Gå til innhold

coloskopi

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har tatt dette? jeg tok denne uken og det var svært ubehagelig. Jeg har visst så kompliserte tarmer at selve us tok over èn time! Har også tatt gastroskopi, men det var mye bedre i forhold. Ville bare høre andres erfaringer med coloskopi..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg skulle egentlig tatt gastroskopi OG coloskopi, men heldigvis så "slapp" jeg coloskopien. Gastrolegen fant ingenting i tarmene mine og ut i fra mine symptomer mente han det ikke var nødvendig.

Nå angrer jeg litt fordi jeg ikke har funnet det ut, men vet ikke om jeg skal stole på legen eller ta sjansen. Hvorfor synes du det var ille?

Jeg synes heller ikke gastroskaopi var ille - men så ba jeg om litt valium da! ;)

Endret av Alou
Skrevet

Jeg har tatt både koloskopi og gastroskopi, og hadde STORE problemer med koloskopien fordi tarmene mine var veldig "krappe" og såre, men det gikk greit nok egentlig, tok nesten 1 time på meg også fordi de måtte stoppe opp underveis og kjøre på med smertestillende i veneflon.

Ikke noe som frister til gjentakelse, men var ikke noe skummelt, og nødvendig var det jo :)

Gjest Gjest
Skrevet

På gastroskopi undersøker man bare magesekk og tolvfingertarm. Tar evt vevsprøver. De fant ingenting hos meg, derfor ville de undersøke endetarm og tykk/tynntarm. Jeg syntes det var ille fordi mine tarmer var så kompliserte. Det var vanskelig for legen å "komme til", derfor holdt han på så lenge. Jeg fikk to sprøyter underveis i us, men jeg syntes ikke de hjalp særlig. Men jeg ble fortalt at dette var svært unormalt. Vanligvis tar det mellom 10 og 30 min. (hos meg 65 min!)Jeg ble også fortalt at gastroskopi normalt er verre enn coloskopi. Så hvis du klarte det, tror jeg det vil gå fint med deg. Jeg vil anbefale deg å gjøre det hvis du har plager med mage/tarm. greit å forsikre seg om at alt er ok:). Jeg venter nå på svar på vevsprøver de tok fra tarmen.

Skrevet

Jeg har fått henvisning for koloskopi, men har ikke kontaktet dem enda (må kontakte selv) fordi jeg gruer meg til å få en lang slange opp i rompa og videre langt inn i tarmen. Kan se for meg at det vil bli svært ubehagelig. Tok gastroskopi for noen år tilbake, det var veldig ubehagelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Syns ikke coloskopi var noe ille jeg!Hadde gruet meg masse på forhånd, men ble dopet bra ned,så jeg greide å slappe av og det gikk helt fint.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med forrige gjest, med litt ( :sjenert: ) dop var det ikke så ille, selv om tarmen var veldig syk. Tror det varierer veldig fra person til person hvordan det føles. Poenget er vel at dersom man har fått henvisning til en slik undersøkelse, så er det en grunn til det og da burde man holde ut den eventuelle smerten for å finne ut hva som er galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...