Gjest Phelula Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har verdens søteste, snilleste og kjempe flinke lege. Men jeg vil like vel ikke til legen! I går falt jeg i en rulletrapp, fikk to dype hakk i kneet som fremdeles blør, har stripset såret men det bør nok kanskje sys. Jeg klarer å stå på beinet, uten videre behagelig men jeg tør ikke å bøye kneet. Så jeg må nok ta meg en tur til legen. Men jeg gruer meg, jeg lå og gråt i en halv time når samboeren min foreslo at jeg skulle ta meg en tur til legen min. Får litt små panikk inni meg, "vil ikke, vil ikke, vil ikke" tenker jeg. Tydligvis er jeg redd for noe, hva legen vil si, må jeg sy eller gjøre noe annent skummelt. Det er kanskje redselen på at jeg ikke veit hva som kommer, men sjansen for at det er noe behagelig i øyeblikket er i hvertfall ikke stor. Skulle virkelig ønske jeg ikke måtte gjennom en så ubehagelig prosess fra jeg finner ut at jeg må til legen til jeg er ferdig. Skulle ønske jeg bare kunne gå dit uten noe mere styr i hodet mitt. Jeg har vært sånn så lenge jeg kan huske, jeg har ikke noe spesiell sprøyte skrekk eller lingnende, synes bare det er ubehagelig. Noen som har noe ide på hvordan jeg kan slutte å plages over dette her?
Gjest StockDama Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Eneste jeg kan si er : Om du drar eller ikke er rent og holdent ditt problem, det er bare deg dette kommer til å gå utover om du ikke kommer deg til legen. Bit tennene sammen og bestill time så får du det overgjort så fort som mulig.
øyenstikker Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Tror det er best å gå til legen. Dype kutt i ledd krever antibiotika-kur. Jeg var redd leger før, men det måtte jeg pent komme over når jeg ble syk og måtte gjennom alt mulig ubehagelige tester! Så du må gripe tyren ved hornene..,så blir det kanskje ikke så ille nestegang du må til legen. Går nok bra skal du se..
Gjest =tentacle= Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Jeg hadde legeskrekk før, men det har kommet seg veldig etter at jeg fikk en hyggelig lege. Det hjelper å gå oftere, for da innprenter du lettelsen over hvor bra det går også, og ikke bare redselen på forhånd. Gå til legen nå, ta med samboer for støtte eventuelt. Saken er jo at hvis du trenger noe for kneet ditt, kan det å utsette alt nå gjøre det til en mye større greie. Det er jo mange flere leger på sykehus
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Dype kutt i kneet er i stor fare for å bli betennent om du ikke får sydd sammen. Ta deg en tur til legen, vet aldri kva det kan utvikle seg til om du ikke gjør det! Lykke til
Gjest =tentacle= Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Dype kutt i kneet er i stor fare for å bli betennent om du ikke får sydd sammen. Ta deg en tur til legen, vet aldri kva det kan utvikle seg til om du ikke gjør det! Lykke til Men når såret allerede er fra i går, skal det oftest ikke lukkes med sting direkte. Da skal det heller renses, holdes åpent med saltvannskompresser, og få gro av seg selv. Dette for å ikke lukke inne bakterier og puss slik at det kan danne seg en verkebyll under huden. Men slike ting vurderer legen, det viktigste er at sårene blir sett på så fort som mulig.
Rhiakath Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Å sy sammen kuttene er for sent nå uansett. Leger syr ikke sammen sår som er mer enn 8 timer gamle, i spesielle tilfeller er tidsfristen 12 timer. Så å sy det kommer du ikke til å gjøre, men om du ikke kommer deg til legen og får behandling, så kan du ende opp med infeksjoner som er mye farligere enn de kuttene du har nå. For det er som regel ikke kutt i seg selv som er farlig, men det som kan skje med det. Bit tennene sammen og kom deg til legen! Ta med deg kjæresten din, det gjør det som regel lettere
Gjest Phelula Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Takk for svar alle sammen! Nå har jeg ordnet legetime kl 1300 Så nå er det ingen vei tilbake, men nå gruer jeg meg ikke sånn som i sta, kanskje fordi jeg har ordnet alt det praktiske så sånn sett er det ikke noe å bekymre seg over, dessuten veit jeg litt hva jeg kommer til, det å ikke komme inn uten å vite noe som helst er en ekkel følelse. Desverre er legen min sykemeldt, så jeg får en vikar, skrekk og gru. Men nå må jeg bare bite tennene sammen og gjøre det. Om halvannen time er det hele over og jeg kan se stolt tilbake på at jeg gjorde det.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 Takk for svar alle sammen! Nå har jeg ordnet legetime kl 1300 Så nå er det ingen vei tilbake, men nå gruer jeg meg ikke sånn som i sta, kanskje fordi jeg har ordnet alt det praktiske så sånn sett er det ikke noe å bekymre seg over, dessuten veit jeg litt hva jeg kommer til, det å ikke komme inn uten å vite noe som helst er en ekkel følelse. Desverre er legen min sykemeldt, så jeg får en vikar, skrekk og gru. Men nå må jeg bare bite tennene sammen og gjøre det. Om halvannen time er det hele over og jeg kan se stolt tilbake på at jeg gjorde det. Flotte greier! Lykke til
Gjest Phelula Skrevet 16. juni 2007 #12 Skrevet 16. juni 2007 Hvordan gjekk det? Det gikk. Begynte med en veldig dårlig start, denne vikaren var en pakistans dame som snakket veldig dårlig norsk, faktisk så dårlig at jeg ikke skjønte hva hun sa. Men hun bare sendte meg videre til legevakten. Det tok 50 min å vente på taxien jeg bestilte fra legen til legevakten og ytligere 50 min å vente på legevakten. Men heldigvis når jeg først fikk en lege var han kjempe hyggelig, jeg forsto alt han sa. Han renset såret veldig godt, satte på plaster og noe annent og ga meg en stivkrampe sprøyte og et par krykker. Så nå ligger jeg i sengen og er kjempe fornøyd med at jeg er ferdig med alt det der, og håper virkelig at legen har rett om jeg er fin innen en uke. Men en ting irriterer meg, når du først plages over å gå til legen, og i tillegg har vondt og ikke kan stå akkurat i evigheten, hvorfor sender da den føste legen meg videre til en som kun gjør ting hun første kunne gjort så jeg slapp å stå i to timer og grue meg og ha det ubehagelig? Jeg forstår meg virkelig ikke på sånt!
Gjest =tentacle= Skrevet 16. juni 2007 #13 Skrevet 16. juni 2007 Det gikk. Begynte med en veldig dårlig start, denne vikaren var en pakistans dame som snakket veldig dårlig norsk, faktisk så dårlig at jeg ikke skjønte hva hun sa. Men hun bare sendte meg videre til legevakten. Det tok 50 min å vente på taxien jeg bestilte fra legen til legevakten og ytligere 50 min å vente på legevakten. Men heldigvis når jeg først fikk en lege var han kjempe hyggelig, jeg forsto alt han sa. Han renset såret veldig godt, satte på plaster og noe annent og ga meg en stivkrampe sprøyte og et par krykker. Så nå ligger jeg i sengen og er kjempe fornøyd med at jeg er ferdig med alt det der, og håper virkelig at legen har rett om jeg er fin innen en uke. Men en ting irriterer meg, når du først plages over å gå til legen, og i tillegg har vondt og ikke kan stå akkurat i evigheten, hvorfor sender da den føste legen meg videre til en som kun gjør ting hun første kunne gjort så jeg slapp å stå i to timer og grue meg og ha det ubehagelig? Jeg forstår meg virkelig ikke på sånt! Kanskje hun ville ha en second opinion på sårene dine, legevakten har ofte egen sårstue med mer erfarne folk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå