Gå til innhold

Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Er det noen som har barn på Steinerskolen her? Kunne dere ha delt erfaringer? Jeg sitter og leser på min lokale steinerskoles hjemmesider, og synes det virker interessant.

Jenta min er ti år, og sier av og til at hun ikke har det så bra på skolen sin. Guttene er ikke snille, sier hun, og jentene lar henne gå alene. Hun sier ikke dette hele tiden, men av og til renner det over. Jeg føler meg usikker. Hun er blid og glad for det meste, men så uttrykker hun altså denne vantrivselen igjen.

Jeg har tatt opp problemet med skolen, men uten å gå på med rambukk. Siden jeg ikke er på skolen og observerer så synes jeg det er vanskelig å vite hva som egentlig skjer. Som så mange andre opplever jeg at skolen legger ansvaret på mitt barn framfor å gjøre noe med situasjonen. Det må altså være jenta det er noe galt med. Vel, om hun så hadde hatt et horn stående opp fra hodet, så gir det ingen rett til å stenge henne ute, mener jeg. Men jeg kan ikke se noe annet enn at hun er ei vanlig jente, med gode og dårlige egenskaper som alle andre.

Jeg vet ikke, kanskje lærerne har behov for å forsvare seg. Dette er en skole som utad har et veldig engasjement mot mobbing. Men det er en stor skole, og jeg tror det er altfor lett å bli oversett. Og lærerne har en tendens til å feiloppfatte situasjoner.

Så leser jeg altså om Steinerskolens pedagogikk, hvor individet står mer i sentrum, og kunst og natur har stor plass i undervisningen. Det tiltaler meg. Men hvordan dette fungerer i praksis vet jeg jo lite om.

Jeg ser at pedagogikken legger vekt på barnas ulike utviklingsfaser, og underviser i pakt med disse. Hvordan er det da å begynne på Steinerskolen et stykke opp i barneskolen, framfor å starte fra første klasse?

Jeg hadde satt veldig pris på om noen ville skrevet litt om dette her! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vet X-en til samboeren gikk der, og hun trivdes godt. Eneste negative inntrykket jeg har fra steinerskolen er at den pga alle fremvisningene osv kan tøff for personer med sosial angst, noe hun hadde. Men på tross av det gikk hun på steinerskolen fra barnehage til og med videregående, og var visstnok fornøyd med det.

Vi vurderer det sterkt til våre egne barn, men vi får se når det blir aktuelt :)

Skrevet (endret)
Er det noen som har barn på Steinerskolen her? Kunne dere ha delt erfaringer? Jeg sitter og leser på min lokale steinerskoles hjemmesider, og synes det virker interessant.

Ja, vi har tre barn i steinerskolen. Det er alledeles supert.

En av dem gikk over fra vanlig grunnskole etter 7 år og over til steinerskolen. Ingen problemer. Stortrives.

Endret av Pastor Knut
Gjest StockDama
Skrevet

Hei, nå er ikke jeg en forelder, men jeg hadde det rett og slett jævlig på barne og ungdomskolen, hadde jeg fått tilbud om steinerskole så hadde jeg slått til med engang, for den skolegangen jeg fikk...vel, det var ikke engang skolegang.

Jeg var faktisk bare noen 2-3 uker på skolen hvert år fra 4 til 10. klasse.

Steinerskolen er vel mer kunstnerisk,personlig og handler mer om å gjøre ting i praksis istedet for nesten rent teoretisk som en vanlig skole er.

En barnekompis av meg gikk der, og jeg husker jeg misundte han =p

Han trivdes faktisk på skolen, som var en helt fjern tanke for meg.

Men dette er uansett noe du må snakke med lærere om og selvfølgelig din datter....men dette vet du jo allerede =D

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg vet for lite om Steinerskolen til å ha noen bastant mening om hvordan den er.

Derimot hadde jeg vært skeptisk til å ha barna mine på en skole som var fuftet på et spesielt livssyn.

De senere år har det vært debattert friskt rundt Steinerskolen i Norge. Om jeg ikke husker feil, hadde dette sitt utspring i enkelthendelser hvor foreldre ikke var fornøyd med skolens håndtering av mobbing. Men dette vet jeg altså for lite om.

Gjest Utlogget nå igjen
Skrevet

Takk for svarene!

Hei, nå er ikke jeg en forelder, men jeg hadde det rett og slett jævlig på barne og ungdomskolen, hadde jeg fått tilbud om steinerskole så hadde jeg slått til med engang

Å, jeg og. Jeg ble mobbet sønder og sammen på skolen, og jeg husker en nabodame som en gang sa "la henne gå på Steinerskolen." Dit ønsket jeg meg, ja. Men dessverre var foreldrene min skeptiske til alt som smakte av alternativt. Så det ble aldri noe av. Nå gikk det aldri utover oppmøte og prestasjoner hos meg, men du verden så vondt jeg hadde det. Og det er klart at mine erfaringer gjør meg mer følsom for mobbemistanker enn andre. Så derfor er jeg redd for å overdrive. Men. Jenta mi skal ALDRI måtte leve med det jeg måtte.

Ja, vi har tre barn i steinerskolen. Det er alledeles supert.

En av dem gikk over fra vanlig grunnskole etter 7 år og over til steinerskolen. Ingen problemer. Stortrives.

Dette høres oppløftende ut, takk skal du ha!

Eneste negative inntrykket jeg har fra steinerskolen er at den pga alle fremvisningene osv kan tøff for personer med sosial angst, noe hun hadde

Det forstår jeg godt! På den andre siden står man jo i fare for å utvikle nettopp sosialangst av å bli holdt utenfor. Dette vil jeg ikke for datteren min. Jeg vil forebygge at det skjer. Og når hun nå sukker "det må være noe galt med meg," da føler jeg at det er på tide å gjøre noe!

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg ser, etter å ha søkt på Steinerskolen på Dagbladet, at det kommer mange linker som omhandler dårlig håndtering av mobbesaker på Steinerskolen. Dette er noe jeg iallefall ville satt meg godt inn i dersom jeg hadde vurdert Steinerskolen.

Skrevet
Jeg ser, etter å ha søkt på Steinerskolen på Dagbladet, at det kommer mange linker som omhandler dårlig håndtering av mobbesaker på Steinerskolen. Dette er noe jeg iallefall ville satt meg godt inn i dersom jeg hadde vurdert Steinerskolen.

Den debatten som har pågått i aviser om steinerskoler er langt på siden av det jeg gjenkjenner skolene i. Og vi har nå ganske mange års erfaring med barn i steiner barnehage og steinerskole. Jeg skal ikke gå inn på så mye her, men synes det er utrolig morsomt å ha barn som faktisk gleder seg til å gå på skolen. Etter 16 år som lærer i vanlig offentlig skole må jeg si at akkurat det ikke er noe som er vanlig i vanlig norsk grunnskole.

Mitt eneste råd til dere som vurderer steinerskolen for barna deres, er at dere tar kontakt med steinerskolen. Da kan dere selv komme på besøk til den og se og høre og få forklart alt det dere måtte lure på. Steinerskolen er ikke en himmel som passer for alle, men den passer for flere enn man skulle tro.

Når det gjelder dette med livssyn og skole, da er det slik at hver steinerskole er selvstendig i forhold til dette. Ingen steinerskole er et redskap for å formidle et bestemt antroposofisk livssystem. Det er pedagogikk det er snakk om. En pedagogikk som tar vare på den enkelte elev på elevens egne premisser.

Men som nevnt, ta kontakt med skolen og se selv. Det er en privatskole som krever innsats både fra foreldre og fra elever. Man betaler for å ha barna sine på denne skolen og man er også involvert i skolens drift. Dugnader og annet som knytter oss foreldre tett sammen med elever og lærere. Det er et samhold som styrker og som bærer barnet ditt trygt gjennom skolehverdagen.

Etter 16 år som lærer i vanlig grunnskole er det min oppfatning i dag at Steinerskolen er langt bedre sted for barn.

Skrevet

Jeg setter meg godt inn i dette uansett, før jeg eventuelt gjør noe. Ingenting kommer til å skje overilet her! :) Og det er jo uansett en sjanse å ta hvis hun begynner på Steinerskolen. Ingen vet hvordan det vil gå.

Jeg skal sjekke ut de mobbesakene du skriver om. Men jeg kommer ikke til å la Dagbladet få avgjøre hva jeg velger. ;)

Jeg er også skepisk til livssynsskoler. Men jeg velger å se på steinerfilosofien som alternativ pedagogikk framfor livssyn. Foreløpig.

Gjest Gjest
Skrevet

Ut fra de jeg kjenner som har gått på steinerskolen er jeg rimelig skeptisk. De er gode til å spille gitar, men ikke flinke til så mye annet. Jeg er i det store og hele skeptisk til skoler som baserer seg på "rare" ideer, det være seg livssyn eller pedagogiske fremgangsmåter.

Men skal jo ikke fullstendig bombastisk hevde at de jeg kjenner nødvendigvis er et representativt utvalg av tidligere elever derfra.

Skrevet

Ja, og så var det en ting til, som Pastor Knut kanskje kan si litt om. Når barna begynner på Steinerskolen, så kommer de jo litt på avstand fra hjemmemiljøet. Hvordan fungerer dette for dere? Må barna langt avgårde for å treffe venner? Eller beholder de vennskap hjemme som før?

Skrevet
Ja, og så var det en ting til, som Pastor Knut kanskje kan si litt om. Når barna begynner på Steinerskolen, så kommer de jo litt på avstand fra hjemmemiljøet. Hvordan fungerer dette for dere? Må barna langt avgårde for å treffe venner? Eller beholder de vennskap hjemme som før?

Dette er vel en problemstilling som er vel kjent i andre deler av landet der det er langt mellom skoler og hjem. Men for vårt vedkommende er det veldig greit, for vi bor i en liten by som har en steinerskole og alle som går der har god kontakt med venner og andre. Samme kontakt som om de skulle ha gått på en annen skole.

Gjest Elastica
Skrevet
Den debatten som har pågått i aviser om steinerskoler er langt på siden av det jeg gjenkjenner skolene i. Og vi har nå ganske mange års erfaring med barn i steiner barnehage og steinerskole. Jeg skal ikke gå inn på så mye her, men synes det er utrolig morsomt å ha barn som faktisk gleder seg til å gå på skolen. Etter 16 år som lærer i vanlig offentlig skole må jeg si at akkurat det ikke er noe som er vanlig i vanlig norsk grunnskole.

Mitt eneste råd til dere som vurderer steinerskolen for barna deres, er at dere tar kontakt med steinerskolen. Da kan dere selv komme på besøk til den og se og høre og få forklart alt det dere måtte lure på. Steinerskolen er ikke en himmel som passer for alle, men den passer for flere enn man skulle tro.

Når det gjelder dette med livssyn og skole, da er det slik at hver steinerskole er selvstendig i forhold til dette. Ingen steinerskole er et redskap for å formidle et bestemt antroposofisk livssystem. Det er pedagogikk det er snakk om. En pedagogikk som tar vare på den enkelte elev på elevens egne premisser.

Men som nevnt, ta kontakt med skolen og se selv. Det er en privatskole som krever innsats både fra foreldre og fra elever. Man betaler for å ha barna sine på denne skolen og man er også involvert i skolens drift. Dugnader og annet som knytter oss foreldre tett sammen med elever og lærere. Det er et samhold som styrker og som bærer barnet ditt trygt gjennom skolehverdagen.

Etter 16 år som lærer i vanlig grunnskole er det min oppfatning i dag at Steinerskolen er langt bedre sted for barn.

Jeg understreker at jeg ikke har inngående kjennskap til dette, kun overfladisk fra mediene da debatten raste som verst. Og som kjent er det umulig å overføre et enkelt tilfelle til en hel skole.

Mitt inntrykk er likevel at Steinerskolen i mange år har hatt fripass i pressen. Muligens på grunn av at de forfekter en skolefilosofi som har vært sårt etterlengtet i den norske offentlige skole, og at en overvekt av den kulturelle åndseliten har trykket skolen til sitt bryst. Det var derfor overraskende da Kaj Skagen først bragte temaet på banen, og mange foreldre tok barna sine ut av skolen i kjølvannet av denne konflikten.

Jeg har selv vokst opp i nærheten av en Steinerskole, og hadde mange venner som gikk der på barneskolen. Det som har slått meg i de fleste tilfellene er at tidligere steinerskoleelever var mennesker som hadde vanskeligheter med å samarbeide med andre. Vi diskuterte det en gang med flere av "steiner-barna" (etter at vi var blitt voksne), og flere mente de hadde fått så individualisert oppfølgning at dette hadde redusert deres evne til å samarbeide. Men, nok en gang bare synsing fra min side. Tidligere var jeg veldig tilhenger av Steinerskolen, nå er det ikke noe jeg vurderer.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg skal sjekke ut de mobbesakene du skriver om. Men jeg kommer ikke til å la Dagbladet få avgjøre hva jeg velger. ;)

Sjekk Aftenposten også. Der står det også en del.

Skrevet (endret)
Ut fra de jeg kjenner som har gått på steinerskolen er jeg rimelig skeptisk. De er gode til å spille gitar, men ikke flinke til så mye annet. Jeg er i det store og hele skeptisk til skoler som baserer seg på "rare" ideer, det være seg livssyn eller pedagogiske fremgangsmåter.

Men skal jo ikke fullstendig bombastisk hevde at de jeg kjenner nødvendigvis er et representativt utvalg av tidligere elever derfra.

Det er en seiglivet myte at steinerskoleelever bare er flinkt til å synge og strikke, men ikke noe annet. Våre barn lærte å lese i steinerbarnehagen. Og etter som jeg har vært lærer i mange år i vanlig norsk grunnskole, har jeg ved selvsyn kunnet se at de faktisk ligger på samme nivå som er vanlig i offentlig grunnskole. Det er bare et unntak så langt, og det er at våre barn i steinerskolen lærer tyske og engelsk allerede i barneskolen. De lærer altså et språk mer enn hva som er vanlig i offentlig skole.

Men igjen, den som vil ha sine barn i steinerskolen bør oppsøke den aktuelle steinerskole og få svar på sine spørsmål der.

Endret av Pastor Knut
Gjest Gjest
Skrevet
Det er en seiglivet myte at steinerskoleelever bare er flinkt til å synge og strikke, men ikke noe annet.

Nå sa jeg ikke annet enn at de jeg kjenner ikke har lært så mye annet enn gitarspilling der - og jeg understreket at de muligens ikke er et representativt utvalg. Jeg ser slett ikke bort fra at skolen fungerer bedre for andre barn.

Skrevet
Jeg understreker at jeg ikke har inngående kjennskap til dette, kun overfladisk fra mediene da debatten raste som verst. Og som kjent er det umulig å overføre et enkelt tilfelle til en hel skole.

Mitt inntrykk er likevel at Steinerskolen i mange år har hatt fripass i pressen. Muligens på grunn av at de forfekter en skolefilosofi som har vært sårt etterlengtet i den norske offentlige skole, og at en overvekt av den kulturelle åndseliten har trykket skolen til sitt bryst. Det var derfor overraskende da Kaj Skagen først bragte temaet på banen, og mange foreldre tok barna sine ut av skolen i kjølvannet av denne konflikten.

Jeg har selv vokst opp i nærheten av en Steinerskole, og hadde mange venner som gikk der på barneskolen. Det som har slått meg i de fleste tilfellene er at tidligere steinerskoleelever var mennesker som hadde vanskeligheter med å samarbeide med andre. Vi diskuterte det en gang med flere av "steiner-barna" (etter at vi var blitt voksne), og flere mente de hadde fått så individualisert oppfølgning at dette hadde redusert deres evne til å samarbeide. Men, nok en gang bare synsing fra min side. Tidligere var jeg veldig tilhenger av Steinerskolen, nå er det ikke noe jeg vurderer.

Vel, folk er forskjellige. For alle andre som vurderer steinerskolen, ta kontakt med den aktuelle steinerskole. Noe annet råd kan egentlig ikke gis. En diskusjon her på kvinneguiden er sikkert interessant, men bringer ikke noe særlig klarhet i saken ut over det at vi får luftet våre sympatier og antipatier.

Jeg er ihuga tilhenger av steinerskolen fordi jeg ser hvor gøy våre barn har det der, og fordi jeg ser hvor mye de lærer. Måten å lære på er forskjellig fra den jeg benyttet meg av i 16 år som lærer i offenlig skole, men du verden ... det er faktisk slik at den offentlige skole nå også tar etter deler av steinerskolepdagogikken ;-)

Hvem skulle trodd det :-)

Skrevet
Nå sa jeg ikke annet enn at de jeg kjenner ikke har lært så mye annet enn gitarspilling der - og jeg understreket at de muligens ikke er et representativt utvalg. Jeg ser slett ikke bort fra at skolen fungerer bedre for andre barn.

Vel, for å sette det hele på spissen: det går elever ut av 10-årig norsk offenlig grunnskole som ikke har lært å lese, skrive og regne. Det er helt sant. Tragisk. Hadde de enda lært seg å spille gitar.

I steinerskolen lærer man å spille mange instrumenter. Man begynner ikke med gitar, men med pentafonfløyte. Det er langt mer intelligent. :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har litt kjennskap til Steinerskolen, og jeg er hverken positiv eller negativ til skolen.

Min mening er at det som passer for en, ikke alltid er rette alternativet for en annen, og det gjelder også skole.

Steinerskolen er veldig bra så lenge en ikke har særskilte behov utover vanlige lærevansker, har litt selvdisiplin (ikke bruker alle sjanser til å snike seg unna jobben), og ikke er redd for å stikke seg fram.

Om jeg skal trekke fram noe negativt med Steinerskolen, må det være at det er veldig lett å kamuflere lærevansker der, fordi skolens pedagogikk er tuftet på at barn lærer best i sitt eget tempo.

Det kan da føre til at barn ikke alltid blir fanget opp tidsnok i forhold til å få riktig hjelp fra det offentlige.

På den positive siden finner jeg at Steinerskolen SER elevene, og deres evner/talenter, på en annen måte enn i enhetsskolen. De blir oppmunteret til å være engasjerte.

Både positivt og negativt der, som for alle andre skoler.

Gjest Elastica
Skrevet
Vel, folk er forskjellige. For alle andre som vurderer steinerskolen, ta kontakt med den aktuelle steinerskole. Noe annet råd kan egentlig ikke gis. En diskusjon her på kvinneguiden er sikkert interessant, men bringer ikke noe særlig klarhet i saken ut over det at vi får luftet våre sympatier og antipatier.

Jeg er ihuga tilhenger av steinerskolen fordi jeg ser hvor gøy våre barn har det der, og fordi jeg ser hvor mye de lærer. Måten å lære på er forskjellig fra den jeg benyttet meg av i 16 år som lærer i offenlig skole, men du verden ... det er faktisk slik at den offentlige skole nå også tar etter deler av steinerskolepdagogikken ;-)

Hvem skulle trodd det :-)

Jeg ser også det at en diskusjon her på kg neppe bringer trådstarter noe nærmere en avgjørelse, men gøy er det likevel.

Når det gjelder det at den norske skole bringer inn elementer fra Steinerskolen, mener jeg dette er positivt. Slik kan man få det som mange anser som de beste sidene ved denne skolen, samtidig med at man slipper det livssynsmessige.

Vel, for å sette det hele på spissen: det går elever ut av 10-årig norsk offenlig grunnskole som ikke har lært å lese, skrive og regne. Det er helt sant. Tragisk. Hadde de enda lært seg å spille gitar.

*knis*

Og ikke minst lære å danse bokstaver. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...