Gjest Ferie Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Jeg er student og har en del fattige studentvenner. Nå er det to uker i sommer alle sammen har fri på samme tid, vi er altså 3 stykker. Det er fra 24 juni til 8 juli. Jeg lurte derfor på å dra med meg gjengen på en liten tur ut i verden. Snakket først om restplasser til syden en uke, men det er kanskje litt a4. Jeg sjekket på nette og interrail kan kanskje være noe. Hvis vi besøker de landene her, eller noen av de så kan vi reise for ca 640 kr med tog på 8 dager. her er landene vi kan besøke i den prisen: Bulgaria, Tsjekkia, Den makedonske republikk, Serbia, Slovakia, Slovenia og Tyrkia Vi må selvfølgelig også skaffe oss transport til og fra de stedene. Men det kan vi vel kanskje finne med Norwegian? Det jeg lurer på er om vi klarer å besøke alle de landene på 8 dager, og vil vi bli "ruineret" når det gjelder reise til og fra der billetten gjelder, overnatting og mat? Har dere noen tips til rute og hva som er verdt å få med seg? Noen som har tatt den turen der selv?
*Annie* Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 8 dager blir for kort hvis dere skal besøke alle landene!! Ville heller valgt ut ett eller to av landene, selv om jeg synes 8 dager på interrail er helt latterlig i utgangspunktet... Et alternativ kunne selvfølgelig være å bruke alle nettene på tog, slik at man ikke brukte noe på overnatting - og fikk besøke et nytt sted hver dag.
Gjest _Leela_ Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Interrail er artig selv om 8 dager er litt kort. Men man kan få en fin tur allikevel. Tror jeg ville konsentrert meg om noen av de landene denne billetten gjelder. En annen ting er jo at noen av disse landene ikke har grense til hverandre, dvs du må gjennom land hvor billetten ikke gjelder for å rekke over alt. Tsjekkia og Slovakia ligger for seg selv, det gjør også Bulgaria, Den makedonske republikk, Serbia og Tyrkia. Og Slovenia grenser til ingen av de andre landene. Og skal du gjennom land hvor billetten ikke gjelder koster det ekstra penger. Noen ganger kreves også plassbilletter selv om man har interrailbilletten, men dette er sjelden de store summene. Så jeg ville valgt ut et av "områdene" i tilfelle, f.eks. fly billig ned til Praha eller Bratislava og reise rundt i Tsjekkia og Slovakia. Maten er billig, man kan få overnatting til en grei pris hvis mån tåler å bo på vandrehjem ol, alkohol er billig og holder man seg unna shopping klarer man seg uten mye penger. Ellers er Slovenia et nydelig land, hovedstaden Ljubljana er herlig, muligheter for fine fjellturer og de har også ei lita kystlinje (ikke besøkt den, men gir jo muligheter for badeliv). Kan jo ellers tipse om hva jeg og ei venninne har gjort. Vi bestemmer oss for periode vi vil reise også leter vi opp billige flybilletter. Og så velger vi ut det stedet av de billigste som er mest fristende. Har hatt fine turer med det utgangspunktet. Med bare åtte dager disponibelt kan man fint dra til en by og bruke den som base, dra litt rundt til nabostedene og ellers bare slappe av.
Gjest Gjesten Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Eg ville kanskje anbefale å ta fly til Beograd, og reise derfrå. Norwegian flyr til Beograd, men eg trur de er lovleg seine for å få billettar uansett kva de reiser med. Serbia grenser så vidt eg veit til Bulgaria som grenser til Tyrkia og Makedonia. Det andre alternativet er dei 3 andre landa, truleg lettare å få billeg skyss dit. 8 dagar er jo lite, men de kan nok få oppleve ein del likevel. Og er det det de har som ferie, så er et det de har.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Takk for flotte råd folkens. Dessverre så ser det ut som utgiften med å fly ned dit strekker budjettet litt langt, så med mindre vi klarer å finne billigere fly enn 2-3000 kr pr pers t/r så spøker det litt. Da må det eventuelt bli restplasser eller interrail lengre nord, slik at vi ikke trenger å fly så langt. Det er imidlertid ikke så lett å finne billige fly til Oslo fra Bergen på så kort varsel. Er det mulighet for et slags "interrail" bare i Norge? En billett som varer i f. eks en uke også kan en dra hvor en vil?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Det er imidlertid ikke så lett å finne billige fly til Oslo fra Bergen på så kort varsel. Sett på buss eller tog?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå