Trampe Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Vi drar til Kairo om ei uke, og skal være i 8 dager. Så langt har vi kun planlagt en ting, og det er en utflukt til Giza og Keops-pyramiden. Vi har også lyst til å ta et cruise på Nilen. Men hva mer? Vi mottar gjerne tips fra folk som har vært der! Vi vet det blir forferdelig varmt, men det skal vi nok greie. Vi må bare passe på å drikke nok hele tida. Hva er absolutt must å se i Kairo? Er det noen som har negative erfaringer fra byen?
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Var i Kairo for mange år siden. Leide hester og en guide (ung gutt) og dro på ridetur fra Giza og innover i sahara. Halvdagstur. En herlig ridetur på en sprek araberhest. Leide felucca (liten seilbåt med to unge gutter som mannskap). Vi seilte i 3 dager fra Aswan til Luxor. Sov på dekk, i sovepose under åpen himmel. Nydelig tur med mange opplevelser og mange myggstikk. Tok malariatabletter. Det anbefales ikke å bade i Nilen. Besøk i bydeler uten turisme var spennende, men man bør være forsiktig. Ikke vis lår og skuldre. Bruk gjerne langt skjørt/bukse og bluse. Oppbevar verdisaker trygt. Vær høflig, ydmyk og vis lokalbefolkningen respekt. I Luxor ble vi bla invitert inn til en familie som bodde sammen med sine husdyr i et lite skur ved nilen. Veldig hyggelig familie. Vi fikk servert karkade te og kommuniserte med kroppsspråk. Vi ga barna litt småpenger, fargeblyanter eller en hårstrikk. Det satte de stor pris på. Biltrafikken en vill. Måtte hoppe på og av bussen i fart. Følte at vi kjørte taxi med livet som innsats. Også en fordel å være litt forsiktig med mat drikke. Sjekk av vannflasken er forseglet. Jeg spiste på samme steder som lokalbefolkningen. Fikk litt løs mage, men det gikk helt greit. Kanskje lurt å ta med Immodium hvis dere skulle være uheldige å få diare? God tur!
Elanor Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Det egyptiske museum, er vel egentlig et must å få med seg, selv om jeg forspilte sjansen den gang jeg var i Kairo. Markedet Khan al-khalili er også verdt og oppsøke. Her kan du lete deg frem til Speilkaféen, som er veldig berømt. Og så bør du sette deg ned på en kafé og bestille shisha og tyrisk kaffe.
Ce'Nedra Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Sett av god tid til å gå på Egyptisk museum. Vi hadde bare et par timer på oss, så følte ikke jeg fikk med meg alt jeg ville. Markedet som Elanor nevner, er også spennende å få med seg. Masse flotte varer til gode priser om du er god til å prute Når det gjelder negative erfaringer... Biltrafikken. Det er sinnsykt bråkete der, og jeg holdt på å bli påkjørt da jeg skulle krysse veien. Gikk med nesten konstant hodepine fordi jeg ikke klarte å sove pga. bråket, men så hadde vi jo hotell rett ved veien. Ta med sov-i-ro. Mange barn som tigger, ikke gi dem noe. Jeg klarte ikke la være og fikk en flokk på 20 barn etter meg som prøvde å selge Kleenex. Måtte rømme inn på hotellet. http://www.reiseplaneten.no/IPS?_ips_encod...subMit=S%C3%B8k
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå