Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2007 #1 Del Skrevet 16. juni 2007 Noen her som har gått denne linjen? Den ser meget kul ut og man har veldig mange muligheter, men den har og programmering og jeg er litt usikker på det. Er programmeringen her vanskelig eller ikke, hvilke ting kan jeg gjøre for å sette meg inn i det når jeg ikke har programmert før?(tenkte da for eksempel på hvilke programmeringsspråk jeg kan prøve osv...) http://www.ntnu.no/studier/ingeniorvitenskap-ikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 16. juni 2007 #2 Del Skrevet 16. juni 2007 Du skal iallfall ikke la deg stoppe av programmeringen! Det er ikke noe problem at du ikke har programmert fra før, det er nok de færreste som har det. Undervisningen er lagt opp til at man ikke har programmeringserfaring. Du lærer det du trenger, og får prøve deg i praktiske øvinger, og vil nok finne ut at det er morsomt å programmere! Kan si litt om noen av IT-fagene: Informasjonsteknologi Grunnkurs: Her lærer du å lage en enkel hjemmeside vha HTML og CSS, i tillegg til enten Matlab eller JSP (Vet ikke hva ingvit&IKT har...) Felles for alle 1. årsstudenter, og egentlig et greit og morsomt fag. Obj.orientert programmering: Her lærer du det grunnleggende i programmering, du vil bruke et språk som heter Java. Som sagt trenger du ingen forkunnskaper! Rundt påsketider er det spillprosjekt, studentene deles i grupper, og skriver et valgfritt dataspill. Jepp, du har faktisk lært nok til å klare dette! Algoritmer og datastrukturer: Langt og skummelt navn! Du lærer å søke effektivt, å sortere og om hva som er best å bruke i gitte situasjoner av tabeller, lister, nett osv (Dette er datastrukturer). Systemutvikling: Også et greit fag, du lærer å modellere systemer, bla ved hjelp av noe som heter UML-diagrammer. Datamod. databasesyst: Du lærer å modellere og programmere databaser, ved hjelp av et språk som heter SQL. Det er det fagene jeg har hatt iallfall. Mye av de andre fagene er jo pgså avhengig av hvilken retning du velger innenfor ingeniørfagene. Ikke stress med at du ikke kan programmere iallfall, dette går helt fint!! Hvis du virkelig VIL, ville jeg begynt å lage en liten hjemmeside i HTML og kanskje litt CSS, men som sagt, du lærer det du trenger, og får hjelp av eldre studenter i fastlagte timer. Hilsen Scheherazade, akkurat ferdig siving i datateknikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #3 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg ville ha anbefalt alle jenter å søke seg hit (se linken). Studiene er morsomme, det vil alltid være stort behov og enorme og store lønninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #4 Del Skrevet 17. juni 2007 Selv er jeg gutt og lurer på om denne linjen går under jenter og data?, har lest om det der jenter og data-tingen og vet ikke om jeg jeg orker å gå på et studie hvor jentene blir favorisert med egen lesesal og greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 17. juni 2007 #5 Del Skrevet 17. juni 2007 Selv er jeg gutt og lurer på om denne linjen går under jenter og data?, har lest om det der jenter og data-tingen og vet ikke om jeg jeg orker å gå på et studie hvor jentene blir favorisert med egen lesesal og greier. Niks, det gjør det ikke. Ingvit og IKT ligger under et annet fakultet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #6 Del Skrevet 17. juni 2007 Men man må jo huske på at her blir man vel ikke så spesialisert, så det kan gjøre at man ikke blir så attraktiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 19. juni 2007 #7 Del Skrevet 19. juni 2007 Men man må jo huske på at her blir man vel ikke så spesialisert, så det kan gjøre at man ikke blir så attraktiv. Dette tror jeg ikke er så veldig sant. IKT og ingeniørvitenskap ble dannet på NTNU av etterspørsel fra næringslivet. Man trenger noen som kan være "crossover", det blir viktigere og viktigere. Selvfølgelig trengs det byggingeniører, VVS-ingeniører og programmerere osv. men det er også en reell etterspørsel etter mennesker som kan fylle en informasjons/ konsulentrolle i en bedrift. Om ingen i bedriften vet hva den andre avdelingen snakker om så kommer man hvertfall ingen vei. Når det er sagt så er det i dag svært stort behov for programmerere. Men dette kan endre seg raskt igjen, slik det gjorde for noen år siden. IKT og ingvit er en mye mer spennende utdanning på lang sikt. Da kan man få mer varierte jobber, enn å bare sitte på en stol og pusle med programmeringsløsninger hele dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #8 Del Skrevet 19. juni 2007 Herlige svar dere kommer med! Men er det kun konsulent-selskaper som vil ha disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #9 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg er akkurat ferdig på NTNU, og har gått på ingeniørvitenskap og IKT. Er veldig fornøyd med studiet og tiden på NTNU Som andre har sagt her: du trenger ikke å bekymre deg for programmeringen. Det lærer du mens du går på NTNU. Etter at jeg spesialiserte meg etter 2. klasse har jeg hatt lite programmeringsfag, dette er jo noe du velger selv utifra hva du trives med. Det har ikke vært noe problem å få jobb i hvertfall, jobben jeg har takket ja innebærer heller ikke programmering. Har ikke inntrykk av at vi har vært noe mindre populære enn andre heller, mange som har fått tilbud om flere jobber Vet ikke om du er jente, men er du det oppfordrer jeg deg i hvertfall til å søke! Det trengs flere jenter på linja, og jeg har som sagt hatt det veldig fint her oppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 20. juni 2007 #10 Del Skrevet 20. juni 2007 Herlige svar dere kommer med! Men er det kun konsulent-selskaper som vil ha disse? Langt derifra! Med konsulent-selskap regner jeg med du mener firma som lever av å utarbeide ideer for andre ("tredjepartsfirma"). ("Konsulent" kan jo være så mangt. Det trenger overhodet ikke være en person som sitter og forhandler fram salg av varer/ ideer til andre.) Jeg tror nok mange av de store (og små) selskapene også har bruk for en person som en IKT og ingvit'er. Så tror nok svaret er ganske nei på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 20. juni 2007 #11 Del Skrevet 20. juni 2007 Da kan man få mer varierte jobber, enn å bare sitte på en stol og pusle med programmeringsløsninger hele dagen. Nåja, det er ikke helt slik den gjengse datautdannet jobber heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 20. juni 2007 #12 Del Skrevet 20. juni 2007 Nåja, det er ikke helt slik den gjengse datautdannet jobber heller. Nuvel, jeg kjenner ganske mange datautdannede (ingeniører) som har som hovedoppgave å skrive program store deler av dagen Og dette er ikke jobber som er langt nede på rangstigen heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå