annemsk Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Mannen min og jeg har kjøpt oss vår første leilighet på Sagene i Oslo. Denne leiligheten er et opppussingsprosjekt, og vi har kommet godt i gang. Jeg har så vidt hørt om varmepumpe som oppvarmingsmetode, men har aldri helt skjønt hvordan denne fungerer, om alle kan ha det og om det lønner seg i forhold til elektrisk oppvarming. Noen som vet?
Gjest HB Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Kort fortalt er en varmepumpe et kjøleskap hvor den kalde siden er ute og den varme siden er inne til oppvarming. Du må tilføre noe strøm, men den gir ca. 3 ganger så mye tilbake. Om du kan bruke det i leiligheten din er vel noe usikkert i og med at det er en boks på utsiden og da kan det hende Oslo kommune har en mening om at det blir fasadeendring som må godkjennes. Kanskje et borettslag eller sameie vil mene noe også. Hilsen Lille meg
Imax Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Jepp, riktig som over her, det er ikke bare-bare i en leilighet. Men det er egentlig en varmeveksler: Om sommeren fungerer den delvis som aircondition og om vinteren som oppvarmer. I Oslo får man 3000 igjen fra kommunen når man kjøper det, men det koster ca. 10-15 tusen for saken + montering. Men det lønner seg på sikt i forhold til oppvarmingskostnader. PS! En varmepumpe er også (og kanskje mer riktig) en pumpe som pumper opp varmt vann fra dypet (ca. 180-250 meter ned i jorden) som brukes til oppvarming (vannbåren varme f.eks.). Men jeg tror ikke det var sånn du mente!
Pasha Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 enkelt forklart er det omvendt aircondtioen.. da den varmer opp i steden for å avkjøle (men om sommeren kan den brukes til airconditen).. den koster fra ca 3000-4000 og høyt oppover. Noen modeller (foma f.eks) kan du enkelt montere selv. andre modeller må man ha hjelp til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå