Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det liktorn hvis det ikke gjør vondt? Har hatt det veeeldig lenge. Ser ut som hard hud, bare litt hvitere, og så er det liksom en nedsunket sirkel rundt... vanskelig å forklare. Men jeg tenkte det kanskje var sånn liktorn, men har hørt at det skal være ganske vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser ut som et lite "øye", etter det jeg husker fra min liktorn. Jeg opplevde at det bare var litt ømt, men det kunne bli smertefullt iblant, men det var sjelden.

Skrevet

Jeg har hatt mange liktorner. Mine liktorner ligner på det du beskriver. Innimellom kan de gjøre vondt, men det kommer an på hvor store de er og hvor de sitter, dvs hvor stor belasningen blir på dem når man tråkker ned. De er vanskelig å bli kvitt og kommer ofte igjen andre steder.

Skrevet

Det høres ut som liktorn.

Jeg synes ikke de er vanskelige å bli kvitt i det hele tatt. Har hatt det en gang og gikk til fotpleier som fjernet den. Siden har jeg aldri hatt det.

Gjest lillebøll
Skrevet

Hva er det egentlig? Og hvordan bli kvitt?

Gjest lolle
Skrevet

Du trenger ikke gå til hudpleier for å fjerne den, jeg fjernet min ved å ta på Compeed liktornplaster, skal sitte på en stund tror jeg. Du får kjøpt det på apoteket. Gikk bort med en gang :)

Skrevet

Hvordan vet man at den er borte? Jeg brukte sånn plaster på den, to ganger, men tror ikke den er borte enda. Det ser nå ut som før hvertfall, kanskje litt mindre... Er det bare å ta på flere plaster?

  • 6 måneder senere...
Gjest Pupsilure
Skrevet

Ja, det er nok en liktorn. Plaster er ikke å anbefale da det etser mye av huden. En gang så jeg en dame der det hadde etset inn til knokkelen (på en tå). Det er mye bedre å gå til fotterapeut med det. Selv om den ikke er vond nå, kan den bli det.

Skrevet

Lurt å få fjernet ja. Det at den kommer tilbake andre steder tror jeg ikke så mye på da det kommer av belastning over tid på et punkt.... Så da må det i så fall være det som gjør det....

Kan være vondt, men ikke hos alle....

Når de fjernes blir det på en måte et hull der. Du kan prøve selv også, å klippe bort hud der til du kjenner at det begynner å komme innpå huden, og så gjenta til den er borte med jevne mellomrom. Det er også lurt å se på hvilke sko du bruker og hvor disse trykker. Kanskje du kan kjøpe andre sko.

Så finnes det avlastningsputer å ha på for å sørge for at det ikke gjør vondt mens du behandler, og at det ikke kommer tilbake pga fortsatt trykk på stedet..

Skrevet
Er det liktorn hvis det ikke gjør vondt? Har hatt det veeeldig lenge. Ser ut som hard hud, bare litt hvitere, og så er det liksom en nedsunket sirkel rundt... vanskelig å forklare. Men jeg tenkte det kanskje var sånn liktorn, men har hørt at det skal være ganske vondt?

Kan være lurt å få den fjernet om den plager deg.

Har vært gjennom forskjellige metoder. Liktorn på hender, gammelt kjerringråd, skrell poteter! Potenens saft tørker liktornen ut.

Jeg har også hatt en del på føttene, spesielt den under ene foten var vond. Fikk den fryst ned hos hudlege. Ellers så finnes det en spesiell kremaktig ting som en smører på, lukter ikke godt, som hindrer at den får oksygen, så den tørker ut.

Gjest Pupsilure
Skrevet
Kan være lurt å få den fjernet om den plager deg.

Har vært gjennom forskjellige metoder. Liktorn på hender, gammelt kjerringråd, skrell poteter! Potenens saft tørker liktornen ut.

Jeg har også hatt en del på føttene, spesielt den under ene foten var vond. Fikk den fryst ned hos hudlege. Ellers så finnes det en spesiell kremaktig ting som en smører på, lukter ikke godt, som hindrer at den får oksygen, så den tørker ut.

Nå tror jeg du blander liktorn og vorte. Man fryser kun vorter, og jeg har aldri hørt om noen som har hatt liktorn på hendene :) Liktornen trenger ikke å tørke ut, det er en veldig kompakt klump med hard hud formet som en torn som går inn i huden, og stikker noe voldsomt når man går på den.

Skrevet

Liktorner er etter konstant trykk med belastning over tid, vorter er ett virus...... Altså 2 helt forskjellige ting.

Anbefaler deg å gå til fotterapeut. Er et lite inngrep, men du bør vite hvis du fortsetter med de samme skoene, så vil liktorner alltid komme tilbake... (og da snakker jeg om sko du bruker 8 t p jobb hver dag)

Skrevet

Liktorn er som en spiral innover, hvor spissen må fjernes for at liktornen er borte.

Først kommer har hud som følge av trykk, deretter kan en liktorn plassere seg inne i den harde huden.

Fotterapeut fjerner denne fort.

  • 1 år senere...
Skrevet (endret)
Nå tror jeg du blander liktorn og vorte. Man fryser kun vorter, og jeg har aldri hørt om noen som har hatt liktorn på hendene :) Liktornen trenger ikke å tørke ut, det er en veldig kompakt klump med hard hud formet som en torn som går inn i huden, og stikker noe voldsomt når man går på den.

Uff ja..Bare at wartner frysesett ikke funket på meg, hudlege ville ikke gjøre noe med dem, og jeg har prøvd alt..Ingenting funker. Jeg har hatt fotvorter så lenge jeg kan huske. Fra jeg var lita jente. Det plager meg ikke så veldig mye, i og med at jeg har vel akseptert hudlegens påstandet om at det kommer til å forsvinne. Men jeg har hatt disse vortene i minst 13-14 år, dvs. fra fire-fem år gammel, så begynner å miste troen. Tenk å ha en REN og feilfri fot..Det hadde vært deilig. :)

Edit: Tror nok det plager meg mer enn jeg trodde. Når man først tenker på det, så blir det et irritasjonsmoment. Men til det daglige så tenker jeg ikke så mye på dem.

Endret av Teriyaki

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...