kitekatt Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Etter at jeg satt litt i sola her om dagen, fikk jeg fullt av noe som ser ut som skikkelige kviser på brystet. de er røde, irriterte og har hvit kjerne. Og klør infernalsk!!! derfor skjønner jeg at det ikke er kviser, men antagelig soleksem. Kjøpte hydrokortison krem på apoteket, og det demper litt, men tar det ikke bort. Er lenge siden jeg var i sola nå, men det er der fortsatt. Hva er dette? er det det man kaller mallorca acne? Og hvordan behandler jeg dette? Må jo gå med høyhalset...og klør meg fordervet.
Gjest Blanca Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 (endret) Du må bruke høy solfaktor heretter på området som er angrepet, helst unngå soleksponering. Soleksem er noe som vil gå over av seg selv, men du må nok regne med at det vil dukke opp senere om du ikke er forsiktig (de fleste har problemer med soleksem 2-3 sesonger). Hydrokortison kan dempe plagene, men man er litt usikker på om nytteverdien er særlig stor. Kjølende kremer med f.eks Aloe Vera kan også virke dempende. Men husk høy solfaktor senere i sommer, gjerne sunblock. Edit: glemte å skrive at tilskudd av omega-3 har vist seg å være nyttig hos de som har soleksem. Endret 17. juni 2007 av Blanca
kitekatt Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2007 Du må bruke høy solfaktor heretter på området som er angrepet, helst unngå soleksponering. Soleksem er noe som vil gå over av seg selv, men du må nok regne med at det vil dukke opp senere om du ikke er forsiktig (de fleste har problemer med soleksem 2-3 sesonger). Hydrokortison kan dempe plagene, men man er litt usikker på om nytteverdien er særlig stor. Kjølende kremer med f.eks Aloe Vera kan også virke dempende. Men husk høy solfaktor senere i sommer, gjerne sunblock. Edit: glemte å skrive at tilskudd av omega-3 har vist seg å være nyttig hos de som har soleksem. Ok. Leste nettop nå at man bør bruke fettfri solkrem...noen som kan anbefale en?
Saeria Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Tror man kan finne noe på apoteket. Eucerin har gjerne en solkrem eller spray som er fettfri?
Drua Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Soleksemen min blir verre av solkrem, merkelig nok. Å dekke til er det eneste som får det bort, og smøre med noe avkjølende kan lindre litt. Prøv å ikke klø. Blir herdet utover sesongen jeg da, må alltid være forsiktig med sola på våren, ikke sitte for lenge av gangen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå