Gå til innhold

Steinerskolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger, positive som negative. Dersom noen har negative erfaringer (ikke bare meninger og synsing), så kom gjerne med dem. Jo mer jeg vet, jo bedre er det. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Steinerskolen er veldig bra så lenge en ikke har særskilte behov utover vanlige lærevansker,

Dette er positivt feil. Steinerskolen samarbeider med PPT og kan også tilby meget kvalifisert tilbud til elever med lærevansker og alle andre problematikker. Og det et tilbud som i mange tilfeller går over det som er vanlig i den offentlig skole. Kommunen bevilger penger og støtte til elever med spesifikke lærevansker også for steinerskolene. Og stiller i mange tilfeller med egen ekspertise.

Steinerskolen er ikke en eliteskole for elever uten særskilte behov. Den er også en skole for alle med et eller annet behov. Og fordelen er ofte at Steinerskolen har færre elever enn offentlig skole. Dermed kan eksperthjelp skreddersys den enkelte elev. Og ikke som i den offentlige skole der eksperthjelpen ofte fordeles over grupper med elever.

Endret av Pastor Knut
Gjest Gjest
Skrevet
Vel, folk er forskjellige. For alle andre som vurderer steinerskolen, ta kontakt med den aktuelle steinerskole. Noe annet råd kan egentlig ikke gis. En diskusjon her på kvinneguiden er sikkert interessant, men bringer ikke noe særlig klarhet i saken ut over det at vi får luftet våre sympatier og antipatier.

:Nikke:

Mange “vanlige” skoler har også sine problemer. Setter man seg inn i forholdene på den enkelte skolen så er det mer konstruktivt enn å ta hele gruppen under ett, men det gjelder alle typer skole. Men en ting jeg lurer litt på etter å ha lest denne og mange liknende diskusjoner er at jeg lurer på hvor mange som undersøker "vanlige skoler" særlig nøye før barnet begynner på den.

Skrevet
Takk for alle tilbakemeldinger, positive som negative. Dersom noen har negative erfaringer (ikke bare meninger og synsing), så kom gjerne med dem. Jo mer jeg vet, jo bedre er det. :)

Negative? Joda, det finnes negative erfaringer. En av disse kan være at steinerskolene er forskjellige og kvaliteten er avhengig av lærerkreftene. Har du en gruppe dårlige steinerskolelærere samlet, da har du en negativ skole. Det har dessverre forekommet en og annen gang.

Skrevet
:Nikke:

Mange “vanlige” skoler har også sine problemer. Setter man seg inn i forholdene på den enkelte skolen så er det mer konstruktivt enn å ta hele gruppen under ett, men det gjelder alle typer skole. Men en ting jeg lurer litt på etter å ha lest denne og mange liknende diskusjoner er at jeg lurer på hvor mange som undersøker "vanlige skoler" særlig nøye før barnet begynner på den.

Du har nok rett i at få undersøker særlig mye når man sender barna sine til vanlig skole. Flesteparten av oss har jo selv gått på vanlig skole, og tror vel at det vår barn møter er omtrent det samme som vi møtte. Det er en misforståelse.

Gjest Skrev innlegg 2 og 23
Skrevet

Et lite tips: Mange steinerskoler har “åpen dag” hvor du kan gå og kikke, handle drops osv. Vurderer å gå på noe slikt selv for å se hvordan det er her, men har ikke helt “våget” ennå.

Skrevet
Et lite tips: Mange steinerskoler har “åpen dag” hvor du kan gå og kikke, handle drops osv. Vurderer å gå på noe slikt selv for å se hvordan det er her, men har ikke helt “våget” ennå.

Bra forslag!

Vi hadde steinerskole-marked for et par uker siden. En ypperlig anledning til å bli kjent med steinerskolen. Der kunne man også besøke et jernalderhus som elevene hadde bygd. Et eksempel på hvordan historieunidervinsingen kan gjøres spennende. Man både leser om jernalderen og man lever den. Hvor mange av oss som har gått i vanlig norsk grunnskole har den fjerneste idé om hvordan et jernalderhus er bygget? Jeg måtte studere historie på universitetet for å finne ut det. Mine barn har bygget et i steinerskolen. Det er forskjell, ja :-)

Skrevet

Har ei god venninne som gikk på Steinerskolen fram til hun var midt i tenårene. Hun syntes det var vanskelig å gå over på vanlig videregående skole, og slet med skolearbeidet der. Gjorde det vel egentlig direkte dårlig på vanlig skole etterpå. Men hun har blitt en flott, sterk, snill og tøff jente med meningers mot.

Skrevet
Har ei god venninne som gikk på Steinerskolen fram til hun var midt i tenårene. Hun syntes det var vanskelig å gå over på vanlig videregående skole, og slet med skolearbeidet der. Gjorde det vel egentlig direkte dårlig på vanlig skole etterpå. Men hun har blitt en flott, sterk, snill og tøff jente med meningers mot.

Ja, det er et viktig poeng. Jeg tror også at overgang fra Steinerskolen til annen skole er tøff. Men nå har steinerskolenene også videregående skoler, så det er fullt mulig å ta hele utdanningen innenfor steinerskolesystemet. Og ved opptak til unviersitet og høyskoler er det også greit, fordi steinerskoleelever vurderes etter andre kriterier enn poengsystemet som vanlige videregående skoler benytter seg av. Når det gjelder høyere utdanning på universitet og høyskoler tror jeg det er slik at steinerskoleelever særlig har skåret høyt på studer som er rettet mot kreative, kunstneriske og omsorgsyrker. Mener å ha lest noe slikt en gang i tiden.

Skrevet

Men har Steinerskolene alle linjer valige skoler har? Mener det var noe slikt som kom i veien for henne.

Tror det var studieteknikk som var det største problemet, det hadde de hatt for lite om, og hun var i tillegg svak i engelsk og norsk (skriftlig), samt matte. Hun var derimot veldig flink til å jobbe i team.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har selv vokst opp i nærheten av en Steinerskole, og hadde mange venner som gikk der på barneskolen. Det som har slått meg i de fleste tilfellene er at tidligere steinerskoleelever var mennesker som hadde vanskeligheter med å samarbeide med andre. Vi diskuterte det en gang med flere av "steiner-barna" (etter at vi var blitt voksne), og flere mente de hadde fått så individualisert oppfølgning at dette hadde redusert deres evne til å samarbeide. Men, nok en gang bare synsing fra min side. Tidligere var jeg veldig tilhenger av Steinerskolen, nå er det ikke noe jeg vurderer.

Det der stemmer overhodet ikke med mine erfaringer med Steiner-bekjente og venner (har selv gått offentlig skole). Det er nok riktig at de får ganske individualisert oppfølging; flere av de jeg kjenner har nok vært "stjerner" på skolen siden de var små, men samtidig lærer de såvidt jeg har skjønt ganske mye om å samarbeide og kommunisere for å få gjennomført egne og andres ideer også. Blant annet. Jeg tror, ideelt sett, at de lærer endel om å respektere og sette seg inn i andres ideer også. De jeg kjenner har i hvert fall samarbeidsevner som er fullt på høyde, og vel så det, med folk fra offentlig skole...

Når det er sagt så kjenner jeg også folk som har dårlig erfaring med Steinerskolen, da særlig i forbindelse med konflikthåndtering og takling av barn med atferdsproblemer (blant annet ADHD - det er endel diagnoser de ikke "tror på") - hvor det ble spilt mye mer på barnets dårlige samvittighet (for en situasjon det ikke mestret!) enn andre løsninger. Jeg har hørt flere eksempler, blant annet det som ble nevnt om mobbing. Så mye for Jonas, liksom :forvirret: Jeg vet faktisk ikke om dette er offisiell Steiner-pedagogikk, men kanskje praksis er slik at den enkelte lærer kan få litt for fritt spillerom for sine måter å løse konflikter på?

Sånn i hovedsak synes jeg det er mye bra med Steinerskolen, og jeg synes det er bra med vekt på form og farge (selv om de følger et ganske rigid system for læring innen dette...), uttrykk o.l. Og jeg synes det er bra at man kan lære gjennom å fordype seg i noe man er interessert i, og at dette blir tatt alvorlig av lærerne. Men jeg ville også vært skeptisk til å sende egne barn på Steinerskolen.

Skrevet (endret)

Kjenner flere som har gått der og som har trivdes godt. Dette er flinke folk.

Kjenner en som tok ut barnet sitt pga null fremgang etter 3 år mht lese/skriveopplæring og ikke tiltak mot mobbing av hennes barn. (Etter noen mnd i vanlig skole leste hun MYE bedre)

Kjenner også flere lærere i vanlig skole som forteller om at en del elever som begynner hos dem og som kommer fra steiner, har lese/skriveproblemer. Og det har ikke blitt tatt tak i, derfor har de ønsket å ta ut sine barn og inn i vanlig skole.

Så jeg synes det virker som en skole der man helst bør ha barn som er flinke, da det ikke er sikkert de med problemer fanges opp skikkelig.

Endret av Donpedro
Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Vi vurderer dette for våre jenter, og jeg har snakket med en lærer fra Steinarskolen denne uken. Får søknadskjema og info snart. Syns det virker mere positivt enn vanlig skole. Har kun hørt bra om disse skolene.

Endret av Miss Cutie
Skrevet (endret)

V

Endret av Kosemose
Skrevet
Ut fra de jeg kjenner som har gått på steinerskolen er jeg rimelig skeptisk. De er gode til å spille gitar, men ikke flinke til så mye annet. Jeg er i det store og hele skeptisk til skoler som baserer seg på "rare" ideer, det være seg livssyn eller pedagogiske fremgangsmåter.

Men skal jo ikke fullstendig bombastisk hevde at de jeg kjenner nødvendigvis er et representativt utvalg av tidligere elever derfra.

Jeg kan ikke spille gitar, men er rimelig god paa blokkfloeyte og tenorfloeyte, samt piano (men sistnevnte instrument laerte jeg ikke aa spille paa Steinerskolen). :ler:

Jeg gikk paa Steiner'n frem til videregaaende, og hadde ingen problemer paa vanlig skole. Synes tvert imot jeg hadde bedre kunnskaper i noen fag enn mine medelever (bl.a. tysk og historie). Jeg gjorde det bra paa Steinerskolen og bra paa vanlig videregaaende, og er glad for aarene paa Steinerskolen. Vi gjorde saa mye som man ikke faar gjoere paa andre skoler - masse drama, haandverk (bl.a. metallsloeyd), musikk og fremmedspraak fra tidlig alder(med laerere som var tyske og engelske), og ikke minst tradisjoner i forbindelse med jul og andre hoeytider, som ble gjort mye utav. Jeg haaper jeg faar anledning til aa sende min soenn paa Steinerskolen ogsaa!

Skrevet

En nær slektning av meg gikk på Steiner, på det videregående trinnet. Skolen var veldig klar på at det skulle være "høyt oppunder taket" og "plass for alle". Denne holdningen førte til at min slektning ble mobbet og herset med i 3 år av en medelev. Verken skolen eller læreren grep inn, for "her skulle det være plass til alle". Litt for høyt oppunder taket etter min smak....

Den praktiske gjenomføringen av større oppgaver var heller ikke imponerende. Siste året hadde de den svært stor oppgave, men den teoretisk del og en praktisk del. Det var ikke tilrettelagt i skoledagen å gjøre noe med oppgaven, alt måtte foregå på fritiden. Og de som valgte å skrive på pc, ble straffet med å måtte skrive så og så mange prosent større teoretisk del...

Dette var Steinerskolen i Haugesund, forhåpentligvis er det ikke sånn alle steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...