Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #41 Skrevet 19. juni 2007 Edit: å begrunne matservering med reising, øving og rigging blir litt vel dumt. Dette er jo inkludert i prisen slik utdanning er "inkludert" i timelønnen for vanlige arbeidstakere. Poenget var at du ga utrykk for at man burde skjemmes over å både ta noen tusen (ojoj) for spillejobben og i tillegg ha kontraktfestet et måltid, som om det var noe grådig ettersom de tjener "så bra". Dessuten er det ganske irrelevant å nevne arbeidsmiljøloven, pauselovgivning og arbeidstaker all den tid musikeren stort sett er selvstendig næringsdrivende i slike oppdrag. Som blondie65 påpeker er det kontrakten mellom musiker og oppdragsgiver som gjelder, ikke hva praksis på den ene eller andre arbeidsplassen rundt om er. Jeg vil tro det finnes standardkontrakter foreslått av Musikerforbundet, men jeg vil tro at endel av punktene er mer knyttet til anbefalinger, sedvane og hva som er levelig for folk å forholde seg til over tid i en jobb, enn akkurat om man dør eller blir yrkeshemmet om man synger i bryllup hos noen sunnmøringer i ny og ne. Som oppdragsgiver kan man fint velge om man godtar kontrakten som den er, eller ei. Jeg vil tro det stort sett er lite problematisk å kjøpe inn en grandiosa eller tre og legge i kjøleskapet på kjøkkenet i lokalet, og la musikerne ordne seg selv. Foregår bryllupet på en restaurant vet jeg ikke hvordan man løser det, men det lar seg sikkert gjøre uten å kjøpe ekstra treretters kuverter...
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #42 Skrevet 19. juni 2007 Men kjære vene, jeg går i alle fall ut i fra at mannen regner alt dette inn i prisen. Lengre reisevei, høyere pris, enkel matematikk. Rigging av utstyret er en del av jobben det også. De jobber heller ikke overtid uten å få betalt for det. I alle fall ikke han vi har leid inn, mat er ikke nevnt i kontrakten men overtidsbetalt er. Det er jo heller ikke poenget men at det er en grunn til at de ber om mat, og at de trenger mat. Det jeg synes er merkelig er jo at folk reagerer på at de ber om mat når de "bare" skal spille i 5 timer. Når det å ikke ville gi de mat berunnes med at de ikke jobber så lenge og at de derfor får klare seg uten prøver jeg ganske enkelt å forklare at det ikke er fullt så enkelt.... Hvis de sier at de ikke ønsker mat er det jo ganske eneklt, men ber de om det bør man jo regne det som en del av prisen på musikken istredenfor å klage over at de forferdelige og frekke musikkerne krever mat når de "kun" jobber så sålenge og tar en forferdelig høy pris på dette. De kunne jo heller velge å legge på en resturantmiddag per person i prisen så kunne man velge selv....
Gjest Lund Skrevet 21. juni 2007 #43 Skrevet 21. juni 2007 Det er jo heller ikke poenget men at det er en grunn til at de ber om mat, og at de trenger mat. Det jeg synes er merkelig er jo at folk reagerer på at de ber om mat når de "bare" skal spille i 5 timer. Når det å ikke ville gi de mat berunnes med at de ikke jobber så lenge og at de derfor får klare seg uten prøver jeg ganske enkelt å forklare at det ikke er fullt så enkelt.... Hvis de sier at de ikke ønsker mat er det jo ganske eneklt, men ber de om det bør man jo regne det som en del av prisen på musikken istredenfor å klage over at de forferdelige og frekke musikkerne krever mat når de "kun" jobber så sålenge og tar en forferdelig høy pris på dette. De kunne jo heller velge å legge på en resturantmiddag per person i prisen så kunne man velge selv.... Skal kjøpe en pizza
tingeling Skrevet 21. juni 2007 #44 Skrevet 21. juni 2007 Lurt å kjøpe inn pizza. Selv har jeg ikke noe problem med at de skal ha mat, det var også kontraktsfestet når jeg giftet meg for en del år siden. Men siden vi ikke hadde tenkt på hva de skulle spise, så hadde de likegodt bestilt hver sin fulle bryllupsmeny (1200,- pp) når de kom. var litt sur for det. (Dessuten var musikken en skuffende affære, men det er en annen historie) tingeling
Malama Skrevet 22. juni 2007 #45 Skrevet 22. juni 2007 Vi har endt opp med at de får bryllupsmiddag. Kjøkkenet varmer den til dem i micro, for de kommer jo etter at vi har spist. (de skal spille til festen, ikke til maten) Problem solved.
Gjest Lund Skrevet 22. juni 2007 #46 Skrevet 22. juni 2007 (endret) Vi har endt opp med at de får bryllupsmiddag. Kjøkkenet varmer den til dem i micro, for de kommer jo etter at vi har spist. (de skal spille til festen, ikke til maten) Problem solved. Vi har bestemt å ha pizza til de to som skal spille til middagen og utover kvelden.De får også kaker og kaffe Endret 22. juni 2007 av Lund
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå