Pail Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Er det noen som har oppskrifter som passer til iskremmaskin? Og kan noen fortelle meg hvor lenge, evt hvordan konsistensen på isen skal vere når man tar den ut av iskremmaskinen? Takk!
Pemille Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Hei! Jeg har en sånn maskin selv, og mange oppskrifter. Noen spesielle smaker du er ekstra glad i? Konsistensen skal vel være litt som du liker den selv, og på de fleste oppskriftene jeg har tror jeg maskina skal gå 20/30/40 minutter, alt ettersom hva som er i.
Pail Skrevet 18. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2007 Åååja.... jeg lot den bare gå i ca ti min jeg.. da hadde den litt mindre en softiskonsistens.. og så tok jeg den opp og frøs den. Er det egentlig meningen at den skal spises direkte? Jeg fikk en slik maskin fra en venn uten noen slags bruksanvisning så her går det på test og feil. Skulle veldig gjerne hatt en is med mint smak. Savner det fra frankrike.. eller en frisk is.. sorbe kanskje?
Arkana Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 I dagboken min finner du mange iskrem-oppskrifter: Her finner du kaffeiskrem, lakrisiskrem, kokosiskrem og jordbær-yoghurtiskrem. Her finner du eple-kaneliskrem, cookiesiskrem, ferskeniskrem, kokosiskrem, rom/rosiniskrem, sitroniskrem og ricottaiskrem. Her finner du kastanjeiskrem, bananiskrem og turkish delight-iskrem. Her finner du appelsiniskrem, kokos/pistasjiskrem og sjokolade/marshmallowsiskrem. Her finner du appelsinsorbet, bellinisorbet, lime/pistasjsorbet, campari/pasjonsfruktsorbet, mangosorbet, bringebærsorbet og plommesorbet. Her finner du sitron/myntesorbet, appelsin/mangosorbet, sjokoladesorbet og vannmelonsorbet. Peanøttiskrem Mynteiskrem Ellers bruker jeg mest denne grunnoppskriften: 5 dl fløte/melk (bruker som oftest en kartong kremfløte og resten melk), 4 eggeplommer og 1,5 dl sukker. Fløte/melk og sukker varmes og piskes gradvis inn i eggeplommene. Hell alt tilbake i kjelen igjen og varm opp under omrøring til blandingen tykner. Hell i en bolle og avkjøl helt før den fryses. Så kan du tilsette akkurat det du ønsker av smakstilsetninger. Noen tilsetter du i fløten mens den varmes (f.eks. vaniljestang, honning, sjokolade, kaffepulver, lakris), andre tilsetter du etter at blandingen er avkjølt (f.eks. hakket sjokolade, nøtter, most/hakket frukt, søt kastanjepuré, biter av kjeks eller kake [brownies er godt her!] osv).
Gjest bada Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Den mynteiskremen så god ut, så den skal jeg sannelig prøve!
Pail Skrevet 18. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2007 Tusen tusen takk arkana!!! Her var det mye godt!
Gjest Huldali Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 hvor får man kjøpt en slik iskrem maskin og hvilken type anbefaler dere? Høres deilig ut nå på sommeren...
Arkana Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 hvor får man kjøpt en slik iskrem maskin og hvilken type anbefaler dere? Høres deilig ut nå på sommeren... Elkjøp, Lefdal og alle andre elektrobutikker. Jeg har en fra Kenwood jeg er veldig fornøyd med. Jeg har bollen i fryseren hele tiden, dermed er det veldig enkelt å mikse sammen litt iskrem når lysten kommer over en. Herlig om sommeren ja.
Pemille Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Nå har jeg endelig fått somla meg til å ta en titt i iskremmaskinheftet mitt. Ser at det er litt merkelige oversettelser, og jeg regner med at jeg kan luke ut det å skrive De i stedet for du osv. Haha! Jeg fryser ikke isen etterpå nei, med mindre det blir noe til overs, og det skal jo litt til siden den ikke lager så store porsjoner. Sjokolade/peppermynteis (Har ikke prøvd den selv, er ikke så glad i mint.) 150 g peppermyntesjokolade (f.eks After Eight) 1,5 dl helmelk 20 g sukker 3 eggeplommer Pisk eggeplommene med sukkeret til det er lett og skummende. Skyll en tykkbunnet kjele i kaldt vann, la den være våt. Hell melken oppi og sett den over svak varme, tilsett sjokoladen. Fortsett å røre til sjokoladen er helt smeltet. Ta kjelen vekk fra varmen. Mens du rører tilsettes eggedosisen. Sett kjelen tilbake over svak varme. Fortsett å røre til blandingen tykner. Pass på at blandingen ikke koker. Ta kjelen bort fra varmen og avkjøl til romtemperatur (ca 20 grader). Nå tilsettes kremen, bland godt. Slå på maskinen og hell blandingen opp i bollen gjennom åpningen i lokket. Tilbredelsestid 25-35 minutter. Denne bruker jeg som oftest. Så tilsetter jeg de bærene jeg har lyst på, enten blåbær, jordbær eller bringebær: Bæris 300 g friske jordbær (Jeg har brukt frosne som regel, bare knuser dem litt med stavmikser først eller noe. Da går det ganske kort tid før det blir til is også siden det allerede er en veldig kald masse.) 100 g farin 1 ss sitronsaft 1,5 dl krem 0.5 dl helmelk Vask jordbærene og mos dem sammen med sukker og sitronsaften. Rør jordbærmosen inn i kremen og melken. Skru på motoren og hell blandingen opp i bollen gjennom hullet i lokket. Tilberedelsestid: 25-35 minutter. Tar med en sorbet også. (Har ikke prøvd den.) Appelsinsorbet 2,5 dl frisk appelsinsaft Saften av en halv sitron 2,5 dl vann 100 g sukker Sukkerlake: 1. Ha sukker og vann i en kjele og la det koke i 2 minutter. 2. La sukkerlaken kjøles ned til romtemperatur. (ca 20 grader) Rør appelsinsaften og sitronsaften inn i sukkerlaken. Slå på maskinen og hell blandingen opp i bollen gjennom åpningen i lokket. Tilberedelsestid: 30-40 minutter. Man får kjøpt ismaskin på Elkjøp og sånt noe, såvidt jeg vet. Min kjøpte faktisk mamma som julegave til seg selv, meg og søsteren min for sikkert ti år siden. Også fikk jeg ta den med meg når jeg flyttet. Glad for det, selv om det sikkert finnes bedre versjoner på markedet i dag. Men den fungerer flott! Endret 21. juni 2007 av Pemille
Pail Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 21. juni 2007 Nå har jeg endelig fått somla meg til å ta en titt i iskremmaskinheftet mitt. Ser at det er litt merkelige oversettelser, og jeg regner med at jeg kan luke ut det å skrive De i stedet for du osv. Haha! Jeg fryser ikke isen etterpå nei, med mindre det blir noe til overs, og det skal jo litt til siden den ikke lager så store porsjoner. Sjokolade/peppermynteis (Har ikke prøvd den selv, er ikke så glad i mint.) 150 g peppermyntesjokolade (f.eks After Eight) 1,5 dl helmelk 20 g sukker 3 eggeplommer Pisk eggeplommene med sukkeret til det er lett og skummende. Skyll en tykkbunnet kjele i kaldt vann, la den være våt. Hell melken oppi og sett den over svak varme, tilsett sjokoladen. Fortsett å røre til sjokoladen er helt smeltet. Ta kjelen vekk fra varmen. Mens du rører tilsettes eggedosisen. Sett kjelen tilbake over svak varme. Fortsett å røre til blandingen tykner. Pass på at blandingen ikke koker. Ta kjelen bort fra varmen og avkjøl til romtemperatur (ca 20 grader). Nå tilsettes kremen, bland godt. Slå på maskinen og hell blandingen opp i bollen gjennom åpningen i lokket. Tilbredelsestid 25-35 minutter. Hvor mye krem bruker du her da? En pakke kremfløte? et var akkurat en slik oppskrift jeg var ute etter. Takk
Pemille Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 Det var jammen meg et godt spørsmål! Haha, jeg skrev rett av oppskriften, så her har jeg enten glemt noe, eller det står noe feil. Skal sjekke i kveld. Det er som sagt litt merkelig oversatt det heftet, så det skulle nesten ikke forundre meg om de også har glemt en linje her og der. Men i de andre oppskriftene er det stort sett ganske lite krem, som jeg stort sett har pisket lett. Men jeg skal sjekke ut, altså!
Pail Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. juni 2007 Flotte greier! Da venter jeg litt, men utfra denne oppskriften og andre oppskrifter jeg har brukt så kan jeg tenke meg at det er ca en pakke med kremfløte... kanskje pittelitt mere.
Gjest Elfrida Skrevet 21. juni 2007 #13 Skrevet 21. juni 2007 I ismaskin blir ikke isen så hard som den er fra fryseren. Rørepinnen må kunne gå rundt, så det blir ikke noe særlig hardere enn ca softis-konsistens. Det går heelt fint å servere den med en gang den er ferdig, men det blir ikke skikkelige kuler da.
Pail Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 21. juni 2007 Men softis konsistens er jo også godt.. kommer vel an på hvilken i man lager... Men stemmer det at isen blir luftigere i en ismaskin? Og så slipper man vel det med å røre i isen i fryseren også?
Pemille Skrevet 21. juni 2007 #15 Skrevet 21. juni 2007 Som jeg tenkte, det var utelatt fra den norske oppskriften, men rett ved siden av står den danske, og der står det at det skal være 1,5 dl kremfløte, ikke pisket. Men siden det står "Nå tilsettes kremen" i oppskriften, så får du prøve deg frem, enten den tilsettes upisket, halvpisket eller som krem. Ikke helt på stell dette altså, men har hatt suksess med bærisen i alle fall!
Pail Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2007 Hehe.. jaja.. vi for prøve oss frem. Tenkte jeg skulle prøve den i morgen.... Men når jeg sitter og ser på oppskriften din... Så står det 1,5 dl h-melk... er den byttet ut med fløte i den danske oppskriften kanskje?
Pemille Skrevet 21. juni 2007 #17 Skrevet 21. juni 2007 Hehe.. jaja.. vi for prøve oss frem. Tenkte jeg skulle prøve den i morgen.... Men når jeg sitter og ser på oppskriften din... Så står det 1,5 dl h-melk... er den byttet ut med fløte i den danske oppskriften kanskje? Nei, der står begge deler. Såfremt sødmelk er det samme som h-melk.
Pail Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 21. juni 2007 okey... ja men da er det bare for meg å prøve på den..så skal du få høre hvordan det gikk
Gjest Elfrida Skrevet 22. juni 2007 #19 Skrevet 22. juni 2007 Men stemmer det at isen blir luftigere i en ismaskin? Og så slipper man vel det med å røre i isen i fryseren også?Ja, den blir i hvert fall mye mere kremete, og man slipper sånne iskrystaller som is fryst i fryseren gjerne får. Hvis du lager isen og så legger den i fryseren så holder den seg fin i konsistensen. Mennår du skal servere dem bør den tas ut tidligere fra fryseren enn kjøpeis, for den blir en del hardere.
Gjest Mediocre-gjest Skrevet 23. juni 2007 #20 Skrevet 23. juni 2007 Jeg ble så fristet av banan-iskrem og eple-iskrem at jeg måtte sjekke opp i noen maskiner Hvor mye må man betale for en bra maskin? Noen som har noen av disse? Krups Kenwood Phillips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå