Gjest Elastica Skrevet 11. juni 2007 #1 Skrevet 11. juni 2007 Min eldste gutt er syv og et halvt år. Vi har også to på fem og et halvt og tre og et halvt. Jeg har registrert at de er flinke til å spare penger som de har fått i bursdager, og at de er veldig villige til å hjelpe til hvis de tjener noen penger. F.eks har vi nettopp pusset opp barnerommene, og de bar ivrig på esker og kasser da vi skulle rydde ut og inn igjen av rommene, og tjente noen kroner på det. Når er det naturlig å innføre ukepenger, og er det forbundet med plikter hos dere? Vil gjerne at de skal lære seg at man må bidra til fellesskapet også, selv om jeg ser at hjelpen er nærmere når jeg gir dem noen kroner for en spesifikk jobb.
Gjest Miss Cutie Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 Min eldste gutt er syv og et halvt år. Vi har også to på fem og et halvt og tre og et halvt. Jeg har registrert at de er flinke til å spare penger som de har fått i bursdager, og at de er veldig villige til å hjelpe til hvis de tjener noen penger. F.eks har vi nettopp pusset opp barnerommene, og de bar ivrig på esker og kasser da vi skulle rydde ut og inn igjen av rommene, og tjente noen kroner på det. Når er det naturlig å innføre ukepenger, og er det forbundet med plikter hos dere? Vil gjerne at de skal lære seg at man må bidra til fellesskapet også, selv om jeg ser at hjelpen er nærmere når jeg gir dem noen kroner for en spesifikk jobb. Eldste min blir 11 og får ikke ukepenger. Hun må hjelpe til, samme som 7 åringen. Noen ganger får de et blad de ønsker seg som takk for hjelpen. Noen ganger får de litt penger eller noe annet når vi er på shopping. De får sjeldent samtidig de gjør noe. De er ikke vant å få noe for det de gjør, og de regner ikke med det heller. Heldigvis hjelper de til fordi de har begynt å se rotet selv, og setter igang uten at jeg må mase. Virker som de setter mere pris på det også, spesielt eldste. Hun kan til tider komme inn her og kjefte på de to yngste. Og så setter hun igang med støvsuging samtidig hun ber mellomste å rydde et annet sted. Så til slutt: De er villige å hjelpe uten å måtte ha noe igjen. Men jeg gir de noe ekstra en gang i blant, og dette blir veldig satt pris på. Lommepenger har jeg tenkt på. Når det blir satt igang vet jeg ikke enda. Syns ikke det trengs nå.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #3 Skrevet 11. juni 2007 Ukepenger og plikter er "uavhengige". Det forventes at man gjør sine plikter og man får sine lommepenger. Begynte med lommepenger i 5-6 års alderen. Da har de ofte fått penger mellom hendene i ulike sammenhenger alt (besteforeldre, bursdagsgaver) og har ting de har lyst til å spare til.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 Selv reagerer jeg litt på at du betalte dem for å hjelpe til da dere pusset opp barnerommene. Det er jo strengt tatt noe som allerede kommer dem tilnytte, og det burde ha vært mer enn betaling nok i det tilfellet. Jeg er for en liten sum i ukepenger fra 6-7-års alderen, som valgfritt kan brukes til lørdagsgodt eller noe annet de har lyst på. Jeg liker ikke konseptet om å gi barn betalt for å ta sin del av husarbeidet.
Gjest Elastica Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 Selv reagerer jeg litt på at du betalte dem for å hjelpe til da dere pusset opp barnerommene. Det er jo strengt tatt noe som allerede kommer dem tilnytte, og det burde ha vært mer enn betaling nok i det tilfellet. Javel??? De var flinke og holdt på langt mer enn hva man kan forvente av barn på deres alder. Derfor synes jeg det var hyggelig å belønne dem med noen kroner de kunne putte på sparebøssen. Jeg er forøvrig enig i at plikter i en familie i utgangspunktet skal være et fellesskap man skal bidra med hjelp til. Men det er en kjensgjerning at mange barn får ukepenger, og jeg lurte derfor bare på når dette var naturlig å begynne med.
Gjest Mammaen Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Her har vi nettopp begynt med dette: 10-åringen får 10 kroner for hver gang hun tar ut av oppvaskmaskinen. Dette er hennes ansvar, og noe hun MÅ gjøre hver gang. (4-5 g i uken). I tillegg får hun 10 kr hvis hun henger opp klær, rydder lillebrors rom, rydder på gangen etc(Slike ting hun tar initiativ til sjøl, eller gjør hvis jeg spør henne fordi jeg sjøl ikke har tid). Hun får 2 kr når hun går ut med søpla. Hun får TREKK hvis hun - lager bråk av ingenting. -glemmer leksebøker, - glemmer å ha med nøkkel eller mobil når hun drar hjemmefra etc. (Dette for at hun skal lære seg å ta ansvar og huske på ting). Hun får IKKE penger for å vaske rommet sitt, eller for å holde det ryddig, vaske matboksen etc Synes ikke de skal få penger for slike ting. Dette fungerer hvertfall greit her.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Javel??? De var flinke og holdt på langt mer enn hva man kan forvente av barn på deres alder. Derfor synes jeg det var hyggelig å belønne dem med noen kroner de kunne putte på sparebøssen. Jeg er forøvrig enig i at plikter i en familie i utgangspunktet skal være et fellesskap man skal bidra med hjelp til. Men det er en kjensgjerning at mange barn får ukepenger, og jeg lurte derfor bare på når dette var naturlig å begynne med. Tankegangen min er bare at et nyoppusset rom allerede er en kjempestor belønning. Jeg synes det er viktig å skille mellom ukepenger, som for meg er et fast beløp barna får hver uke, og betaling for enkelte gjøremål som må gjøres i hjemmet. Det siste er jeg imot.
Sluagh Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Samboers sønn får noen kroner i uken. Han har foreløpig ikke mange oppgaver hjemme, hans oppgave er å tømme søpla på badet jevnlig. Han er veldig pliktoppfyllende og flink til å ta vare på "sin" jobb. Det hender han får en is, blad eller annen småting når vi er og handler utenom ukepengene sine.
manducabulla Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Ukepenger. Jeg tenker på det som en "belønning" for all jobben du har gjort. Når man er voksen får man jo lønn for oppgavene man gjør på jobben. Nå er ikke hjemmet en jobb, men det er en fin måte å lære barn å ta ansvar på.
Gjest Gjest_marion_* Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 Min eldste gutt er syv og et halvt år. Vi har også to på fem og et halvt og tre og et halvt. Jeg har registrert at de er flinke til å spare penger som de har fått i bursdager, og at de er veldig villige til å hjelpe til hvis de tjener noen penger. F.eks har vi nettopp pusset opp barnerommene, og de bar ivrig på esker og kasser da vi skulle rydde ut og inn igjen av rommene, og tjente noen kroner på det. Når er det naturlig å innføre ukepenger, og er det forbundet med plikter hos dere? Vil gjerne at de skal lære seg at man må bidra til fellesskapet også, selv om jeg ser at hjelpen er nærmere når jeg gir dem noen kroner for en spesifikk jobb. Våre barn ville gjerne lære å tjene penger. Så vi laget en laaaang variert liste over ting som kan gjøres og hva lønna er for hvert enkelt arbeid. De kan velge hvilke arbeid de vil gjøre, men noe MÅ gjøres daglig. De krysser av på lista hvergang de har jobbet. Så får de månedslønn. Da kan de sjøl regulere hvis de vil spare inn til noe ekstra, kan de jobbe ekstra. Slik er det jo i voksenlivet også. De får fratrekk i lønna hvis de ikke utfører pliktpålagt arbeid, som rydde klær, svømme/gymtøy, skolesaker etter seg hver dag, eller rommene ikke ryddes en gang i uka. Et aber med denne løsninga er at de kan finne på å kreve lønn for hver minste ting. De prøver seg, men her appellerer vi til fornuft og skjønn hos barnet. Av og til litt vanskelig. Det som har vært bra er at de har funnet motivasjon for å arbeide og dermed lært seg allsidig husarbeid. Vi vurderer nå å gå over til vanlig fast ukelønn mot at arbeid blir gjort frivillig og uoppfordret. Litt morsomt her i fjor da vår yngste barn krevde å få lønnspålegg fordi lønnsnivået har steget i Norge . Jeg forklarte at lønnsøkning på 5% var ok og at h*n kunne regne ut hvor mye det utgjorde i månedslønna. Resultatet var jo selvsagt skuffende og h*n mente at 25% var rimelig å forlange. Jeg sa at det også er ok, men da utvider ansvarsområdet seg tilsvarende og la fram noen eksempler. H*n tenkte lenge, og etter en stund stirret h*n meg inn i øynene og sa; -Mamma, du er en knallhard og hjerteløs forretningskvinne! :rødme:
Gjest Mayamor Skrevet 13. juni 2007 #11 Skrevet 13. juni 2007 Vi har prøvd ulike modeller og justert det til et system som passer for oss. Jeg ville begyndt med ukepenger og latt barna føle at de kunne bestemme noe. Eksempel 30,- i uken til en 7 åring. 25,- til 5 åringen, og 20 til 3 åringen. La oss si at du kjøper en sparebørse hvor barna kan se myntene - da blir det enda mer spennende å spare. Her får ikke 3 åringen lommepenger enda da jeg synes han er for liten, men siden du har 3 så lik i alder - ser minstemann mer enn min "lille" gjør. 13 åringen får 50,- i uken. 10 åringen får 40,- i uken. Da må de gjøre leksene, holde rommet ok, skifte rent sengetøy hver 14 dag, putte skitne klær i skittentøyskorg, legge ut matboks og drikkeflaske, tømme gymbag, ta med posten på veien fra skolebussen og hjelpe til om det er noe (dekke av/på bord, tømme oppvaskemaskin, rydde opp alle lekene fra gulvet, ta ut søppel ol). Vil barna tjene seg noen kroner kan de få jobbe dugnad; luke ugress, vaske bilen, rydde i garagen/loftet, plukke søppel i hagen, passe lillebroren sin, storshining i huset. Da får de 40,- kroner timen - eller 10,- pr 15 minutter som er mer overkommelig for 10 åringen min å forholde seg til... Har forsøkt med ulike system, men dette er det vi har funnet ut passet best for oss.
Gjest vsn Skrevet 13. juni 2007 #12 Skrevet 13. juni 2007 (endret) Min gutt som går i 1 klasse, begynte å få ukelønn da han startet på skolen. Han får 30 kr i uka. Han har ingen plikter, annet enn å ta matboksen sin fra ranselen til kjøkkenbenken Noen ganger blir det mer enn 30 kr i uka. Det hender han får lov til å forsyne seg med småpengene som ligger i bilen. Han er faktisk veldig økonomisk. Han har flere tiere i sparegrisen sin nå. Men han bruker ikke opp alt på null komma niks. Pengene kan ligge der i mange uker. Faktisk får han mye penger i forhold til mange av dem han leker med, har jeg merket meg. Men han er ikke bortskjemt og utakknemlig, så det går greit. Endret 13. juni 2007 av vsn
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #14 Skrevet 13. juni 2007 H*n tenkte lenge, og etter en stund stirret h*n meg inn i øynene og sa; -Mamma, du er en knallhard og hjerteløs forretningskvinne! :rødme: Ikke så lett med lønnsforhandlinger, nei
Gjest =tentacle= Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 Jeg er for å gi lommepenger tidlig (mens de lærer å telle), men at beløpet og hvordan det administreres skal være tilpasset alder og hva barnet gjør med pengene. Er barna flinke til å spare kan de få mer enn hvis de bruker det de har på godteri. Tror det ligger mulighet for mye bra læring i å ha en sparegris og en konto. F.eks matematikk, prioritering, å være skuffet når det er tomt og en får lyst på noe, ta egne avgjørelser, spare til det en ønsker seg osv. Jeg tror det er bra for dem å ha en symbolsk sum som de kan disponere mer eller mindre selv. Vanlige husholdningsplikter som må gjøres hele tiden vil jeg ikke skal være knyttet til penger. Barna skal lære seg å ta ansvar for sitt og for fellesskapet etterhvert som det vokser til, og da blir det prinsipielt feil for meg å betale dem for det. Det blir i sitt vesen ikke lenger å lære dem å hjelpe til, men å kjøpe tjenester fra dem. Jeg ser likevel ikke bort fra at det kan være aktuelt å kansellere lommepengene en uke hvis det har vært liten innsats hjemme. Gjør de mer enn et definert nivå som forventes av dem, kan det være greit med penger når det de gjør avlaster foreldrene, eller f.eks å belønne hele familien hvis man har tatt en skikkelig dugnad, men de skal i utgangspunktet ha sin lille del av ansvaret for seg selv og fellesskapet, som de ikke skal kompenseres for, synes jeg.
*Emma* Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Sønnen min på 7.5 får 50kr på fredag etter at rommet er ryddet, støvsugd og han har tørket støv der inne. Han bruker enten pengene på godteri og småting (pokemonkort/klinkekuler etc) eller sparer i noen uker og kjøper en dvd eller noe sånt. Tidligere (når han var 4-5) hadde vi en periode hvor han hadde liste på kjøleskapet også krysset han av når han gjorde noe og fikk penger etter hvor mange kryss han hadde. Det var småtteri og småpenger, feks - hjelpe til med å ta ut av oppvaskmaskinen 2kr - henge opp jakke, sekk og sette skoene pent i gangen etter barnehagen 1 kr - rydderommet 10 kr - hjelpe til å dekke til middag 2 kr Da endte han som regel med 10-15 kr på en uke
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #17 Skrevet 15. juni 2007 Jeg synes det er flott at barn lærer seg å spare og at ting koster. Men jeg synes det er en uting at barn må få penger for alt de gjør. Jeg mener barn bør lære seg at de kan gå ut med søpla uten at de skal få 5 kroner for det! Da heller jeg mer mot en fast beløp i uken og noen enkle, faste plikter etter hvor gammlet barnet er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå