Gå til innhold

p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest bamsemums
Skrevet

Hei.

Jeg har gått på trionetta p-piller i 6-7år nå, og siden de har sluttet å produsere det, må jeg finne meg et nytt merke.

Hva er deres meninger om de ulike p-pillene? Yasmin, diane, synfase, marvelon etc....

Setter stor pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på yasmin i snart et halvt år nå, merker ingen bivirkninger utenom at sexlysten så og si er borte, til stor fortvilelse for kjæresten.

Skrevet

Har brukt både Synfase og Trionetta. Jeg gikk over fra Synfase til Trionetta, fordi det ifølge gynekologen var svært høye hormondoser i Synfase. Etter 9 år på Trionetta var sexlysten nesten borte. Mannen steriliserte seg, og jeg slipper nå pillestyret. Og sexlysten har kommet tilbake :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk på Yasmin i tre måneder, men ble fratatt dem på tre måneders kontrollen fordi blodtrykket mitt hadde steget til farlige høyder. Utover det hadde jeg ingen problemer med dem.

Det samme skjedde på Loette. Dette viste seg imidlertid å skyldes østrogenet, så som p-piller fungerte de fint.

Jeg prøvde meg så på minipillene Conludag og Exclutona(sp?). Ble mye spotting, ujevne blødninger og hodepine der. Jeg var IKKE flink til å ta dem på nøyaktig samme tid hver dag, så jeg må nok ta endel av skylda for at det gikk som det gikk.

I dag går jeg på Cerazette. Fungerer helt utmerket for min del, og mensen er helt borte.

Aberet er at de er nokså dyre.

MEN, dette er meg og mine erfaringer. Andre kan ha erfart det stikk motsatte som meg. Det som er med prevensjon er at det fungerer ulikt fra person til person, så det er veldig vanskelig å anbefale et egnet prevensjonsmiddel.

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg gikk på Trinodiol i 10 år før jeg måtte bytte, hadde null bivirkninger. Byttet til Yasmin i 2 måneder: sexlysten forsvant, jeg var sur og grinet og livet var rett og slett ikke mye morsomt, stakkars samboeren min :sjenert: Jeg klarte ikke tanken på å bytte til nok et merke i tilfelle jeg måtte gjennom samme greia så akkurat nå så bruker vi kun kondom.

Gjest bamsemums
Skrevet
Jeg gikk på Trinodiol i 10 år før jeg måtte bytte, hadde null bivirkninger. Byttet til Yasmin i 2 måneder: sexlysten forsvant, jeg var sur og grinet og livet var rett og slett ikke mye morsomt, stakkars samboeren min :sjenert: Jeg klarte ikke tanken på å bytte til nok et merke i tilfelle jeg måtte gjennom samme greia så akkurat nå så bruker vi kun kondom.

Får jeg spørre om det var noen spesiell grunn til at du måtte bytte fra trinodiol? :sjenert:

Gjest Neria
Skrevet

Jeg har brukt både Trionetta og Yasmin. Yasmin ble jeg kvalm av så den sluttet jeg på.

Vet at endel har hatt gode erfaringer med Loette. Denne har et ganske lavt hormonnivå og det er jo en fordel med tanke på bivirkninger.

Marvelon er en av de gamle p-pillene med høyt hormonnivå så den anbefaller vel legene knapt ennå.

Diane er egentlig ikke en p-pille, det er en pille for å minske akne/uren hud som har prevasjonseffekt som "bivirkning". Tror ikke jeg ville brukt denne med mindre jeg hadde hatt veldig uren hud.

Men alle er ulike på ulike p-piller, den eneste måten man kan finne ut om en pille passer for seg er å bruke den i en tre måneders tid.

Skrevet

Trinordiol (inneholder visst det samme som trionetta): De har slutta å produsere dem, så jeg måtte også bytte. Synd, for jeg var veldig fornøyd med dem, merket ingen bivirkninger.

Cerazette: Jeg ga opp etter å ha gått med konstante småblødninger, det var to uker uten mensen og tre uker med...

Gjest Advena
Skrevet

Jeg gikk først på Yasmin, men måtte slutte pga. hyppige soppinfeksjoner og humørsvingninger.

Nå går jeg på Loette, og er storfornøyd med dem. :)

Gjest Deception
Skrevet

Jeg gikk först på Trinordiol i mange år, og hadde ingen bivirkninger, men byttet til Cerazette på eget initiativ fordi jeg ville ha noe med lavere hormonnivå. Jeg tilhörer det veldig lille mindretallet som ikke har opplevd bivirkninger med Cerazette, tydeligvis.

Gjest bamsemums
Skrevet

Ingen som har prøvd/prøver det nye merket yasminelle? :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker kondom! Synes det er så mye styr med p-piller(bivirkninger og slikt). Skjønner ikke hvordan enkelte går på pillen år etter år med store plager og liksom godtar det. Jeg er imot denne medikaliseringen av kvinnekroppen! Hvorfor bruke reseptpliktige medikamenter når man er frisk? Og ikke har smerter? Jeg tror ikke menn hadde brukt hormonprevensjon om det hadde vært noe slikt på markedet for dem... Jeg ser en økende tendens til at kvinner bruker piller for "alt mulig". Vet det er noen som bruker antidepressiva mot PMS. Er det fordi omverdenen ikke skal plages med "hysteriske kvinner"? Ja, dette ble jo en liten digresjon da...men, jeg håper jeg har fått frem poenget mitt

Gjest bamsemums
Skrevet
Jeg bruker kondom! Synes det er så mye styr med p-piller(bivirkninger og slikt). Skjønner ikke hvordan enkelte går på pillen år etter år med store plager og liksom godtar det. Jeg er imot denne medikaliseringen av kvinnekroppen! Hvorfor bruke reseptpliktige medikamenter når man er frisk? Og ikke har smerter? Jeg tror ikke menn hadde brukt hormonprevensjon om det hadde vært noe slikt på markedet for dem... Jeg ser en økende tendens til at kvinner bruker piller for "alt mulig". Vet det er noen som bruker antidepressiva mot PMS. Er det fordi omverdenen ikke skal plages med "hysteriske kvinner"? Ja, dette ble jo en liten digresjon da...men, jeg håper jeg har fått frem poenget mitt

Dette har ikke noe med saken å gjøre!

Gjest bamsemums
Skrevet
Det er derfor Trionetta blei tatt ut av produksjon, for å lage plass til yasminelle. Men yasminelle er svindyrt sammenlikna med trionetta. Og yasminelle inneheld mykje av det same som yasmin, ein pille som absolutt ikkje fungerte for meg...

Yasminelle er jo heilt nytt på markedet og mange som går på ein type piller fortsetter jo gjerne på same...

Kvifor spør du ikkj eberre legen din og får ein kort oppsumering fra h*n, få piller fungerer likt på ulike kvinner...

Slapp av! Ville bare høre om andres erfaringer først.

Gjest bamsemums
Skrevet
Unnskyld for at eg blanda meg, eg har ein fot innanfor denne bransjen berre og tenkte derfor nevne litt fakta. Skal holde det for meg sjølv i framtida for å ikkje tråkke på tær tydeligvis :roll:

Neida, men klart jeg skal gå til legen. Jobber selv innen helsevesenet etc, men ønsket bare høre litt hva andre hadde å si :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Dette har ikke noe med saken å gjøre!

Jo ;)

Kjenner mange som lider seg gjennom mange år etter år på "pillen", har masse bivirkninger, men tør ikke spørre om at mannen bruker kondom!

Gjest bamsemums
Skrevet
Jo ;)

Kjenner mange som lider seg gjennom mange år etter år på "pillen", har masse bivirkninger, men tør ikke spørre om at mannen bruker kondom!

Nei, jeg har ingen bivirkninger, ikke derfor jeg bytter p-pille merke...... så derfor har det ikke noe med saken å gjøre, om en leser overskiften.

Skrevet

Jeg bruker Cerazette og er veldig fornøyd. For det første har jeg aldri mensen, noe som betyr at jeg slipper menssmerter og ubehag. (Har hatt "mensen" 2 ganger i løpet av det siste året, begge i løpet av samme måned og det varte bare to dager hver gang, så det blir litt på styr da). For det andre, tja.. ingen andre bivirkninger, rett og slett.

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers so har eg 15mnd med Trionetta ståande ettersom eg hamstra litt før dei gjekk ut av produksjon og no er me prøvarar ;)

Går ikke de ut på dato før du får bruk for de igjen?

Gjest Gjest
Skrevet
Men eg har hørt at desse har litt høgare antall tilfeller av blodpropp, men veit ikkje om det er sant...

Det stemmer. De er satt under overvåkning for 2.gang pga. flere rapporter om blodpropp.(men nå vet vi jo ingenting om dem som fikk blodpropp mens de gikk på disse pillene. det kan jo være andre ting og som har spillt inn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...