Gå til innhold

Samiske svigerbarn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvordan hadde du reagert hvis dattera/sønnen din hadde giftet seg med en same? Hva er bra og hva er dårlig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes samisk kultur virker så interessant at jeg nok hadde måtte tatt meg i å ikke komme med et "forhør" av spørsmål. ;) Ellers kan jeg ikke se noe som automatisk sett skulle vært negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Jeg er ikke fra Nord-Norge og vet for lite om samisk kultur til å ha peiling på hva det ville innebære. Måtte funnet ut av det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg synes samisk kultur virker så interessant at jeg nok hadde måtte tatt meg i å ikke komme med et "forhør" av spørsmål. ;) Ellers kan jeg ikke se noe som automatisk sett skulle vært negativt.

Samme her. Jeg hadde nok spurt en del, av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvordan hadde du reagert hvis dattera/sønnen din hadde giftet seg med en same? Hva er bra og hva er dårlig med det?

Jeg ville ikke ha likt det. Jeg ville hs bekymret meg for at deres barn ble lavere og tykkere enn nordmenn, og for at de fikk rare ansikter med skjeve øyne. Samene ser annerledes ut og jeg synes ikke det høres spesielt sunt ut å spise reinsdyr til frokost, lunch, middag, og kvelds.

Jeg ville ha tenkt at det medfører lavstatus for familien hvis det kom samer med samegener og navn inn i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha likt det. Jeg ville hs bekymret meg for at deres barn ble lavere og tykkere enn nordmenn, og for at de fikk rare ansikter med skjeve øyne. Samene ser annerledes ut og jeg synes ikke det høres spesielt sunt ut å spise reinsdyr til frokost, lunch, middag, og kvelds.

Jeg ville ha tenkt at det medfører lavstatus for familien hvis det kom samer med samegener og navn inn i familien.

Hvis du er representativ for familien, kan det neppe medføre til lavstatus for familien hønsehjerne uansett hvem man får inngiftet :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Hadde ikke gjort meg noe det, men håper de ikke ønsker at jeg skal betale for bryllupet om de skal feire på ekte samisk vis ;)

(forklaring finnes i feks. tredje avsnittet her) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Hvis du er representativ for familien, kan det neppe medføre til lavstatus for familien hønsehjerne uansett hvem man får inngiftet :ler:

:hoho::klappe:

Hadde mitt barn giftet seg med en same ville jeg sett det som en gyllen anledning til å lære mer om samisk kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:hoho::klappe:

Hadde mitt barn giftet seg med en same ville jeg sett det som en gyllen anledning til å lære mer om samisk kultur.

Jeg synes ikke samisk kultur og levemåte virker spesielt interessant så jeg er nok ikke enig. Levesettet virker ensporet og kjedelig.

Vår familie er noksåp urbane så tror ikke samer ville passet bra inn. Selv om det bor flest samer i Oslo tror jeg ikke det gjør dem mer urbane. Jeg vilel ha stilt meg skeptisk til både nordlendinger og samer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle samer (og halvsamer som meg selv) i Norge så er det bare en liten brøkdel som driver med reindrift og er flyttsamer.

Samer er ikke en ensartet gruppe.

Dessuten: hva er galt med skjeve øyne? Jeg har både høye kinnbein og skjeve øyne. Gjør meg ikke styggere, tvert imot ;)

Det er ingen som spiser reinkjøtt til alle måltider i løpet av en dag. Ærlig talt! :ler:

Tørka reinkjøtt er forresten utrolig godt.

Endret av vsn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

tror det kunne blitt interessant. jeg så litt av tv-programmet "kos og kaos", hvor en samefamilie ble fulgt. det som var befriende var at de var mer laidback. spesielt ift maten, de var ikke nødt til å ha fellesmåltider hele tida, de laga seg mat hver og en når det passa seg. (så det har jeg faktisk tatt til meg.. :sjenert: litt godt å ikke rushe hele tida, at det skal klaffe for alle på slaget 5 liksom.)

ellers er jeg "vant" med samer, da jeg har bodd i finnmark, men bare på s-laget, aldri kjent noen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg har både høye kinnbein og skjeve øyne.

Du mener det er et samisk trekk å ha høye kinnben?

Da tror jeg du har misforstått litt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøsamen
Jeg ville ikke ha likt det. Jeg ville hs bekymret meg for at deres barn ble lavere og tykkere enn nordmenn, og for at de fikk rare ansikter med skjeve øyne. Samene ser annerledes ut og jeg synes ikke det høres spesielt sunt ut å spise reinsdyr til frokost, lunch, middag, og kvelds.

Jeg ville ha tenkt at det medfører lavstatus for familien hvis det kom samer med samegener og navn inn i familien.

Det e vel ikke nåkka rart det e krig i værden når ænkelte har sånne meininga.Det hær e vel en person som bare får me sæ halvparen av ka som skjer vil æ tru. Nåkka så uvitanes skal du leite længe ætter. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha likt det. Jeg ville hs bekymret meg for at deres barn ble lavere og tykkere enn nordmenn, og for at de fikk rare ansikter med skjeve øyne. Samene ser annerledes ut og jeg synes ikke det høres spesielt sunt ut å spise reinsdyr til frokost, lunch, middag, og kvelds.

Jeg ville ha tenkt at det medfører lavstatus for familien hvis det kom samer med samegener og navn inn i familien.

Hvilken verden lever du i da??? :roll:

Tror jeg ville sett positivt på det jeg, tror ikke dagens ungdommer hadde møtt så alt for store forskjeller. Og som mange sikkert vet, så er det flest samer i Oslo. ;) Dessuten, som flere sier her, ville jeg sett på det som en gyllen mulighet til å lære mer om det samiske språket og kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blaze

Jeg er fra finnmark og kjenner mange samer, "halvsamer" osv...

Nå er det slik at det er faktisk meget få som bare flytter rundt på vidda fra gamme til gamme....

Samer er helt vanlig folk som tilfeldigvis snakker et annet språk og har en annen nasjonaldrakt. Det finnes selvfølgelig noen ekstreme.

Men det finnes det jo i alle kulturer. Er så utrolig lei den oppfatningen av samer som enkelte har. Nå er det en gang slik at de ikke bor i telt, spiser rein til alle måltider, joiker dagen lang og har rein som husdyr og eneste framkomstmiddel.

Og jeg tror strengt talt ikke at noen barn blir mobbet får å være same, barna i dag er ikke som foreldrene og takk gud for det.

Er foresten ikke same selv bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner en same, og han er den mest trendy og urbane personen jeg vet om. De fleste samer i Norge bor i Oslo-området, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha likt det. Jeg ville hs bekymret meg for at deres barn ble lavere og tykkere enn nordmenn, og for at de fikk rare ansikter med skjeve øyne. Samene ser annerledes ut og jeg synes ikke det høres spesielt sunt ut å spise reinsdyr til frokost, lunch, middag, og kvelds.

Jeg ville ha tenkt at det medfører lavstatus for familien hvis det kom samer med samegener og navn inn i familien.

Hihi, dette var morsomt. Jeg er gift med en same som rager 1,85 cm over bakken. Barna våre er utrolig nydelige med flotte mandelformede øyne, som alle har kommentert siden de var nyfødte. Mannen min er forsåvidt vegetarianer. For min familie med håndverkere og servitører, tror jeg ikke noen har sett på det som lavstatus å få denne bedriftlederen inn i familien. Hihi, så morsomt at vi kan være så forskjellige her inne, bo i samme land og ha så utrolig forskjellige oppfatninger av ting.

-----

For noen av oss som bor i Nord-Norge virker kanskje problemstillingen litt merkelig, det skal i enkelte strøk av denne landsdelen godt gjøres å finne seg en make som ikke er av samisk opphav, sammenblanding har skjedd i "alle" årtier. Da er det kanskje annerledes sørpå, der kulturene ikke har eksistert så nært hverandre så lenge som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...