Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønte hvem morderen var veldig tidlig i boka. Mye fordi jeg har lest alle bøkene om Harry Hole og "lært meg" hvordan Nesbø tenker. Noen andre som skjønte det tidlig? Det er jo enkelte detaljer som kommer frem tidlig i boka som med en gang gir en logisk forklaring på hvem som er synderen bak det hele.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ante ikke hvem morderen var i det hele tatt jeg! Men det var ikke overraskende da det ble avslørt; det hadde jo vært altfor opplagt hvis det hadde vært noen av de mistenkte fra tidligere i boka.

Men jeg har et spørsmål. (Nå står det jo spoiler i overskrifta, så jeg prøver meg..)

Jeg lurer på hvordan Mathias greide å lage en gigantisk snømann på Rakels soverom mens Rakel og Oleg var i huset? Hvordan klare å få inn så store mengder snø? Dessuten skulle jeg gjerne sett denne anretningen med egne øyne...

Ble forresten glad da Katrine Bratt ble frikjent, jeg likte henne!

Endret av Tabby
Skrevet (endret)

Jeg lurer også på hvordan Mathias klarte dette. Kanskje hadde han laget den når Rakel og Oleg var ute? Jeg har ikke boka her så jeg får ikke sjekket om Rakel sa i telefonen om hun hadde vært ute.

Likte også Katrine Bratt veldig godt. Håper hun dukker opp igjen i senere bøker, men virket som hun ble "skrevet ut".

Endret av Tabby
Skrevet (endret)

Hm? Trodde man kunne skrive slikt når det stod spoiler i overskrifta???

Edit: Nå skjønte jeg greia.

Endret av Kylling
Gjest *Lina*
Skrevet

Spørsmål:

Dere som har lest denne, har dere lest Frelseren?

Hva syns dere om Snømannen i forhold til den?

Jeg er nemlig ikke så fristet til å lese Snømannen etter å ha lest Frelseren, da jeg ikke fant den særlig fengende.

Har lest alle Harry Hole bøkene ellers og koste meg altså.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Hva var greia med mugg-mannen da? Var det bare for å forvirre oss?

Jeg syns det var en veldig spennende bok selv om jeg visste hvem morderen var før jeg begynte (takket være en annen tråd her på KG :sur: )

Endret av The Pink
  • 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva var greia med mugg-mannen da? Var det bare for å forvirre oss?

Jeg syns det var en veldig spennende bok selv om jeg visste hvem morderen var før jeg begynte (takket være en annen tråd her på KG :sur: )

Veit at dette er en gammel tråd, men hadde likt å fått opp igjen en diskusjon om "snømannen"!

Jeg tolker den muggsoppmannen litt i retning av at det rett og slett fungerer som en gjennomgående metafor. At morderen er muggsoppen, som har vært der lenge uten at han har merket det..og som har kommet seg på innsiden og som må bekjempes....

Men syns jo det er litt mystisk at formannen i borettslaget ikke visste om det og at soppmannen snakker med noen andre på slutten. Så mulig det er flere dimensjoner med denne soppmannnen.

Den hadde jo også en narrativ funksjon fordi Harry kom på det med blodet og treverket.

Og så var det jo i tillegg et forvirrende element ifht hvem som kunne være snømannen.

Gjest sardintroll
Skrevet (endret)

Jeg digger snømannen. :biggrin: Jeg tjuvlånte den fra far og leste den i smug på en natt da jeg var 11, du snakker om pageturner! ;) Eneste som var kjipt med å begynne med den var at den inneholder spoilere fra tidligere bøker, det er ikke så moro. :gjeiper:

Har lest den minst 4-5 ganger i ettertid. :)

Endret av sardintroll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...