Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Kan man bli tvangsinnlagt etter en anonym bekymringsmelding? Kan man bli tvunget til å ta imot tiltak som for eksempel opphold på daginstitusjon og lignende? Hvor lenge kan man holdes tilbake i en heldøgnsinstitusjon? Dersom man ikke blir innlagt kan man bli tvunget til å ta medisiner og lignende allikevel? Takk for svar.
Gjest Alou Skrevet 16. juni 2007 #2 Skrevet 16. juni 2007 Man kan vel kun bli tvangsinnlagt hvis det er fare for ens eget og andres liv. Etter det jeg har lært kan ingen tvinges til å måtte ta medisiner mot sin vilje, men andre tiltak kan man ikke alltid motsi. (pga. det jeg nevnte over)
Gjest KATTAstrofe Skrevet 16. juni 2007 #3 Skrevet 16. juni 2007 Om bruk av tvang, psykisk helsevernloven
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2007 #4 Skrevet 16. juni 2007 Etter det jeg har lært kan ingen tvinges til å måtte ta medisiner mot sin vilje, men andre tiltak kan man ikke alltid motsi. (pga. det jeg nevnte over) Stemmer ikke. http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html § 4-4. Behandling uten eget samtykke a. Pasienten kan behandles med legemidler uten eget samtykke. Slik legemiddelbehandling kan bare gjennomføres med preparater som er registrert her i landet og med vanlig brukte doser. Legemiddelbehandling kan bare gjennomføres med legemidler som har en gunstig virkning som klart oppveier ulempene ved eventuelle bivirkninger.
Gjest Alou Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Slike behandlingstiltak kan bare igangsettes og gjennomføres når de med stor sannsynlighet kan føre til helbredelse eller vesentlig bedring av pasientens tilstand, eller at pasienten unngår en vesentlig forverring av sykdommen. Det tolker jeg som at det er fare for eget liv.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Som du selv er inne på, det er et tolkningsspørsmål. Jeg vil tro de fleste tolker det dit hen at det vil være aktuelt med medisinering ved akutte situasjoner (alvorlige angstanfall, ulike former for psykose, katatoni osv), noe som ikke nødvendigvis er livstruende men kan falle inn under “stor sannsynlighet kan føre til helbredelse eller vesentlig bedring” uten at det nødvendigvis er sagt at uten medisinering vil det føre til en livstruende situasjon.
Fresi Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Som du selv er inne på, det er et tolkningsspørsmål. Jeg vil tro de fleste tolker det dit hen at det vil være aktuelt med medisinering ved akutte situasjoner (alvorlige angstanfall, ulike former for psykose, katatoni osv), noe som ikke nødvendigvis er livstruende men kan falle inn under “stor sannsynlighet kan føre til helbredelse eller vesentlig bedring” uten at det nødvendigvis er sagt at uten medisinering vil det føre til en livstruende situasjon. Dette er stort sett riktig. Det er en slags avveining mellom pasientens tilstand og manglende utsikt til bedring uten medisinering (blant annet) versus den ulempen tvangstiltaket medfører (som selvsagt stort sett alltid er betydelig). Ved alle former for tvangstiltak i psykisk helsevern (innleggelse på tvangsparagraf, bruk av mekanisk tvang, tvangsmedisinering) skal en informeres om klageadgang til Kontrollkommisjonen, som er den instansen som kan "overprøve" tvangsvedtakene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå