Gjest Puttiplott Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Fikk totalruptupr under fødsel for snart ti mnd siden. Hadde i ettertid store smerter, og måtte inn på sykehus flere ganger. Legene var uenige om hvor "alvorlig" skadet jeg hadde blitt; noen mente jeg var sydd for stramt + granulasjonsvev som kunne skrapes bort, andre mente jeg måtte sys på nytt. Fikk vite jeg måtte opereres, ble lagt i narkose, men det eneste som ble gjort var å skrape vekk arrvev. Etter dette har jeg vært smertefri, MEN... - samleie kan fortsatt være litt smertefult. - "mellomkjøttet" eller hva det heter er fortsatt ganske ømt Men aller verst av alt: - jeg klarer ikke holde på luft (uansett hvor hardt jeg kniper) - jeg klarer ikke holde på diare... (Anatomisk så er endetarmsåpning nå avlang, og ikke rund, om noen lurte...) Dette er en helt fortvilende situasjon for meg, og jeg - som før var både utadvent og glad, sitter nå hjemme dag etter dag, kvir meg for å være sosial i tilfelle. Kjenner jeg blir så stresset ved tanken på å gå ut, at det i seg selv kan fremkalle løs mage... Jeg sliter skikkelig med dette, og orker ikke fortelle dette til noen.. Heller ikke til mannen min, som nå mener at jeg er så "sur og gretten" hele tiden.. Jeg knipier og kniper, men det virker ikke som om det har noen effekt. Hva annet kan gjøres? *Desperat*
Gjest =tentacle= Skrevet 16. juni 2007 #2 Skrevet 16. juni 2007 Dette er en helt fortvilende situasjon for meg, og jeg - som før var både utadvent og glad, sitter nå hjemme dag etter dag, kvir meg for å være sosial i tilfelle. Kjenner jeg blir så stresset ved tanken på å gå ut, at det i seg selv kan fremkalle løs mage... Jeg sliter skikkelig med dette, og orker ikke fortelle dette til noen.. Heller ikke til mannen min, som nå mener at jeg er så "sur og gretten" hele tiden.. Du er nødt til å fortelle dette til mannen din. Det påvirker forholdet mellom dere og det sosiale livet deres utad, og da må han få en forklaring på hva som er galt. Du trenger jo ikke utbrodere i ekstrem detalj, men si noe om at du fortsatt har problemer etter fødselsskaden i lukkemuskelen, og at det gjør deg så stresset og hemmet sosialt. Sett deg inn i mageregulerende kosthold, f.eks få i deg nok fiber. Imodium som hemmer tarmbevegelser, kan gjøre deg tryggere på å ikke få avføring når du skal noe spesielt. Fortsett med knipeøvelser. Snakk med fastlegen din, og sørg for at du er utredet så langt det går (og i hvertfall med innvendig ultralyd av lukkemuskel), få snakket med gynekolog som er spesielt god på dette, om hvordan ting er nå og om det er noe mer du kan gjøre og om hvilke hjelpemidler som finnes. Masse medfølelse oversendes
Gjest =tentacle= Skrevet 16. juni 2007 #3 Skrevet 16. juni 2007 Jeg knipier og kniper, men det virker ikke som om det har noen effekt. Be også om å få kontrollert av fysioterapeut/gynekolog at du gjør knipeøvelsene riktig, mange finner ikke akkurat de rette musklene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå