Gjest Martha Skrevet 11. juni 2007 #1 Skrevet 11. juni 2007 Jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av rotet når jeg rydder! Hvis jeg rydder på stua, tar jeg rotet med til andre rom. Når jeg skal rydde de andre rommene, skjer det samme. Rotet vandrer fra rom til rom... Jeg vil ikke kaste noe, skap og skuffer er snart fulle. Hva gjør jeg? Tips til effektiv rydding der jeg får det unna på kort tid? Tar gjerne lang tid fordi jeg finner ting jeg ikke har sett på en stund.. Da tar jeg pauser og mimrer, leser gamle ukeblader, spiller gameboy, tegner i ei blokk, ser på bilder (har veldig, veldig mange bilder som bare ligger i mappa fra fotobutikken, og ikke ennå er i album). Koslig, men lite effektivt! Prøver å legge det i et hjørnet av rommet, men blir ofte fristet til å se gjennom hele haugen isteden for å rydde. Gi meg et dytt i rumpa og gode tips til å få det unnagjort og overstått!
ashera Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 Kast og gi bort - med hard hånd. Hva behøver du egnentlig, og trenger du å ha alt det du ikke vil kaste framme i leiligheten? Sett ting i boden, har du ikke trengt det på noen måneder, så kast eller gi bort. Kjøp fine pappesker på IKEA eller Åhlens til alle løstingene (f.eks. fotoene). Sorter! Ha nok skap og skuffer! .... sliter av og til med det samme selv, derfor må det tøff kur til!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Å kaste ting man ikke har brukt på noen måneder er bare latterlig. Skal man kaste grillen sin da kanskje? Og julepynten? Og sesongklær? Jeg foreslår at man tenker seg godt om før man kjøper ting. Har du bruk for det? Hvor mange ganger kommer du til å bruke det? Kanskje du heller kan låne av noen? I dette bruk og kast samfunnet er det bra om noen endelig begynner å tenke fornuftig. Gi bort ting du ikke har bruk for lenger, eller selg det.
Gjest Gjestebesøk Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Hvis du ikke vil kaste noe, men har skap og skuffer fulle, så har du et problem, og den eneste måten å løse det på er at du skifter mening. Rot kan ikke ryddes, bare kastes. Er det viktigere å klamre deg fast til en masse "ting" i steden for å få det ryddig og oversiktlig? Lykke til 1
wondergirl Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Jeg pleier å tenke "tomme flater" og "nyttelast" når jeg rydder. Jeg er ikke noe petimeter i det hele tatt, men hvis jeg begynner i en ende og rydder, så har jeg etter hvert samlet rotet i mindre avdelinger i hvertfall, og så har jeg noen områder hvor det er strøkent. Og så pleier jeg å ta med meg ting hver gang jeg går fra ett rom til et annet, f.eks hvis jeg skal fra stua til kjøkkenet så har jeg gjort det til en vane å ta med meg skitne kopper og glass ut dit samtidig. Dette er nemlig rydding som du ikke merker at du gjør, og det passer meg utmerket! Ellers så må du jo enten kvitte deg med noen ting, legge ting du ikke bruker så ofte i lofts- eller kjellerbod, skaffe deg mer skapplass eller flere oppbevaringsbokser...
Alsana Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Kjenner meg igjen her, ja! Kanskje du kan seie til deg sjølv at det er greitt å sjå på bilete e.l., men berre i eit kvarter? Så må du rydde igjen, t.d. i ein halvtime. Og så er det pause igjen. Viss du slit med oppbevaringsplass: Utnytt alle tomme hulrom du kan finne. Plastkasser under senga og bokser på toppen av bokhyller eller klesskåp. Veit at nokon får god nytte av FlyLady sitt opplegg. Har ikkje prøvd det sjølv, men har sett litt på ryddetipsa der inne og fått litt motivasjon slik. Litt kvar dag i staden for alt på ein dag er lurt.
Imax Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Må jo bare anbefale FlyLady. Og følg listen her inne, mange gode tips. Husk - babysteps! (det ble ikke rotete på en dag, så ikke forvent at det blir rent på en dag)
ashera Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Å kaste ting man ikke har brukt på noen måneder er bare latterlig. Skal man kaste grillen sin da kanskje? Og julepynten? Og sesongklær? Ehhhh - nå tenkte jeg f.eks. på blader, klær som ikke passer og som aldri vil bli brukt mer,glass, kopper og kjøkkenutstyr som aldri er i bruk, leker som barna garantert ikke kommer til å bruke mer og som ikke har affeksjonsverdi osv. Skulle ha skrevet "kvitt deg med" istedetfor kast - man kan gi bort ting til Freetex og antikvariater, ha garasjesalg osv...
Minni-Mus Skrevet 16. juni 2007 #10 Skrevet 16. juni 2007 Slik som du beskriver det så er det eneste som nytter, mener jeg. Kvitt deg med alt du egentlig ikke trenger. Har du mange gamle balder liggende, ta vare på noen få, plukk ut den oppskriften du ville ha eller hva det måtet være, kast resten. Har du klær liggende i skapet som du aldri har brukt?? Du kommer nok ikke til å bruke det heller, gi det bort. Jeg er blitt kjempeflink til å gi bort/ selge, kaste ting. Fordi man kan ikke spare på alt i tilfelle man kanskje får bruk for det.
Kara W Skrevet 17. juni 2007 #11 Skrevet 17. juni 2007 Kjenner meg igjenn der, ja. Da det var flaut å ta med kjærester og venner hjem, begynte jeg å innse at noe måtte gjøres. Dessuten hadde jeg planer om å flytte, og orket ikke tanken på å prøve å pakke ned og flytte på alt skrotet. Det som hjalp med meg var å invitere en streng, ærlig veninne over som jeg stolte helt på. Sett frem tre plastsekker/kasser på gulvet. En til ting som skal kastes, en til ting som skal gis bort, og en til ting som skal beholdes. Vi begynte i klesskapet (det syntes jeg var enklest). Vi tok for oss en og en skuff, helte ut på sengen og sorterte hvert eneste klesplagg, hver genser, sokk og lue og ble nøye gått igjennom før den fikk lov til å gå inn i skapet igjen. Var skuffen full, så var det ikke lov å ha flere ting. Brutal må man være! Det er ikke gøy mens man holder på, og man føler at man gir fra seg høyt elskede ting, men en for liten, fillete T-skjorte er ikke noe å spare på, bare fordi man hadde den på seg den gangen X kysset deg for første gang. Og når det hele er over, fy så deilig det er! Pluttselig hadde jeg bare fine klær, de var ikke alle sammen krøllete, og jeg kunne lett finne ting som matchet. Og jeg angret nesten ikke i det hele tatt. Av de tre søppelsekkene som forsvant ut (inkluderte også sko, vesker og tilbehør) angret jeg kanskje to plagg, og det var det verdt! Nå skal dette gjøres med resten av tingene. Ta små skritt. Ikke prøv å ta hele stuen, men ta f.eks bokhyllen, vinduskarmene osv. Finner du noe som du har lyst til å spare, må du også finne en plass til det, enten i leiligheten, eller i en oppbevareingsboks. Sett av en hel kveld (eller dag, hvis du har maaaange) til fotografiene. Det er lov å sitte og kose seg med dem, men også her skal du være streng. Jeg gjorde denne delen med moren min, da de fleste bildene var fra barndommen, men kan også fint gjøres alene eller sammen med andre. Saml alle bildene dine i en stor haug. Begynn øverst, og gå igennom en og en bunke. Dette er en grovsortering, så ikke begynn å blande inn albumer. Kast alle bilder som er: ute av fokus, av mennesker du ikke lenger husker, av mennesker du ikke lenger liker, av ting du ikke aner hva er, dupliketter. Jeg kastet også alle negativene, da man nå får fine kopier av orginaler. Bildene skal også sorteres og konvoluttene merkes, enten etter år (sommeren '85), tema (bursdager, ferier) eller et annet system du synes er koselig. Du bør nå sitte igjen med et par pent merket esker med gode minner (skoesker er gjerne en fin størrelse), og en stor haug søppel. Minnene kan lett tas frem, og er ikke lenger et distraherende element når du rydder. Dette ble et langt innlegg, men du står forran en lang prosess. Det aller viktigste er at du selv innser behovet for å kvitte deg med ting. Før du er kommet dit kommer du ingen vei.
mariposa Skrevet 17. juni 2007 #12 Skrevet 17. juni 2007 Gå gjennom skap/skuffer, ta alt ut , se med kritisk blikk. Putt tilbake alt som har vært i bruk de siste 3 år(eller har spesiell verdi) Gi til Frelsen det som er helt, kast det andre. Lag regel om at når noe nytt skal kjøpes må tilsvarende ut. Hva er ellers vitsen med nye innkjøp? Det må jo være et behov. Daglig rydding: Kast aviser når de er lest, gi bort blader når de er lest(evt. ta de med til lege/tannlegeventerom) Gå aldri tomhendt fra rom til rom. La alt ha sin faste plass.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå