Gå til innhold

Rette andres skrivefeil i sitater?


Gjest lillebøll

Anbefalte innlegg

Gjest lillebøll

Når dere

quoter
andre får dere noen ganger lyst til å rette skrivefeilene? :ler:

Rart spørsmål, men tok meg plutselig i å rette alt som var rød strek under i et innlegg jeg siterte :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det blir jo brudd på siteringsreglene - men det hender jeg får lyst til å slenge på en (sic) eller (!) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst, ja, men gjør det aldri. Sikkert noen som klør i fingrene når de ser mine slurvefeil også. :ler:

Endret av Alou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere andre får dere noen ganger lyst til å rette skrivefeilene? :ler:

Rart spørsmål, men tok meg plutselig i å rette alt som var rød strek under i et innlegg jeg siterte :sprettoy:

Får veldig lyst ja! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir jo brudd på siteringsreglene - men det hender jeg får lyst til å slenge på en (sic) eller (!) ;)

Slenger gjerne på en sic, jeg. Men gidder ikke det på nettet...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Jeg brenner av lyst noen ganger, men ettersom det ikke er videre pent å gjøre det unngår jeg det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært fristet til å gjøre det mange ganger. Noen ganger har jeg også gjort det, men forandret det tilbake før jeg postet det fordi jeg synes man skal gjengi nøyaktig det som ble skrevet når man siterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei. Like lite som jeg får lyst til å operer folk som er mindre pene. Vi kan ikke alle være perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "å slenge på en sic" ? :klø:

For eksempel: "Han fik (sic) tilbake pengene".

Om jeg siterer en person i profesjonell sammenheng, skriver jeg (sic) bak en evt skrivefeil. Men jeg gidder ikke dette i privat sammenheng. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Hva betyr "å slenge på en sic" ? :klø:

Man markerer en skrivefeil som ikke er din egen ved å skrive (sic) bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

En sic er at man markerer med (sic) bak en skrivefeil.

Beklager om noen før meg har skrevet det, men jeg gidder ikke å lese innlegg før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll
Man markerer en skrivefeil som ikke er din egen ved å skrive (sic) bak :)

Og dette gjør man fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

synes bare det blir for dumt at enkelte her klager på at andre skriver feil når de har flust av feil selv. grrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristin_
Og dette gjør man fordi?

Jeg gjør det stort sett aldri, men i jobbsammenheng er det greit å gjøre det om man siterer andre fordi skrivefeil ser uprofesjonelt ut, rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg retter ikke eller sic'er andres skrivefeil. Men jeg har sluttet å lese innlegg fra folk som rett og slett ikke gidder bedre. Det er rett og slett for mye arbeid å tolke hva de har ment når de også sier rett ut at de ikke gidder bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
En ting er slurv, som de fleste skrivefeil er, og andre ting er problemer med å skrive riktig uansett hvor nøye man er. Jeg tror sistnevnte sliter med det andre.

Jeg har et lite program til Firefox som markerer skrivefeil med rød strek under mens jeg skriver. Hvor mye arbeid er det for andre å anskaffe slike ting ELLER skrive innleggene sine i Word og stavekontrollere dem før de kopieres over hit?

Det er forskjell på en og annen skrivefeil (som vi alle gjør fra tid til annen) og innlegg som konsekvent er uten punktum i slutten av setningene, store bokstaver i begynnelsen av setningene, alle doble konsonanter er enkle, osv. I tillegg kommer de som skriver et tre sider langt innlegg uten et eneste avsnitt, med foran nevnte manglende tegnsetting, osv. Vi er på et skriftlig forum, det er grenser for hvor mye jeg gidder å bruke av energi på å tolke andres innlegg når de ikke (etter eget utsagn) gidder å skrive rett.

La meg også understreke at jeg selvsagt vet at det finnes dyslektikere, utlendinger. osv. som ikke har de samme skriveevner som andre. Men de skriver som regel ikke slike konsekvente feil - men anstrenger seg så godt de kan for å få meningen frem. Det er ikke det det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter ikke her på forumet eller i andre private sammenhenger.

I faglig sammenheng markerer jeg sitater med skrivefeil med en (sic) for å markere at det er opphavsmannen eller -kvinnen som har skrevet feil, og ikke jeg som har sitert galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...