Gjest Tweek Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Pågår diskusjon og finner ikke noe på internett (mulig jeg er dårlig til å søke)
manducabulla Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Nja. Ikke nødvendigvis. Svart tiltrekker seg mer varme selvfølgelig, men det kommer ann på hvordan stoff det er på plagget. Vil jeg tro. Om det er tilklistra til kroppen eller etc etc. Men svart er varmere enn hvitt.
Gjest Pax Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Jeg går mye med svarte klær og kan bekefte at det er mye varmere.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Svarte plagg er ikke varmere enn andre. Men det er sant at i sollys blir mørke plagg fortere varme enn lyse plagg. Enkelt sagt så er det fordi hvitt reflekterer sollyset, men svart absorberer sollyset. Altså svart (og mørke farger) tar opp og holder på energien/varmen solen gir. Mens hvitt (og lyse farger) holder denne energien mer ute.
Gjest Tweek Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Men er det stor forskjell? Hvis jeg har en singlett i bomull. En i hvit og en i svart og de er helt like. Vil man da merke forskjell? vil man merke mye forskjell?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Enkelt ekspriment: Frys vann i to flasker (like mye i hver flaske, og pass på at den ikke sprekker) "Kle på" hver flaske med en singlet. Sett de i solsteika. Og se hvilken flaske som tiner fortest.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Men er det stor forskjell? Hvis jeg har en singlett i bomull. En i hvit og en i svart og de er helt like. Vil man da merke forskjell? vil man merke mye forskjell? Sitter du i solen vil du merke stor forskjell, ja. Jeg har veldig mye svart, og kan skrive under på at det ikke alltid er like greit nå om sommeren. Særlig ikke de tettsittende plaggene eller de i syntetiske stoffer...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Selve plagget som er svart blir varmere enn hvitt, men det sorte plagget holder varmen borte fra kroppen fordi det er plagget som stjeler varmen.Det er bla. derfor de fleste burkaer er sorte.
Gjest Tweek Skrevet 13. juni 2007 #9 Skrevet 13. juni 2007 Enkelt ekspriment: Frys vann i to flasker (like mye i hver flaske, og pass på at den ikke sprekker) "Kle på" hver flaske med en singlet. Sett de i solsteika. Og se hvilken flaske som tiner fortest. Hehe, det skal jeg prøve :-D Sitter du i solen vil du merke stor forskjell, ja. Jeg har veldig mye svart, og kan skrive under på at det ikke alltid er like greit nå om sommeren. Særlig ikke de tettsittende plaggene eller de i syntetiske stoffer... Syntetiske stoffer er jo alltid varme da. Polyester er jo det aller verste
Malama Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 Mythbusterts gjorde et slikt opplegg med biler, to like biler, en hvit og en svart, ble satt i solsteika, med termometer inni. Den svarte ble fortere varm enn den hvite (inni altså) og densvarte hadde et høyere maxpunkt enn den hvite, i løpet av den dagen de sto der. Selvsagt vil hvordan plagget er utformet, stoffkvalitet etc avgjøre en del, og en sval, lett svart topp kan være mindre varm enn en kompakt, tett hvit topp, men gitt at de ellers er like, vil nok den svarte gjøre deg hetere ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå