Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nylig kjøpt meg terrengsykkel og begynt å få opp kondisen:-) Og så tenker jeg at det kan være lurt å sette seg et mål for å holde oppe motivasjonen for å fortsette å trene, og et slikt mål kan jo være et sykkelritt... Om ikke i år (sannsynligvis ikke), så neste år.

Er det noen som har deltatt i Birken? Hva mener du kreves av forbedredelser/trening, utstyr og selve sykkelen? For meg blir det kun aktuelt å starte i trimklasse, men det er jo morsomt å kunne fullføre uten å måtte telte på halvveien...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nylig kjøpt meg terrengsykkel og begynt å få opp kondisen:-) Og så tenker jeg at det kan være lurt å sette seg et mål for å holde oppe motivasjonen for å fortsette å trene, og et slikt mål kan jo være et sykkelritt... Om ikke i år (sannsynligvis ikke), så neste år.

Er det noen som har deltatt i Birken? Hva mener du kreves av forbedredelser/trening, utstyr og selve sykkelen? For meg blir det kun aktuelt å starte i trimklasse, men det er jo morsomt å kunne fullføre uten å måtte telte på halvveien...

Skrevet

heisann

jeg har syklet birken en gang før. Meldte meg på først og begynte å trene etterpå.... ikke veldig lurt av en utrent person !

Så lurt at du setter deg som mål å sykle birken neste år. men pass på - det er påmelding til høsten og det blir fort fullt (etter bare noen få timer!!!)

Du bør passe på å nok trening så klart. Men også at du har noen timer i strekk på sykkelsetet slik at også rompa klarer turen ;)

Det kan også være lurt å sykle litt i skogen på stier, for litt av løypa er på sti (ikke mye).

Det som stresset meg var bl.a. på stiene hvor alle de som syklet på tid ville forbi fort, følte at jeg var i veien hele tiden.

Ellers så gikk turen greit, til tross for litt dårlig vær (regn). Jeg var redd for å ikke holde helt til mål så jeg tok det veldig med ro - brukte 6 timer på turen.

Når det gjelder utstyr så er vel klær ganske viktig. Sykkelbukse med polstring i baken er et MUST. Ha ekstra klær i sekken, det kan være kaldt over fjellet. Og sykkelbriller er også viktig, det kan sprute stein fra de foran deg og det er ikke godt å fa i ansiktet/øynene....

Jeg brukte sykkelsko og det vil jeg også anbefale. Men dette er det viktig at du prøver på forhånd slik at du er vant til dette, for da sitter bena fast på pedalen.

Heldigvis punkterte jeg ikke på turen, men fikk opplæring på forhånd hvordan man skifter dekk og slange. dette anbefaler jeg, men ellers så fikk jeg beskjed om at det alltids noen som ville stoppe og hjelpe meg hvis jeg trengte hjelp. Men pass ihvertfall på å ha med det utstyret du trenger (ekstra slange, dekk, pumpe etc.)

Det var litt av en opplevele å være med, mye folk langs løypa og jeg har veldig lyst til å sykle den igjen - men da skal jeg begynne å trene først og melde meg på etterpå... :ler:

Håper noe her var til hjelp!

Lykke til ihvertfall når tiden er inne :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar - det var mye nyttig info:-) Høres litt kjipt ut med stier hvor folk vil sykle forbi, men det er jo forståelig at det er sånn. Det er i hvert fall verdt å tenke på så jeg ikke er i for dårlig form eller har for lite kontroll på sykkelen, da blir jeg nok ekstra stressa...

Vet du (eller andre) om andre slike renn enn Birken, med trim/mosjonsklasser? Gjerne i Midt-Norge, og ikke landeveissykling.

Skrevet

Hei! Syklistenes Landsforening har ei oversikt over ulike renn her. Du kan jo sjå om du finn noko interessant der. Dei har også ein kort artikkel om rittførebuing. Elles er det mykje anna som ligg på sidene deira. Forumet på Syklingens verden er også bra.

Skrevet

Har du sjekket på ww.tvk.no og under terreng?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :) Jeg har såvidt kikket på syklistenes landsforbund sine sider, men tenkte ikke på renn akkurat da :ler:

Spennende å sjekke ut hva som finnes av tilbud!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...