Gå til innhold

Banning

Gjest Ada Blûe

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om de som banner i hver setning? Personlig synes jeg det er sikkerlig stygt, irriterende og tankeløst. Det er èn ting å banne i sitt eget hjem, men når man banner like mye(ikke nødvendigvis si noe frekt) til "fremmede"/på jobb/skole osv., synes jeg er drøyt. Selv banner jeg bare hvis jeg er sinna - og da kommer det til gjengjeld en del gloser.

Og hva synes dere om all banningen i media? Er det greit at programledere mf. banner og bruker stygge ord "i beste sendetid"? Er ikke dette veldig respektløst og lite profesjonelt egentlig? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tweek

Jeg syntes ikke om banning skriftlig eller fra profesjonelle på tv o.l

Skriftlig kan man tenke seg om og det ser veldig dumt ut når man skriver det (selv om jeg en sjeldent gang har gjort det for da tenker jeg meg faktisk ikke om). Selv banner jeg av ogtil av vane egentlig, men verre med dem som banner fordi de syntes det gir dem status osv. Var på butikken for litt siden hvor det stod 3 15-16 åringer som skulle kjøpe noe før en utbryter: Det koster jo "hundre-og-nitti-fåkkins-fire". Da måtte jeg le litt inni meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Personlig ser jeg ikke helt poenget med banning. Men det med banning har jo i stor grad en sammenheng med kultur og klasse. Her i landet er nordlendingene de store bannerne, og etter nordlendingenes renessanse er dette blitt noe kulturelt eksotisk som det sørpå ikke lenger er politisk korrekt å se ned på. I Frankrike banner man ganske mye har jeg hørt, og de frankofile utenlandske finkulturelle synes visst nok dette bare er søtt. I Storbritannia banner arbeiderklassen noe helt forferdelig mye, og det synes alle er stygt.

Det er forskjell på folk, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest banno

Jeg har aldri sett problemet med banning. Om jeg slår meg, så hvorfor skal jeg ikke da si at det gjorde helt forjævlig vondt? Såkalte banneord er bare helt vanlige ord, jeg skjønner ikke at det skal være noe å reagere på? Om noen bruker samme ordene om og om igjen i enhver situasjon blir det slitsomt og irriterende, men dette gjelder enten det er banneord eller ei. Jeg ser en del påstår at banning vitner om dårlig ordfårråd, men det er jo faktisk helt feil. Hvis man konsekvent unngår å banne, så begrenser man jo faktisk ordfårrådet sitt. De som både bruker banneord og ikke-banneord er de som har størst ordfårråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Jeg ser en del påstår at banning vitner om dårlig ordfårråd, men det er jo faktisk helt feil. Hvis man konsekvent unngår å banne, så begrenser man jo faktisk ordfårrådet sitt. De som både bruker banneord og ikke-banneord er de som har størst ordfårråd.

Hvordan vet du det? Man kan fint ha færre ord totalt selv om man bruker både banne- og ikke-banneord.

Jeg banner aldri (det har ikke noe med selvkontroll å gjøre, men siden jeg aldri har gjort det, faller det meg ikke inn å gjøre det). Tror jeg tok et oppgjør med meg selv da folk plutselig syntes det ble kult å banne en gang da vi var små.

Det betyr ikke at jeg ikke sier noen ting hvis jeg slår meg. Hva er galt med "au"? Jeg har egentlig ikke så mye i mot banning hvis man blir veldig sint eller slår seg. Men syns det er unødvendig i vanlig språk. Da syns jeg det vitner om dårlig ordforråd. Hva med å beskrive hva man føler i stedenfor å si "faen"? Hva skal "faen" egentlig bety? Vi har massevis av adjektiver, som er klare til å brukes. Når man konsekvent bruker banneord i stedenfor, så tenker jeg at det kan vitne om dårlig ordforråd. Det er tross alt ikke så mange banneord man bruker, men det er massevis av ord man kunne brukt i stedet. Banneord blir dessuten ofte bare brukt som fyllord, som fint kunne vært fjernet.

Folk må bare banne alt de vil for min del (selv om de godt kan styre seg i media, da jeg oppfatter det som uproft), men må si jeg blir litt forvirret av å snakke med folk som banner veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emera

Den økende banningen i media synes jeg det godt kan gjøres noe med. Det er helt unødvendig å banne offentlig.

At det føles godt å banne når man er sint, har slått seg eller lignende, tror jeg kommer av at vi har lært oss at for eksempel "faen" er et forløsende uttrykk. Den kristne syndsoppfattelsen har alltid stått sterkt her. I engelsktalende land er religiøse ord ikke regnet som de styggeste. Jeg hører stadig "what the hell" fra de kantene. Også på TV. Der er det heller seksuelle ord som forløser mest, og blir sensurert bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zeppelin
Hva synes dere om de som banner i hver setning? Personlig synes jeg det er sikkerlig stygt, irriterende og tankeløst. Det er èn ting å banne i sitt eget hjem, men når man banner like mye(ikke nødvendigvis si noe frekt) til "fremmede"/på jobb/skole osv., synes jeg er drøyt. Selv banner jeg bare hvis jeg er sinna - og da kommer det til gjengjeld en del gloser.

Og hva synes dere om all banningen i media? Er det greit at programledere mf. banner og bruker stygge ord "i beste sendetid"? Er ikke dette veldig respektløst og lite profesjonelt egentlig? Hva synes dere?

Banning viser egentlig bare at de har et veldig fattig ordforråd. Meget fattig, faktisk.

Banning er oppbrukt og idiotisk.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banning i media synes jeg er forkastelig og helt unødvendig. Synes egentlig ikke banning hører hjemme noe sted. Kan riktignok forstå at mange synes det hjelper å lire av seg noen fraser hvis de slår seg e.l., men synes banning i så godt som hver eneste setning ikke hører hjemme noe sted.

Det verste er uansett foreldre som sier til barna at de ikke skal banne, og som selv banner i barnas nærvær. Eksempelets makt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Svensker generelt og de svenske kongebarna banner jo ganske mye. De snuser også. Tror de tingene henger sammen. Svenskene er tøffere enn norrbaggarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bannar aldri, og synst det er fullstendig unødvendig med banning.

Som Frk Åberg skriver, så finst det mange ord ein kan bruka for å beskriva kva ein føler, i staden for å bruka banneord. Etter det eg har erfart, er det stort sett ressurssvake mennesker som bannar mest. Såklart er det ikkje alltid ein slik samanheng, men tendensen er absolutt slik!

Banneord kunne gjerne ha vore fjerna frå det norske språket for godt, for min del!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Banning er vel forsvidt greit det synes jeg, så lenge det ikke blir for mye av det. Folk som banner i hver eneste setning synes jeg virker så vulgære, særlig damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg banner både titt og ofte, dessverre, og selv om jeg gjerne vil være et godt eksempel for ungene mine. Jeg har blitt mer bevisst på hva jeg sier, men det hender det glipper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...