Gjest Lund Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Jeg skal ha noen som skal spille i mitt bryllup,det er tre stk.Må jeg kjøpe mat for dem.Menyen 750kr,syns det er dumt.Jeg skal jo bet dem 5000kr .
Amadea Skrevet 16. juni 2007 #2 Skrevet 16. juni 2007 Det kommer jo an på når de kommer. Hvis de er med hele tiden tror jeg det er vanlig å spandere mat. Hvis de kommer först etter middagen, til dansen, så har de vel allerede spist?
Gifteklar:) Skrevet 16. juni 2007 #3 Skrevet 16. juni 2007 Regner med de skal spille noen timer, og i hvert fall tar en liten pause. Da tror jeg de vil sette pris på noe påsmurt, og brus/kaffe i hvert fall. Trenger vel ikke å spandere på dem bryllupsmiddag, når det vil koste dere så mye. De som skal spille til oss får av middagsmaten hvis de vil, men vi betaler ikke per kuvert, vi kjøper inn maten selv og leier inn kokk. Regner med det blir mer enn nok rester.
Malama Skrevet 16. juni 2007 #4 Skrevet 16. juni 2007 Våre har i avtalen at de skal ha mat. De kommer først lenge etter middagen, etter kakebordet faktisk, men skal være der i noen timer, og vil ha mat. Vi skal nå høre med dem, om det "holder" med nattmaten som serveres to timer etter de kommer, eller om de skal ha middag først, før de begynner å spille kanskje? Jeg synes det er noe unødvendig å kreve middag, når de fåt nattmat (suppe og brød) og skal være der i ca 4 timer (kaker kan de selvsagt også få, så mye de måtte ønske) men kontrakta sier helt klart at de skal ha mat, så... vi får vel gi dem det de skal ha.
Sun Mei Skrevet 16. juni 2007 #5 Skrevet 16. juni 2007 Det er vanlig at musikere har kontraktsfestet at de skal ha mat på spillejobb. Det betyr ikke dermed at de må ha full bryllupsmeny.
Malama Skrevet 16. juni 2007 #6 Skrevet 16. juni 2007 Sant nok, men om de skal ha middag, eller om kaker når de kommer, og nattmat om et par timer "holder" er jeg noe usikker på, så vi får rett og slett spørre dem, tenker jeg, og deretter avtale med lokalet hva vi gjør.
BIRE Skrevet 16. juni 2007 #7 Skrevet 16. juni 2007 Vi serverte mat og fri bar .. det ble noen øl på dem hver.. syntes det var greit.. .. De gjorde en kjempe jobb- koste oss hele kvelden.. Lasse og insektene.. Bire
Gjest Lund Skrevet 17. juni 2007 #8 Skrevet 17. juni 2007 (endret) Sant nok, men om de skal ha middag, eller om kaker når de kommer, og nattmat om et par timer "holder" er jeg noe usikker på, så vi får rett og slett spørre dem, tenker jeg, og deretter avtale med lokalet hva vi gjør. De kommer kl 1730 og spiller når vi har mat.Holder det at de får kaker og kaffe rundt 9 tiden? jeg mener de kan spise hjemme før de kommer...... Endret 17. juni 2007 av Lund
Gjest lillelou Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 Det er faktisk ganske slitsomt å stå på en scene og spille en hel kveld så jeg syns det bare skulle mangle at de fikk noe mer å spise enn kaffe og kaker. Ikke mye fornuftig drivstoff i kaker,nei.
Sun Mei Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 De kommer kl 1730 og spiller når vi har mat.Holder det at de får kaker og kaffe rundt 9 tiden? jeg mener de kan spise hjemme før de kommer...... Det er faktisk ganske slitsomt å stå på en scene og spille en hel kveld så jeg syns det bare skulle mangle at de fikk noe mer å spise enn kaffe og kaker. Ikke mye fornuftig drivstoff i kaker,nei. Enig med lillelou. Og det er helt vanlig at slike ting er kontraktsfestet hos musikere.
Gjest Lund Skrevet 17. juni 2007 #11 Skrevet 17. juni 2007 Enig med lillelou. Og det er helt vanlig at slike ting er kontraktsfestet hos musikere. Det spiller jo svart;-) ikke noe kontrakt,Syns du virkelig at jeg skal bruke 750 kr per stk pluss 5000kr.....
kathrine79 Skrevet 17. juni 2007 #12 Skrevet 17. juni 2007 Vi spanderte drikke, men ikke mat. Spurte de på forhånd hva de så for seg, de ønsket ikke mat, bare drikke. De spilte fra 22.00 til 02.00. Syns absolutt ikke det er nødvendig å spandere full bryllupsmeny på musikerene, hvis de skal spille veldig lenge så kan dere jo ordne med noe enkelt til de om de ønsker det.
Gjest lillelou Skrevet 17. juni 2007 #13 Skrevet 17. juni 2007 Det spiller jo svart;-) ikke noe kontrakt,Syns du virkelig at jeg skal bruke 750 kr per stk pluss 5000kr..... Dere trenger kanskje ikke gi dem en treretters,men et ordentlig,varmt måltid syns jeg de burde få.
Sun Mei Skrevet 17. juni 2007 #14 Skrevet 17. juni 2007 Det spiller jo svart;-) ikke noe kontrakt,Syns du virkelig at jeg skal bruke 750 kr per stk pluss 5000kr..... Dere trenger kanskje ikke gi dem en treretters,men et ordentlig,varmt måltid syns jeg de burde få. Enig med lillelou igjen. Et ordentlig varmt måltid bør de bli tilbudt. Og treretters meny er ikke nødvendig.
Gjest Revenka Skrevet 17. juni 2007 #15 Skrevet 17. juni 2007 Vi hadde storband i vårt bryllup, og de klarte seg selv. Jeg ordnet ikke engang drikke da de hadde alt under kontroll selv. De kom etter kaffe avec. Ba dem forsyne seg med kaker, og det gjorde noen av dem. Hyggelig det. Når man betaler for musikere syns jeg det er merkelig om man skal gi dem mat.
Frey Skrevet 17. juni 2007 #16 Skrevet 17. juni 2007 Tanken har ikke engang falt meg inn! Nå skal jo vi ha bare en mann og han spiller plater (DJ med andre ord). Å skulle servere ham mat i løpet av de fem timene han skal jobbe er uaktuellt.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #17 Skrevet 17. juni 2007 Tar det som en selvfølge at han som spiller får mat...Ikke kjekt å sitte å se på at alle sitter å spiser en god middag mens han selv må dra fram en medbragt niste...Men kommer selvsagt an på hvor lenge vedkommende skal spille... Regner med at han spiser middag i pausen mens vi ordner til med småbord i lokalet
Sun Mei Skrevet 17. juni 2007 #18 Skrevet 17. juni 2007 Tanken har ikke engang falt meg inn! Nå skal jo vi ha bare en mann og han spiller plater (DJ med andre ord). Å skulle servere ham mat i løpet av de fem timene han skal jobbe er uaktuellt. Så det har ikke falt deg inn at de som spiller kan bli sulten i løpet av en femtimers økt?
Gjest Revenka Skrevet 17. juni 2007 #19 Skrevet 17. juni 2007 Det er da ikke vanlig å få mat på en arbeidsplass. Ingen av servitørene får spise middag på restaurant selv om de serverer i 5 timer. Merkelig innstilling Klart folk som arbeider skal få pause, og gjerne nyte bedbragt mat og drikke, men det er ingen selvfølge at det blir servert på arbeidsplassen. Dessuten har man ikke krav på lunch før man har jobbet i 5 timer. Vanlig arbeidslov bør vel telle her også?
Frey Skrevet 17. juni 2007 #20 Skrevet 17. juni 2007 Når vi betaler så mye for noen timers jobb så faller det meg ikke inn at han skal ha matpause (pause ja, men ike matpause som tar mye lengre tid) og at jeg i tillegg til de flere tusen han skal ha for jobben skal betale for maten i tillegg nei. Vanlige folk som jobber får heller ikke mat betalt av arbeidsplassen vanligvis. Musikere omfattes vel også av arbeidsmiljøloven, og § 10-9 sier "Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer." Jeg går da ut ifra at mannen har spist før han kommer. Det er da rett og slett latterlig at vi skal servere mannen middag kl 11-12 om kvelden når han bare skal være der i fem timer. (Han har heller ikke noe slik klausul i kontrakten så jeg går ut ifra at det er irrelevant i vårt tilfelle uansett.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå