Gå til innhold

Når man leser engelske ukeblader osv!


Vildemor

Anbefalte innlegg

Ok, dette har jeg lurt på siden jeg satt i besittelse av mitt første engelskspråklige ukeblad for mange år siden. Ofte når de skriver sitater osv, så står det sånn: "Bla bla bla [bla bla] bla bla!" Og da lurer jeg på, hvorfor står en del av teksten i [...] ?

Har spurt mange, til og med mine venner og bekjente fra USA, Canada, Storbritannia, men ingen har enda klart å gi meg et vettugt svar! Så.. Noen her som vet?

:hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at redaksjonen har redigert el. lagt til teksten som står i klammene, altså at det ikke er et direkte sitat? Men dette gjøres vel i norske blader/ aviser også, kanskje spesielt når man siterer en som snakker om en person og bare bruker fornavn. F.eks. hvis Åge Hareide er intervjuet og sier at "Jeg synes John gjorde en god kamp i dag", da vil aviser gjerne skrive "Jeg synes John [Carew] gjorde en god kamp i dag"

Det er godt mulig at jeg er på bærtur altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Hvis det er en tillegskommentar fra bladet står det i norske bladet (red.ann) og betyr redaktørens anmerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at redaksjonen har redigert el. lagt til teksten som står i klammene, altså at det ikke er et direkte sitat? Men dette gjøres vel i norske blader/ aviser også, kanskje spesielt når man siterer en som snakker om en person og bare bruker fornavn. F.eks. hvis Åge Hareide er intervjuet og sier at "Jeg synes John gjorde en god kamp i dag", da vil aviser gjerne skrive "Jeg synes John [Carew] gjorde en god kamp i dag"

Det er godt mulig at jeg er på bærtur altså!

Er ganske sikket på at det Meaty skriver her er riktig. Tror også de skriver noe i klammer når den som ble intervjuet sier it/he/she eller noe sånt. Sitatet er kanskje tatt ut av sammenhengen, og får å gjøre det klart for leseren hva eller hvem it/he/she osv. er, så skriver de det i den type klammer ( [...] ).

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...