Gjest lillelou Skrevet 17. juni 2007 #21 Skrevet 17. juni 2007 Jeg syns det rett og slett er vanlig høflighet å tilby musikerne noe å spise. I det minste en pølse eller to, suppe eller lignende.
Sun Mei Skrevet 17. juni 2007 #22 Skrevet 17. juni 2007 Det kan jo hende at han spiser litt før han begynner da. Men, herregud, jeg bare forteller hva som er vanlig ved kontraktsfestet musikk. Hva dere velger å stramme inn på er ikke min sak
Sun Mei Skrevet 17. juni 2007 #23 Skrevet 17. juni 2007 Jeg syns det rett og slett er vanlig høflighet å tilby musikerne noe å spise. I det minste en pølse eller to, suppe eller lignende. Amen
Frey Skrevet 17. juni 2007 #24 Skrevet 17. juni 2007 Musikere og DJ's er ikke i en særklasse nå det gjelder arbeidsmiljøloven, altså må unntak fra denne spesifiseres i kontrakten slik det tydeligvis er gjort it ts' tilfelle. Ellers er det rett og slett ikke vanlig med matpause med servert middag ved en så kort arbeidsøkt. Jeg hadde skjemtes over meg selv dersom jeg hadde forlangt noe lignende jeg. Jeg skal ha x antall tusen for en jobb som tar fem timer og i løpet av den tiden skal jeg ha matpause og dere skal spandere maten liksom. Det blir for dumt..
Alsana Skrevet 17. juni 2007 #25 Skrevet 17. juni 2007 Arbeidsøkta er kanskje kort, men så skal det gjerne litt øving til før sjølve oppdraget. Dei er vel såpass rutinert at dei et før dei kjem, men skal ein vere på jobb og spele i fem timar i strekk utan pause må ein kanskje rekne med litt synkande kvalitet på musikken etter kvart. Bryllaupsmiddag er neppe naudsynt, men eit tilbod om nattmat eller kaker når maten likevel står framme trur eg dei fleste vil setje pris på.
Ray Skrevet 18. juni 2007 #26 Skrevet 18. juni 2007 Vi skal ha et band med 4 stk som skal spille litt taffelmusikk under middagen og spille til dans fra ca 20-02. Skal betale 15 000,- og de skal selvfølgelig få middag og så mye drikke de vil Trodde det var vanlig under bryllup. At de som hjelper dere til at dagen skal bli perfekt får tilbud om mat og drikke, men det virker jo ikke slik her
Malama Skrevet 18. juni 2007 #27 Skrevet 18. juni 2007 Våre to spillemenn kommer ikke før klokka ti de da, og skal spille til 2, dvs, de spiller i 4*45 minutter, og har pauser (men da har de med "annen musikk" så det blir ikke stille. Jeg tenkte liksom at de ikke kommer sultne, og vi serverer altså suppe ved midtnatt sånn ca, så da kan de få spise sammen med oss, tenkte jeg. Og altså evt få et kakestykke når de kom om de vil, siden de skal begynne å spille når vi har spist kaker. Om de skulle vært der under middagen så ville jeg nok servert dem middag også (dog etter at vi hadde spist kanskje, og ikke sånn at de skulle spise i tre timer...) siden de da måtte være der mye lenger. Så, ja, våre har kontraktsfestet at de skal ha mat, men jeg synes at for fire timers arbeide er vel egentlig suppe halvveis i oppdraget å regne som at de får mat? De kommer da vel ikke sulten på jobb, uansett hva slags særstilling de har? (men, for all del, vi skal spørre dem hva de skal ha... og de skal få det de krever, men dyre er de (våre er bokket gjennom byrå, de jobber ikke svart) så jeg synes det er litt uhørt om de kommer på jobb sulten og forventer middag før de begynner....)
Gjest Lund Skrevet 18. juni 2007 #28 Skrevet 18. juni 2007 Enig med lillelou igjen. Et ordentlig varmt måltid bør de bli tilbudt. Og treretters meny er ikke nødvendig. Kjøpe en pizza da?
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2007 #30 Skrevet 18. juni 2007 Jeg trodde også det var vanlig å tilby musikere mat hvis de spilte en stund, selvsagt ikke 3 retters men kanskje restene, eller noen smørbrød eller liknende. Faren min har så lenge jeg kan huske spilt i selskap, bryllup bursdager, på danseresturanter osv. De får stort sett mat før de begynner. gjerne fordi de er der en stund før for å sette opp utstyr, noe som kan ta litt tid, og som ikke akkurat kan gjøres under middagen. I tilegg har jeg aldri hørt om musikkere som kan slutte å spille til avtalt tid. ofte blir middagen forsinket, gjestene vil danse lenger osv... Da er det jo greit å ha spist noe.... Innbiller meg dessuten at de bruker fryktelig mye energi når de spiller, hvis man ser nærme på de når de går av scenen er de jo gjerne drivbløte av svette..... Men tror ikke det er noe de krever....
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #31 Skrevet 19. juni 2007 Jeg hadde skjemtes over meg selv dersom jeg hadde forlangt noe lignende jeg. Jeg skal ha x antall tusen for en jobb som tar fem timer og i løpet av den tiden skal jeg ha matpause og dere skal spandere maten liksom. Det blir for dumt.. Veldig enig! Vår får dog pølser og lompe som de andre til nattmat.
panda Skrevet 19. juni 2007 #32 Skrevet 19. juni 2007 Kanskje musikerne trenger litt påfyll av energi utover kvelden? Etterpå vil de kanskje ha mer og gi fra scenen. Tror jeg hadde servert mat, men ikke nødvendigvis bryllupsmenyen. Noen rundstykker, pizza eller noe av nattmaten vil vel holde. De fleste musikere møter opp tidlig i lokalet for å sette opp utstyret, så det kan bli en lang dag for dem.
Sun Mei Skrevet 19. juni 2007 #33 Skrevet 19. juni 2007 I tilegg har jeg aldri hørt om musikkere som kan slutte å spille til avtalt tid. ofte blir middagen forsinket, gjestene vil danse lenger osv... Da er det jo greit å ha spist noe.... Innbiller meg dessuten at de bruker fryktelig mye energi når de spiller, hvis man ser nærme på de når de går av scenen er de jo gjerne drivbløte av svette..... Men tror ikke det er noe de krever.... Du bestiller jo musikk fra et klokkeslett til et klokkeslett og da er det jo ikke musikeren sin feil om dere blir forsinket.
ashera Skrevet 19. juni 2007 #34 Skrevet 19. juni 2007 (endret) Det er helt vanlig at musikere får mat i tilknytning til spillejobber - de fleste har det i kontrakten (har musikere i familien, så dette er noe jeg vet helt konkret). Det vil bli sett på som svært gnient hvis dere ikke serverer noe. Treretters bryllupsmeny er ikke nødvendig, men noe mettende må dere tilby. Pølser, pizza eller nattmat samt kaker er helt ok. Endret 19. juni 2007 av hera
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #35 Skrevet 19. juni 2007 Når vi betaler så mye for noen timers jobb så faller det meg ikke inn at han skal ha matpause (pause ja, men ike matpause som tar mye lengre tid) og at jeg i tillegg til de flere tusen han skal ha for jobben skal betale for maten i tillegg nei. Vanlige folk som jobber får heller ikke mat betalt av arbeidsplassen vanligvis. Musikere omfattes vel også av arbeidsmiljøloven, og § 10-9 sier "Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer." Jeg går da ut ifra at mannen har spist før han kommer. Det er da rett og slett latterlig at vi skal servere mannen middag kl 11-12 om kvelden når han bare skal være der i fem timer. (Han har heller ikke noe slik klausul i kontrakten så jeg går ut ifra at det er irrelevant i vårt tilfelle uansett.) Man er vel strengt tatt ikke arbeidstaker om man er selvstendig næringsdrivende musiker. Da forholder man seg til det som står i kontrakten, og som begge parter er enige om. Står det mat, så serverer man et eller annet (vil også mene det er unødvendig med full treretters, men noe av nattmaten e.l), står det ikke, så tenker man ikke på det. Vanskeligere er det ikke. Når det er svart gjør man som man vil, skulle jeg mene.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #36 Skrevet 19. juni 2007 Musikere og DJ's er ikke i en særklasse nå det gjelder arbeidsmiljøloven, altså må unntak fra denne spesifiseres i kontrakten slik det tydeligvis er gjort it ts' tilfelle. Ellers er det rett og slett ikke vanlig med matpause med servert middag ved en så kort arbeidsøkt. Jeg hadde skjemtes over meg selv dersom jeg hadde forlangt noe lignende jeg. Jeg skal ha x antall tusen for en jobb som tar fem timer og i løpet av den tiden skal jeg ha matpause og dere skal spandere maten liksom. Det blir for dumt.. Som andre har nevnt her, en spillejobb er ikke BARE timene det tar å stå på scenen. Det er øving, reisevei - noen ganger ganske lang, kanskje ikke lett tilgjengelig servering av mat i nærheten, man FÅR ikke de tusenlappene rett i lomma når jobben blir gjort hvitt/med kontrakt, da betaler man høy skatteprosent, har dårlige sykelønnsordninger, ingen betaler arbeidsgiveravgift for en osv. Det er vel ikke noe å skjemmes over at det er vanlig å ha med et måltid i kontrakten, og vanlige arbeidstakere får stort sett diettpenger når de er på reise... Men så klart, står det ikke i kontrakten, eller man gjør det svart, har man selvsagt ikke rett på mat, og da får arranøren gjøre som de vil uten å bekymre seg for om de gjør noe feil.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2007 #37 Skrevet 19. juni 2007 Jeg synes det er morsomt at folk kommer dragende med arbeidsmiljøloven i den ene håndens mens de bryter skatte og mva loven med den andre ved å betale musikerne svart. Det må være dagens mest hyklerske. Det er ikke bare lover som gjelder - det er faktisk også noe som heter tariffavtaler og sedvane. Siden noen var så raskt ute med å nevne hvordan det er i restaurantbransjen, tillater jeg meg å nevne at tariffavtalen til hotell og restaurant sier at arbeidsgiver skal servere et varmt måltid før vakten tar til. Det er bare kontrakten mellom oppdragsgiver og musiker som avgjør om dette måltidet skal være inkludert i lønnen eller om det evt. er noe musikeren må betale for. Uansett synes jeg det er smålig når man allerede har fått en musiker på "billigsalg" til 5.000 å ikke servere mat.
Frey Skrevet 19. juni 2007 #38 Skrevet 19. juni 2007 (endret) Jeg synes det er morsomt at folk kommer dragende med arbeidsmiljøloven i den ene håndens mens de bryter skatte og mva loven med den andre ved å betale musikerne svart. Det må være dagens mest hyklerske. Vi betaler ikke mannen svart heller vi da, selv om det muligens er vanlig for dere andre. Hotell og restaurantbransjens tariffavtaler er vel mindre relevant for musikere enn arbeidsmiljøloven også vil jeg tro. Han hadde vel fått mat han og dersom vi hadde servert mat etter hans ankomst, men vi serverer bare kaker etter det. Vi skal ikke ha nattmat. At noen da mener vi skal få kjøkkenet til å lage noe eget spesielt for ham får de bare mene. Det står ingenting i kontrakten om at han skal ha mat, så må han spise i løpet av de timene får han ta med seg matpakke. Edit: å begrunne matservering med reising, øving og rigging blir litt vel dumt. Dette er jo inkludert i prisen slik utdanning er "inkludert" i timelønnen for vanlige arbeidstakere. Endret 19. juni 2007 av Frey
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #39 Skrevet 19. juni 2007 må innrømme at jeg synes det er merkelig at noen har så store problemer med å skulle servere noen musikkere litt mat, Hvor mye kan det koste å servere dem rester fra bryllupsmiddagen, noen smørbrød, eller liknende. Hvis det er slik at de fleste musikkere regner det som vanlig å få et slikt måltid må man jo annta at de regner det for nødvendig å ha en pause for å spise. De er vel de beste til å avgjøre om de trenger mat eller ikke. siden de fleste får dette før de beggynner må de jo reise hjemmefra før de egentlig behøver hvis det er slik noen tydeligvis anntar: at de kun jobber de timene de faktisk står på scenen. Hvor mange av dere ville dratt hjemmefra 1 1/2 time før dere egentlig måtte for å dra på en jobb hvor dere får servert rester, eller noen smørbrød ( som ofte er realiteten) HVis dere spør hvor lang tid musikkerne egentlig bruker på å reise, sette opp instrumenter, vente på at dere skal bli klare, spille, spille på overtid, rydde ned instrumentene igjen, og så reise hjem ,så vil jeg tro at de fleste får høre at det tar langt mer enn de 5 timene dere tenker på som jobb.
Frey Skrevet 19. juni 2007 #40 Skrevet 19. juni 2007 Men kjære vene, jeg går i alle fall ut i fra at mannen regner alt dette inn i prisen. Lengre reisevei, høyere pris, enkel matematikk. Rigging av utstyret er en del av jobben det også. De jobber heller ikke overtid uten å få betalt for det. I alle fall ikke han vi har leid inn, mat er ikke nevnt i kontrakten men overtidsbetalt er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå