 Del Skrevet 19. juni 2007 Nei, det blir jo brudd på siteringsreglene - men det hender jeg får lyst til å slenge på en (sic) eller (!) Slenger gjerne på en sic, jeg. Men gidder ikke det på nettet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 22. juni 2007 #6 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg brenner av lyst noen ganger, men ettersom det ikke er videre pent å gjøre det unngår jeg det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. juni 2007 #7 Del Skrevet 23. juni 2007 Det har fristet, men syns det blir feil å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 24. juni 2007 #8 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg har vært fristet til å gjøre det mange ganger. Noen ganger har jeg også gjort det, men forandret det tilbake før jeg postet det fordi jeg synes man skal gjengi nøyaktig det som ble skrevet når man siterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2007 #9 Del Skrevet 24. juni 2007 Nei. Like lite som jeg får lyst til å operer folk som er mindre pene. Vi kan ikke alle være perfekte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 24. juni 2007 #10 Del Skrevet 24. juni 2007 Det har jeg aldri gjort, men har lyst noen ganger. Det ville jo ha vært ganske dårlig gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 24. juni 2007 #11 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) H Endret 1. mai 2008 av Kosemose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hobgoblin Skrevet 25. juni 2007 #12 Del Skrevet 25. juni 2007 Hva betyr "å slenge på en sic" ? :klø: For eksempel: "Han fik (sic) tilbake pengene". Om jeg siterer en person i profesjonell sammenheng, skriver jeg (sic) bak en evt skrivefeil. Men jeg gidder ikke dette i privat sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #13 Del Skrevet 30. juni 2007 Hva betyr "å slenge på en sic" ? :klø: Man markerer en skrivefeil som ikke er din egen ved å skrive (sic) bak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #14 Del Skrevet 30. juni 2007 En sic er at man markerer med (sic) bak en skrivefeil. Beklager om noen før meg har skrevet det, men jeg gidder ikke å lese innlegg før meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 30. juni 2007 #15 Del Skrevet 30. juni 2007 Man markerer en skrivefeil som ikke er din egen ved å skrive (sic) bak Og dette gjør man fordi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #16 Del Skrevet 30. juni 2007 synes bare det blir for dumt at enkelte her klager på at andre skriver feil når de har flust av feil selv. grrr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #17 Del Skrevet 30. juni 2007 Og dette gjør man fordi? Jeg gjør det stort sett aldri, men i jobbsammenheng er det greit å gjøre det om man siterer andre fordi skrivefeil ser uprofesjonelt ut, rett og slett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juni 2007 #18 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg retter ikke eller sic'er andres skrivefeil. Men jeg har sluttet å lese innlegg fra folk som rett og slett ikke gidder bedre. Det er rett og slett for mye arbeid å tolke hva de har ment når de også sier rett ut at de ikke gidder bry seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juni 2007 #19 Del Skrevet 30. juni 2007 En ting er slurv, som de fleste skrivefeil er, og andre ting er problemer med å skrive riktig uansett hvor nøye man er. Jeg tror sistnevnte sliter med det andre. Jeg har et lite program til Firefox som markerer skrivefeil med rød strek under mens jeg skriver. Hvor mye arbeid er det for andre å anskaffe slike ting ELLER skrive innleggene sine i Word og stavekontrollere dem før de kopieres over hit? Det er forskjell på en og annen skrivefeil (som vi alle gjør fra tid til annen) og innlegg som konsekvent er uten punktum i slutten av setningene, store bokstaver i begynnelsen av setningene, alle doble konsonanter er enkle, osv. I tillegg kommer de som skriver et tre sider langt innlegg uten et eneste avsnitt, med foran nevnte manglende tegnsetting, osv. Vi er på et skriftlig forum, det er grenser for hvor mye jeg gidder å bruke av energi på å tolke andres innlegg når de ikke (etter eget utsagn) gidder å skrive rett. La meg også understreke at jeg selvsagt vet at det finnes dyslektikere, utlendinger. osv. som ikke har de samme skriveevner som andre. Men de skriver som regel ikke slike konsekvente feil - men anstrenger seg så godt de kan for å få meningen frem. Det er ikke det det er snakk om her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irie Skrevet 1. juli 2007 #20 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg retter ikke her på forumet eller i andre private sammenhenger. I faglig sammenheng markerer jeg sitater med skrivefeil med en (sic) for å markere at det er opphavsmannen eller -kvinnen som har skrevet feil, og ikke jeg som har sitert galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå