Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! nå har jeg lest meg igjennom biologi boka og får liksoom ikke helt ting til å stemme. Jeg fikk utdelt tema luft....hehe Men hva kan være relevent å presentere da? jeg tenker i alle fall på mygg, som har trakeer osv, men finner liksom ikke så mye annet. Har søkt meg igjennom flere sider på internett men finner ingenting, ville vært kjempe glad hvis noen kunne hjelpe meg ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Hva med luftrør, lunger etc i kroppen?

Skrevet

Hmm, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på :ler: Takk ;) Da prøver jeg på det. Det er så vidt tema, kunne ønske man fikk noe mer konkret. Men da er jeg et stykke på vei :sol:

Skrevet

Hva med nedskogingen av Amazonasjungelen, hvordan vil dette påvirke oksygen/luftnivået for dyr, mennesker og planter?

Gjest Gjest
Skrevet

Hmmm...

- prosentandel av de forskjellige gassene(79% nitrogen, 20% oksygen, 1% andre gasser)

- respirasjonsorganer som nevnt over, ja(kan kanskje nevne kjapt evolusjonær overgang fra vann til luft(gjeller-gassutveksling over hud hos amfibier-lunger(krysstrømsprinsipp hos fugler, motstrømsprinsipp hos fisker med gassutveksling over svømmeblæren, "basseng-prinsipp" hos pattedyr)))

- avledning av varme hos dyr(konveksjon)

- miljøproblematikk(ozonlag og evt. hull, drivhuseffekten(da er oppvarming av havene som en mulig trussel mot planteplankton også relevant da organismene i havet har en større bufferkapasitet enn skogene))

- tiltak mot hull i ozonlaget og drivhuseffekten(lite snakk om ozonlaget nå for tiden, drivhuseffekten tar mest spalteplass, men hvordan står det egentlig til med ozonlaget?, renseanlegg og -filter hos fabrikker o.l. med store utslipp, co2-kvoter(industri og privatpersoner), reduserte utslipp i hjemmet, co2-deponering på havbunnen)

Wikipedia.no og .org er et fint hjelpemiddel!

Skrevet

I alle dager, får du tema før eksamen? Det gjør ikke jeg. :sjokkert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...