Gå til innhold

Rabarbra og eplemarmelade


Mediocre

Anbefalte innlegg

Jeg fant en oppskrift på rabarbra og eplemarmelade i Hjemmet (eller var det Familien?) i forrige uke og den så så god ut, er det noen som har bladet og kan skrive den inn for meg? Jeg kopierte oppskriften (har ikke bladet selv), men nå har jeg mista den :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så vimsete jeg er, rett etter jeg hadde skrevet innlegget over gikk jeg ut på korktavla for å se om den hang der, gjett hva jeg fant? :roll:

Men dersom noen vil ha oppskriften er det bare å gi en lyd, så var denne tråden godt for noe iallefall :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte hele tråden jeg .. :sjenert:

Men her kommer oppskriften iallefall!

ca. 2 1/2 liter syltetøy

1 sitron

1 vaniljestang

1 kanelstang

1 kg epler

500 gr sukker

1kg rabarbra

Press sitronen og knus steinene. Del vaniljestangen og splitt den på langs. Ha sitron (og steiner), vaniljestang og kanelstang i en kjele, ha i skrelte og oppdelte epler, dryss over sukkeret. La sukkeret dampe forsiktig til eplebitene er halvveis møre. Mens dette koker rens rabarbraen, skjær den opp i bitar og ha i kjelen. Kok opp, slå av varmen og vend syltetøyet forsiktig. Når rabarbraen er mør er syltetøyet ferdig.

Ble veldig godt syltetøy, kjentes litt søtt ut når jeg smakte på det når det var varmt, men når det var avkjølt var det akkurat passe. Veldig godt til vafler!

Bare å spørre dersom noe var uklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...