Gå til innhold

Uerfaren turist


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Reiser til Barcelona til uka, og jeg er ikke spesiel reisevant. Ihvertfall ikke når det gjelder utenlandsturer.

Så jeg lurer på omdet er noen tips, eller et eller annet jeg bør huske på å ha med eller huske på når jeg er der?

Kan jeg gå med veske i Barcelona?

Kan jeg høre på mp3-spillerne min på flyet? Sist jeg var på lang flyreise var det ihvertfall ikke lov å bruke discman.

Snakker de ok engelsk der nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Reiser til Barcelona til uka, og jeg er ikke spesiel reisevant. Ihvertfall ikke når det gjelder utenlandsturer.

Så jeg lurer på omdet er noen tips, eller et eller annet jeg bør huske på å ha med eller huske på når jeg er der?

Kan jeg gå med veske i Barcelona?

Kan jeg høre på mp3-spillerne min på flyet? Sist jeg var på lang flyreise var det ihvertfall ikke lov å bruke discman.

Snakker de ok engelsk der nede?

Svaret på dine spørsmål er: ja, det kan du.

God reise! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Takk for svar. :) Så det er ikke dumdristig å gå med veske fohold til veskenapping altså? Et eller annet sted må jeg jo ha pengene, og uansett hvor jeg bærer de kan jo noen rappe de forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Takk for svar. :) Så det er ikke dumdristig å gå med veske fohold til veskenapping altså? Et eller annet sted må jeg jo ha pengene, og uansett hvor jeg bærer de kan jo noen rappe de forsåvidt.

Så lenge du er påpasselig og holder godt på den så bør det gå greit. Men det er flusst med tyver i Barcelona, de napper ikke nødvendigvis veska, er mye man kan gjøre med en tapetkniv ell. Jeg ville ikke hatt alle kort/penger på samme sted, kan være lurt å låse noe inn i safen på hotellet. Ikke gå rundt med passer ditt heller. Det finnes også endel slike pengebelter man kan ha nært kroppen, det er flere på denne siden.

Ang musikk på flyturen: alt elektronisk utstyr skal være avslått når flyet tar av og lander, dvs mens fest-setebelte-signalet lyser. Så du kan fint høre på musikk utenom dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man må være påpasselig i Barcelona som i alle andre storbyer; ikke gå med store summer i kontanter, ikke ha åpen veske, osv.

Det er mange som ikke snakker engelsk eller har et begrenset ordforråd, så noen gloser kan det være lurt å lære seg. Om du skal ta taxi er det lurt å ha adressen på en lapp slik at du bare kan vise den til sjåføren.

Du kan høre på mp3-spiller på flyet, men ikke under take off og landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Takk for alle svar :) har kjøpt et midjebelte til hver av oss, noe lignende de som er på siden det ble linket til. Men når jeg tar det på så kan jeg ikke se at det skulle være vanskeligere å stjele den enn en veske. sÅ jeg får se hva jeg gjør bruker.

Har med en veske med tjukk reim - ikke fullt så lett å kutte over i full fart. Og det virker jo ikke som om det er mer ekstremt i Barcelona enn andre storbyer, så da er det jo bare å passe godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

har kjøpt et midjebelte til hver av oss, noe lignende de som er på siden det ble linket til. Men når jeg tar det på så kan jeg ikke se at det skulle være vanskeligere å stjele den enn en veske.

Jo, det er da MYE vanskeligere å stjele et flatt pengebelte som du har nedi buksa di (og som ingen sikkert vet at du har der), enn en veske du bærer åpenbart på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Barcelona la jeg merke til at de innfødte som hadde veske bar den slik at det var vanskelig å ta den. Skulderveske med remma over brystet var standard, og de fleste holdt også ei hånd på veska. Sekker som bare kan åpnes fra den sida som vender inn mot ryggen så jeg også mange av.

Jeg anbefaler deg å ha litt penger lett tilgjengelig, slik at du (om det verste skulle skje) har noe å gi fra deg. Resten putta jeg i BHen, og stakk på do for å hente fram mer ved behov.

Jeg gikk gjerne med veska i handa, men da hadde jeg ikke noe i den som jeg ikke hadde råd til å tape. Jeg opplevde Barcelona som en trygg og trivelig by, men vær obs ved de store turiststedene og spesielt langs Las Ramblas. Her er det mye som trekker til seg oppmerksomheten, og mange som utnytter dette. I disse områdene er det også flust av tiggere, mange av dem med falske handicap osv.

Få med deg Parc Guell. Den anbefales både for voksne og barn.

"Gå deg vill" i Barrí Gotic (gamlebyen), og se på arkitektur og folkeliv der. (Ikke nødvendigvis like OK med barn.)

Nyt livet på La Ribera, og se gjerne etter små tapasbarer i sidegatene. Mat blir generelt dyrere jo nærmere du kommer de store turistmagnetene, og det er spesielt dyrt i området rundt katedralen.

Gå videre oppover fra Las Ramblas (husker ikke hva gatene heter der) og kikk på den spesielle arkitekturen Barcelona er kjent for.

Shoppetips:

Kjøp sko og vesker i området nordvest for Las Ramblas. (Til venstre for Placa Catalunya på vei oppover.)

Mellom Las Ramblas og katedralen finner du de store handlegatene, men også mange spennende butikker i sidegatene.

Kjøpesentra rundt Placa Catalunya har mange av de samme butikkene som i handlegatene, men prisene er ofte (ikke alltid) litt lavere her.

Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har hørt at det er en del tyveri i Barcelona, men vet ikke om det faktisk er verre enn andre steder. Men når man går på Las Ramblas (stor gate midt i byen), kan det være mye folk og mye som skjer. Det er nok et sted man bør passe ekstra godt på.

Ellers så vil jeg virkelig anbefale å dra opp i Gaudi-parken. Utrolig fint der! Kirken La sagrada familia er også obligatorisk.

Likte Barcelona veldig godt, og har lyst til å dra dit igjen en gang. Mye god mat (Bortsett fra da vi første dagen var så ukritiske at vi spiste tapas på Las Ramblas, og det var ikke noe særlig. Burde ha visst bedre enn å spise i det verste turiststrøket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er da MYE vanskeligere å stjele et flatt pengebelte som du har nedi buksa di (og som ingen sikkert vet at du har der), enn en veske du bærer åpenbart på armen.

Hvis det er kaldt og man har mye klær på seg ja, men når det er sommer og tredve varmegrader er det ikke lett å få skjult et belte under klærne.

Jeg gikk med veske over skulderen, og det gikk helt fint. Passet gått på veska hele tida, (og hadde selvfølgelig mer enn akkurat det jeg trengt epå meg) La merke til at jeg var mye mer påpasselig enn de fleste andr eturister jeg så - innfødte gikk med veskene sine sånn som vi gjør her i Norge.

(takk for tips fra dere andre - men hvis dere ser på hovedinnlegget så er det noen måneder siden jeg var der nå ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(takk for tips fra dere andre - men hvis dere ser på hovedinnlegget så er det noen måneder siden jeg var der nå ;) )

Litt pussig at folk drar opp igjen sånne tråder så lenge etterpå, men kan jo hende noen andre kan få bruk for rådene da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...