Gå til innhold

utmattet og lei

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er ferdig utdannet og fikk meg jobb på flekken! jeg har allerede begynt å forberede meg til jobben som starter i august - jeg er både spent og gleder meg.

utdannelsen og karaktetere har gått bra! det har vært 5 stormfulle men opplevelsesrike år, og jeg er stolt av meg selv og skammer meg ikke for karakterene mine.

jeg har samboer, og vi har bra økonomi og skal på en lang utenlandsferie i sommer. vi har et sunt forhold, men vi/jeg har hatt en periode med tvil- jeg var på nippet til å slå opp,men vi fikk snakket sammen - og må snakke mer- men det går bra.

jeg har gode venner, jeg har bra forhold til foreldre og familie.

men jeg klarer ikke å glede meg. jeg har holdt mye på med drama og teater det siste halvåret og har vært totalt oppslukt og vært såååå lykkelig!! men nå... føler at jeg har plaska ned på planeten: jeg klarer nesten ikke å stå opp om morgenen, jeg bruker timevis på å gjøre helt enkle ting(som feks husarbeid og handle) jeg er trøtt hele dagen, jeg er irritabel på samboer og mine foreldre - i det hele tatt liker jeg ikke meg selv for tiden. i tillegg føler jeg meg urolig, og kan sitte og sippe for meg selv innimellom

jeg har begynt å ta B vitaminer(for bedre søvn og nervesystem) og jeg trimmer 3 ganger i uka.

er dette fysiske ting(som feks sliten) eller mer psykisk? noen som har hatt lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hørt flere ha sagt at de føler en slags "tomhet" etter en lang utdannelse. Så tror ikke du er alene om å ha det sånn!

Jeg synes du høres litt deprimert ut når jeg leser det du skriver...? Tror du selv at det kan være noe sånt? Det å miste gleden over det man før likte å holde på med er jo et typisk tegn på depresjon. Likeledes at man gråter mye og at man har psykosomatiske symptomer som hodepine og trøtthet. Du skriver også at du blir lett irritabel. Dette kan jo ha med så mangt å gjøre, f.eks at du har slitt litt i forholdet etc. Hvis du er i tvil om du er deprimert synes jeg du skal ta deg en tur til fastlegen! Uansett kan det være godt å snakke med noen utenforstående

Lykke til :klem:

Skrevet

jeg har tenkt litt selv på at det kan være depresjon, men jeg har opplevd dette før, og da føltes det mye verre. men det var jo i tenårene... samboeren min har også sagt, det som du sier, at mange føler en tomhet etter studietiden. jeg veit ikke jeg.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Symptomene er depressive, men det kan være psykiske eller fysiske forhold, reaksjon på livsendring eller andre ting som ligger bak. Gå i hvertfall til legen og få sjekket ut stoffskiftet, jernstatus, B-12 osv. Og pass på døgnrytmen din og levevanene ellers, hvis du har fri kan strukturen lett forsvinne, og det blir man ikke mye pigg av. Også obs hvis du bruker medisiner, p-piller står bak en del depresjoner, f.eks.

At du har vært deprimert før, kan bety at dette er begynnelsen på en ny depresjonsperiode. Snakk med fastlegen nå, så får du oppfølging hvis det blir nødvendig, uten at det trenger å gå så langt.

Gjest kaffedama
Skrevet
Symptomene er depressive, men det kan være psykiske eller fysiske forhold, reaksjon på livsendring eller andre ting som ligger bak. Gå i hvertfall til legen og få sjekket ut stoffskiftet, jernstatus, B-12 osv. Og pass på døgnrytmen din og levevanene ellers, hvis du har fri kan strukturen lett forsvinne, og det blir man ikke mye pigg av. Også obs hvis du bruker medisiner, p-piller står bak en del depresjoner, f.eks.

At du har vært deprimert før, kan bety at dette er begynnelsen på en ny depresjonsperiode. Snakk med fastlegen nå, så får du oppfølging hvis det blir nødvendig, uten at det trenger å gå så langt.

Helt enig i alt. Jeg kjente igjen mye av det du skriver fra min depresjon. Men da jeg følte meg matt og sliten og lei i høst hjalp det med jerntabletter! Kontakt legen og få sjekka det ut!

Gratulerer med ferdig utdannelse og jobb!!! Og lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...