Gå til innhold

Jobbe i Posten


Gjest Gjest_lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*

Noen som jobber som postbud/landpostbud som kan fortelle litt om arbeidsdagen? Lurer på om det hadde vært en ok jobb for meg, må desverre skifte yrke pga helsen.. :sur: Er høyskoleutdannet.

Er det noe å satse på med en rygg som ikke alltid er like samarbeidsvillig, eller er det i hovedsak et fysisk tungt yrke? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har jobbet på Posten, ikke som postbud, men kan gi deg et lite inntrykk likevel. Det er en del statiske arbeidsoppgaver og du må regne med å løfte en del pakker og fulle sekker. Hvis du er postbud med bil, så må du jo også regne med å gå inn og ut av bilen veldig mange ganger per dag. Du må regne med de samme arbeidsoppgavene hver dag og lite variasjon sånn sett.

På den litt mer positive siden er det som regel hyggelige medarbeidere og mange interessante kunder.

Jeg ville nok ikke anbefalt yrket for en med kranglete rygg, men du vet sikkert best selv hvor mye du tåler. Ring nærmeste postkontor og hør, da vel! :)

Endret av Idril Melwasúl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i Posten i snart 25 år..også som bud en periode, det tok knekken på ryggen min, men jeg hadde en gå-rute, nå bruker vel de fleste bil untatt midt i sentrum av byene tenker jeg. Mye av arbeidet i posten er fysisk krevende. Jeg jobber nå på sortering på postterminal, det er helt greit arbeid. Bare spør hvis du lurer på noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har jobbet noen år i posten, ikke som bud, men i sortering. Det arbeidet er nokså statisk og kan ta knekken på skuldre og rygg, vil jeg tro, om man ikke får nok varierte oppgaver - da jeg jobbet der var det heldigvis endel variasjon, men også tunge løft (disse kunne man slippe om man hadde skader/problemer). Men ellers kommer det sikkert an på hva slags ryggproblemer du har, om det blir noe problem. Det finnes biler med høyere sete som kanskje er lettere å gå ut og inn av, og det finnes kanskje andre hjelpemidler også?

Ville hørt med den aktuelle avdelingen i Posten om de har en fysioterapeut eller bedriftslege som kan gi deg noen råd før du søker eller takker ja. Det går selvsagt an å snakke med en "vanlig" fysioterapeut også, men jeg vil tro det er lurt å høre med en som kjenner til den faktiske belastningen arbeidet gir, hvor mye tid man bruker på ulike oppgaver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet noen år i posten, ikke som bud, men i sortering. Det arbeidet er nokså statisk og kan ta knekken på skuldre og rygg, vil jeg tro, om man ikke får nok varierte oppgaver - da jeg jobbet der var det heldigvis endel variasjon, men også tunge løft (disse kunne man slippe om man hadde skader/problemer). Men ellers kommer det sikkert an på hva slags ryggproblemer du har, om det blir noe problem. Det finnes biler med høyere sete som kanskje er lettere å gå ut og inn av, og det finnes kanskje andre hjelpemidler også?

Ville hørt med den aktuelle avdelingen i Posten om de har en fysioterapeut eller bedriftslege som kan gi deg noen råd før du søker eller takker ja. Det går selvsagt an å snakke med en "vanlig" fysioterapeut også, men jeg vil tro det er lurt å høre med en som kjenner til den faktiske belastningen arbeidet gir, hvor mye tid man bruker på ulike oppgaver osv.

vet ikke hvor mange år siden det er du jobbet med sortering, nå har vi masse maskiner som gjør en god del av arbeidet, så det er ikke så veldig mye løfting av tunge sekker og slikt lengre, men desto mer gåing rundt maskinene for å tømme "rom" som blir fulle, men et er som sagt mye gåing med vernesko på harde betong gulv, og det tar på både bein og rygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
vet ikke hvor mange år siden det er du jobbet med sortering, nå har vi masse maskiner som gjør en god del av arbeidet, så det er ikke så veldig mye løfting av tunge sekker og slikt lengre, men desto mer gåing rundt maskinene for å tømme "rom" som blir fulle, men et er som sagt mye gåing med vernesko på harde betong gulv, og det tar på både bein og rygg

Ja, det er noen år siden, så vet det har kommet mange fler maskiner :) Løft vil man vel uansett kunne unngå om man har en skade, det tilrettelegger sikkert arbeidsplassen om det er mulig, så tenkte ikke så mye på det. Regner med det ikke er mye manuell sortering lengre, nei, kanskje unntatt helt lokalt, og da er det vel bare en begrenset del av arbeidsdagen, eller? Men løfting av kassetter og sånt, da? Skjer ALT vha maskiner?

(dette blir uansett litt lite relevant for et landpostbud, kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_vincent_*

jeg lurer på, selv om det er hardt arbeid som du sier,men er det da bra lønn der...har så forferderlig lyst å søke der....men vet ik hvordan jeg skal søke meg jobb i posten..altså jobbformer som blant annet sortering..noen tips=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...