Gå til innhold

Samiske svigerbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Både samboer og jeg har sameblod i årene, i varierende grad. Du kan se det på samboer, men jeg har mørkeblondt hår og blå øyne og ser så norsk ut som noen. Men kanskje derfor jeg er så lav. ;)

Endret av Tabris
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vilel ha stilt meg skeptisk til både nordlendinger og samer.

Oi, nordlendinger også? Husker det var snakk om en tid da man kunne lese boligleieannonser i avisene med "MRK: nordlendinger ikke ønsket" o.l.

Det er kanskje en kulturell greie? Nordlendinger og folk bosatt i Nord-Norge har kanskje en humor og væremåte som kan virke støtende på sarte sjeler sørpå? Uansett er det gjerne slik at like barn leker best.

Gjest DyneTryne
Skrevet
hadde ikke gjort meg en døyt, da farsiden min er samiske =D

Samme her :-)

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Hadde ikke gjort meg noen ting heller, faren min har giftet seg med en same og jeg har to same-stesøsken.

Men synes det er litt rart at så mange later til å tro at samer bare finnes i nord-norge, som andre her har nevnt bor de fleste i oslo, og det finnes også sør-samer som ikke engang har noen tilknytting til nord-norge. Det er store områder i trøndelag og hedmark bl.a der det er mange samer.

Synes virkelig at det er en merkelig holdning at samer skal være lavstatus, trodde virkelig at slike fordommer var uvanlig nå for tiden.

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Kjenner noen samer, og det eneste som skiller dem fra andre er ytre ting som språk og utseende, og det har liten betydning.

Gjest Marillia
Skrevet
Hvordan hadde du reagert hvis dattera/sønnen din hadde giftet seg med en same? Hva er bra og hva er dårlig med det?

Hadde nok reagert med litt blanda følelser. Det som er bra er at jeg og resten av familien hadde lært den samiske kulturen å kjenne. Det dårlige er at jeg muligens måtte finne meg i at barnet mitt flytter et par dagsreiser unna. Som en hver hønemor håper jeg selvsagt at barna mine finner seg kjærester fra nabobygda! :tunge1:

Gjest Gjest_same_*
Skrevet

Haha.

Som same selv, ble denne tråden passe pussig for meg.

Selve spørsmålet lyser av uvitenhet;

blir som å spørre hvordan du hadde reagert om sønnen din gifta seg med en brunette. Øh.

Og hvis man tenker på en reindriftssame, så er det få igjen av dem, og de lever ikke akkurat på samme måte som før i tida.

Tviler på at noen svigerforeldre i framtida ville reagert negativt på at jeg var same. Betyr bare tilgang til billigere reinkjøtt, for min del.

Gjest Gjest
Skrevet
Tviler på at noen svigerforeldre i framtida ville reagert negativt på at jeg var same. Betyr bare tilgang til billigere reinkjøtt, for min del.

Altså. De jeg kjenner i Oslo - og meg selv inkludert- synes ikke det er spesielt stilig med reinkjøtt! Da hjelper det ikek at det er billigere...

Samer er ikke mye kult. Samen Ante er et skrekksempel på det. Samer...er en merkelig rase som virker rare. Som om de spiser mye spekkfett eller noe. Jeg liker dem ikke.

Skrevet

Same som svigerbarn? Er det et problem?

Skrevet
Samer er ikke mye kult. Samen Ante er et skrekksempel på det. Samer...er en merkelig rase som virker rare. Som om de spiser mye spekkfett eller noe. Jeg liker dem ikke.

:ler:

Utrolig morsom tråd, det kommer opp mye grums når man roter i havet av fordommer i dette landet.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan ikke si det hadde gjort meg noe... Jeg har riktignok ikke barn, men i en tenkt situasjon - da ville jeg jo gått ut fra at barnet mitt valgte en person han eller hun følte seg vel sammen med, og hadde verdier, interesser o.l felles med.

Jeg kjenner flere som er "litt" samiske, og det er da ingenting rart med dem... Og de "rene" samene jeg har møtt (sørsamer) som lever delvis tradisjonelt ennå, har vært veldig oppegående og bevisste folk, så jeg hadde igrunn vært fornøyd om barnet mitt fikk "fanget" en slik :)

Om ungen min velger en dott eller drittsekk av en ektefelle ville jeg selvsagt ikke vært like glad, men ser ikke at sannsynligheten er større for dette om den utvalgte kommer fra norsk eller samisk kultur.

Gjest -eline-
Skrevet
Altså. De jeg kjenner i Oslo - og meg selv inkludert- synes ikke det er spesielt stilig med reinkjøtt! Da hjelper det ikek at det er billigere...

:legrine:

...det er mye rart der ute! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Håper det slår dere at gjester kan tulle litt?

Grumset er nok litt overdrevent og har ikke rot i virkeligheten. Det er nok bare tull som man egentlig ikke mener. ;)

Når det er sagt: påfallende mange samer i denne tråden. Jøss. :overrasket:

Skrevet
Håper det slår dere at gjester kan tulle litt?

Grumset er nok litt overdrevent og har ikke rot i virkeligheten. Det er nok bare tull som man egentlig ikke mener. ;)

Hadde tråden ligget inne på Skråblikk hadde jeg nok tenkt så. Ellers tviler jeg ikke på at meningene som eventuelt er uttalt ironisk faktisk er oppfatningene til enkelte.

Skrevet

Det ville jeg ikke hatt problemer med. Faktisk hadde det vært veldig rart om jeg hadde problemer med det, ettersom jeg har endel samiske forfedre.

*står frem som nok en blandingssame*

Husker noen den samiske caféen som lå i Vika for noen år siden? Tror den het noe a la "Sami galleri og café"... Var veldig god mat der!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg liker ikke finnmarkinger generelt, spesielt de fra Alta. De er slue snyltere de aller, aller fleste jeg har møtt!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke liker samer. De virker tunge - både i vekt og til sinns. Og jeg synes der er ganske vulgære og grove i både trekkene og i væremåten.

Skrevet

Dere som sier at de fleste samer bor i Oslo; nøyaktig hva tror dere det vil si? Slik jeg opplever det legger mange forskjellige betydninger i det der, og mange innbiller seg at det bor flere samer i Oslo enn i noe annet område i landet.

Det heter seg nemlig sånn, hvis vi skal være konkrete, at det bor flere samer i Oslo enn noen annen kommune i Norge. Og det er jo logisk nok, siden de samiske kommunene i landet er ganske små. Må bare si det, slik at ikke noen innbiller seg at over halvparten av Norges samer befinner seg i Oslo - flesteparten befinner seg nemlig i Finnmark (ja, mange tror at over halvparten bor i Oslo fordi de tolker setninga sånn). Av Norges 40 - 50 000 samer (pluss/minus) er det 5-7000 som bor i Oslo. Så vet dere det.

For å svare på spørsmålet og bevege med nærmere topic; siden jeg er same selv ville det ikke gjort meg noenting om mine eventuelle svigerbarn var samer - siden mine eventuelle barn uansett også vil være samer. Bryr meg forsåvidt ikke så veldig om mine svigerbarn er asiatere heller, nasjonalitet provoserer meg ikke så veldig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fått høre at min tippoldemor var same :legrine: Det synes jeg var utrolig bra. Kanskje derfra jeg har mine høye kinnben, eller kanskje ikke :sprettoy:

Uansett, en same til svigerbarn er tipp-topp det.

Skrevet

Samer, innvandrere, sunnmøringer og KRF-velgere er alle samme ulla...

Send dem tilbake ...eh....dit de kommer fra....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...